روزهای خوب بورس در سایه تجدید ارزیابی‌ها

اولین روز هفته بازار مورد اقبال خریداران قرار گرفت و توانست رشد بیش از ۱.۳۳ درصدی را داشته باشد و به رقم ۲ میلیون و ۸۷ هزار واحد برسد.

به گزارش صدای بورس، اولین روز هفته بازار مورد اقبال خریداران قرار گرفت و توانست رشد بیش از ۱.۳۳ درصدی را داشته باشد و به رقم ۲ میلیون و ۸۷ هزار واحد برسد. گروه بانکی با توجه به اخبار درخصوص تجدید ارزیابی با تقاضا همراه بودند که با توجه به عرضه حقوقی‌ها در این صنعت، حجم معاملات افزایش چشمگیری داشت.

ارزش معاملات خرد به ۶۷۰۰ میلیارد تومان رسید و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی‌ها ثبت شد و پس از مدت‌ها شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم. بیشترین ارزش معاملات روز شنبه به گروه‌های خودرویی، فلزات، انبوه سازی و بانکی‌ها اختصاص داشت. گروه خودرویی و قطعات با لیدری «خساپا» و «خودرو» و در قطعاتی‌ها «خاور» با خبر افتتاح نخستین خط تولید اتوبوس برقی در سقف قیمتی معامله شد.
در دومین روز هفته با انتشار اخبار مثبت از تجدید ارزیابی‌ها پس از مدت‌ها شاهد رسیدن حجم معاملات به ۸۵۰۰ میلیارد تومان بودیم. جدی شدن اخبار تجدید ارزیابی شرکت‌های بزرگی همچون «فولاد» و «اخابر» سبب شد که کلیت بازار با تقاضا همراه شود. روز یکشنبه بازار به سمت نمادهای بزرگ چرخید و نمادهای کوچک و متوسط با تقاضای سنگین خریداران همراه نبودند. حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از سمت حقیقی‌ها به بازار وارد شد و حدود ۸۸۰ میلیارد تومان خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت داشتیم. در نهایت شاخص با رشد حدود ۱.۶ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار واحدی رسید. در روز دوشنبه در ادامه مثبت‌های روز گذشته بازار با تقاضا شروع شد اما هیجان مثبت کمی فروکش کرد و عرضه‌ها در کلیت بازار بالا بود. پس از «فولاد»، «ومعادن» نیز خبر تجدید ارزیابی و استفاده از این اهرم را منتشر کرد. اخبار تجدید ارزیابی توانست محرکی مثبت برای روند بازار شود. روند ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بازار همچنان ادامه داشت و حدود ۴۸۰ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش معاملات خرد نیز از ۸۵۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت و شاخص کل با افزایش حدود ۲.۰۸ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار واحدی رسید.

ادامه روند مثبت با اخبار تجدید ارزیابی
در روز سه شنبه بازار متعادل شروع شد و به تدریج عرضه‌ها در کلیت بازار افزایش یافت. کمرنگ شدن اخبار تجدید ارزیابی‌ها سبب شدت گرفتن عرضه‌ها شد. با خبر جدی شدن پیشنهاد کاهش دوره تجدید ارزیابی دارایی‌ها از ۵ به ۳ سال توسط عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس، سبب شد که گروه خودرویی واکنش مثبت نشان دهند. در برخی نمادها از جمله «زاگرس» و «وبصادر» نیز خبرهایی از تجدید ارزیابی به گوش می‌رسد. از اتفاقات دیگر این روز می‌توان به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس اشاره کرد. بیشترین ارزش معاملات به خودرویی‌ها، فلزات و شیمیایی‌ها اختصاص داشت. ارزش معاملات همچنان بالای ۸۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. در نهایت شاخص کل با افزایش حدود ۰.۵۲ درصدی به رقم ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار واحدی رسید.

تشدید افزایش در روز پایانی
در آخرین روز هفته عرضه‌ها به نسبت روزهای قبل افزایش داشت و ابهام در اخبار تجدید ارزیابی‌ها را می‌توان یکی از علت‌های آن دانست. در نهایت بازاری متعادل و منفی با افت حدود ۵۴۰۰ واحدی تجربه کرد. ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل کاهشی بود و حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. روز چهارشنبه خروج ۴۲۵ میلیارد تومان از سمت حقیقی‌ها را شاهد بودیم. برخلاف روزهای قبل، نمادهای کوچکتر بیشتر مورد اقبال قرار گرفتند. از اتفاقات مهم این روز می‌توان به بلوک سنگین ۱۴۵۰ میلیارد تومانی «سایپا» توسط کرمان موتور اشاره کرد.
هفته با صفوف سنگین خرید در سهام‌های بزرگ و عمدتا هلدینگ‌ها تحت تاثیر جلسه تجدید ارزیابی سازمان بورس با هلدینگ‌ها و بانک‌ها برای همین موضوع آغاز شد. صف خرید سنگین در «فولاد» و «ومعادن» و «وبصادر» شاهد بودیم. اوایل روز یکشنبه نیز بازار بر همین منوال بود، اما در میانه‌های بازار عرضه‌ها شدت گرفت و صف‌های خرید عرضه شد. این دو روز شاهد ورود بیش از یک همت نقدینگی حقیقی به بازار و خروج سنگین پول از صندوق‌های با درآمد ثابت و رکودشکنی ارزش معاملات خرد بود و متوسط ارزش معاملات به بیش از ۷ همت افزایش یافت. شاخص نیز روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. هر چه از هفته گذشت، روند صعودی تضعیف شد و در آخر هفته با کاهش شاخص به کار خود پایان داد. در اقتصاد کلان، نرخ بهره همچنان بالا است و در حال افزایش است و در بازار پول، موسسه نور به پایان کار خود رسید و در بانک ملی ادغام شد.

عملکرد رویایی بیت کوین‌
طلا نوسان عجیبی را در اولین روز کاری خود در دوشنبه ثبت کرد و تا بیش از ۲۱۰۰ دلار بر اونس افزایش یافت که بیشترین قیمت در تاریخ این فلز است. اما با اصلاح سریع به محدوده ۲۰۵۰ دلار برگشت و در همین قیمت‌ها به کار خود پایان داد. در بازار داخل نیز سکه طلا نتوانست از ۳۰ میلیون تومان عبور کند و در محدوده ۲۹ میلیون تومان داد و ستد شد. دلار داخل نیز روند خنثی داشت و محدوده ۵۰ هزار تومان بود. نفت علی رغم کاهش تولید اوپک پلاس، شاهد کاهش قیمت بود و به ۷۶ دلار بر بشکه رسید. بیت کوین اما عملکرد رویایی را به ثبت رساند و به ۴۴ هزار دلار رسید. روی درگیر محدوده ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ و سرب در محدوده ۲۲۰۰ دلار باقی ماند. آلومینیوم اما به زیر ۲۲۰۰ دلار کاهش یافت که به لحاظ تکنیکالی نیز وضعیت خوبی ندارد.
شفاف سازی‌های کدال قابل توجه بود. زمین «بافکار» متعلق به «وبهمن» به فروش رسید که می‌تواند سود خوبی در «وبهمن» شناسایی کند. زیر مجموعه‌های گل گهر در حال خرید نیروگاه گهر انرژی سیرجان هستند، این معامله در حالی است که خرید نیروگاه برای این شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد. کنفرانس اطلاع رسانی شرکت‌ها در کدال، اخبار خوبی را برای تحلیلگران به همراه داشته است. «بکهنوج» در یک شفاف سازی جالب از ناتوانی در پرداخت اقساط تسهیلات ساخت نیروگاه با وجود تبدیل دلار به ریال براساس ۱۲۲۶۰ ریال خبر داده است. این موضوع بحران نقدینگی در نیروگاه و آثار منفی عدم پرداخت مطالبات از سوی دولت را نشان می‌دهد. البته دولت لایحه انتشار ۳۰ همت اوراق را برای صنعت برق به مجلس فرستاده است که چشم امید صنعت به این لایحه است.
پذیره نویسی افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم «فصبا» به دلیل عدم استقبال دو هفته‌ای تمدید شد. «وبصادر» افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم مجوز گرفت. این بانک خبر از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نیز داده است. «فولاد»، «اخابر» و «ومعادن» خبر از برنامه تجدید ارزیابی دادند و چند بانک و هلدینگ خبر از بررسی تجدید ارزیابی دادند، «سخاش» نیز تجدید ارزیابی بیش از ۲۵۰۰ درصدی خود را کدال کرد. دو معدن طلا زیرمجموعه «تاصیکو» به محرکی برای رشد این نماد و زیرمجموعه‌هایی مانند «کفرا» و «کخاک» تبدیل شده است. «کگل» که گزارشات فصلی بدی داشته است، برنامه افزایش سرمایه از ۳۳ همت به ۵۵ همت را کدال کرد. «زگلدشت» در حال راه اندازی طرح‌های توسعه خود است و از همه شرکت‌های هم‌گروه از تلیسه خریداری کرده است. «تایرا» در یک گزارش جذاب، بیش از ۱۵۰ تومان در تلفیق محقق کرد که در صورت تحقق همین رقم در نیمه دوم سال، پی به ای زیر ۳ است، این گزارش سبب صف خرید سنگین در این نماد شد. خودکفا نیز وضعیت مشابهی داشت که پس از یک هفته، بیش از یک درصد شرکت در آخرین روز کاری هفته معامله شد. مجامع شرکت‌های با پایان سال مالی ۳۱ شهریور در حال برگزاری است، «سشرق» تقسیم کمتر از انتظار داشت و ۱۸۸ تومان از ۲۶۰ تومان سود خود را تقسیم کرد. «ثپردیس» هم ۵ تومان به سهامداران داد. سود سهام عدالت به دلیل تاخیر چند شرکت هنوز پرداخت نشده است، انتظار می‌رود تا پایان آذر اولین نوبت سود امسال پرداخت شد. پالایش یکم هم ۱۴۸۰ تومان به ازای هر واحد تقسیم کرد. در گروه دارویی، «درازک» با کاهش شدید حاشیه سود روبه‌رو شده است. «خبهمن» نیز از منتفی شدن جریمه‌گران فروشی خبر داد. «حتاید» و «حسینا» سود خوبی در گزارش‌های شش ماهه حسابرسی منتشر کردند. «کپرور» بابت مطالبات فروش محصولات خود، از ذوب آهن محصولات فولادی گرفته و در بورس کالا عرضه کرده است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۲۲ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 484542

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =