۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
خروج ریسک از بازار سرمایه

در جلسه رییس جمهور با وزرای کشور و دستور حمایت از بازار سرمایه بازار رنگ و روی تازه‌ای به خود گرفت.

به گزارش صدای بورس، کارشناسان بر این باور هستند که بازار سرمایه به دلیل کم اثر شدن ریسک‌ها و ارزشمندی سهام در شرف رشد قرار دارد.

بازار در شرف بازدهی

حسین بوستانی، مدیر عامل سرمایه گذاری اعتضاد غدیر گفت: با افزایش نرخ ارز در سال گذشته و بی ارزش شدن پول ملی، توقع تعدیل قیمت سهام را در بازار داشتیم که این اتفاق در ماه‌های اول سال انجام شد. اما با توجه به بی برنامگی‌هایی که به بی اعتمادی بیشتر صاحبان سهام منجر شده شاهد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه بودیم که باعث شد بازار قبل از رسیدن به کمال متوقف شود. از طرف دیگر همچنان شاهد ریزش شاخص و بی ارزش شدن پول ملی هستیم؛ طبیعتا باید در انتظار حرکت نرخ ارز باشیم. با احتساب اصلاح نزولی ۲۳ درصدی بازار از قله ۲.۵ میلیون و سود تقسیمی در مجامع نسبت p/e حدود ۶.۵ که نشان دهنده قرار گیری سهام در موقعیت مناسب است، انتظار تحولات بازار ارز در نیمه دوم سال قوت بیشتری می‌گیرد که به دنبال خود باعث رشد بازار سرمایه و خرید گزینشی سهامداران در نیمه دوم سال خواهد بود.

بازگشت امید به بازار

مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار به لحاظ ارزندگی در جایگاه مناسبی قرار دارد، عمده مشکل پیش روی بازار ترس سهامداران از حمایت نکردن دولت از بازار است. از زمان برگزاری جلسه رییس جمهور مبنی بر حمایت از بورس و صادر نشدن مصوباتی که موجب ریزش شاخص شود؛ امید مجدد به بازار سرمایه برگشت و ترس سرمایه‌گذاران کمتر شد. با اصلاح نرخ خوراک و عوارض فولادی ها بازار روند مثبت تری هم پیش خواهد گرفت چرا که ارزش جایگزینی تمام شرکت‌ها چند برابر امروز بازار است.

کسری بودجه دولت مانع رشد بازار

کاویان عبد اللهی، کارشناس بازار گفت: در مدت اخیر با موضوعاتی مواجه بودیم که ریسک بازار را افزایش دادند که مهمترین آنها افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست که میتواند تاثیر مستقیم روی صنعت اوره و متانول بگذارد. در حال حاضر که دولت با کسری بودجه مواجه است از طرق مختلف قصد رفع این کسری را از سود شرکت‌ها و یا از طریق انتشار اوراق دارد که روی نرخ بهره تاثیر گذار است. اگر این ریسک‌ها همچنان ادامه پیدا کند سرمایه گذاران با ریسک بیشتری وارد بازار می‌شوند و این بلاتکلیفی همچنان ادامه خواهد داشت. در نگاه بلند مدت ممکن است با افزایش نرخ دلار زیان افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها جبران خواهد شد و شرکت ها بتوانند به رشد و سودآوری مناسب برسند.

شکست روند نزولی شاهد چرخش بازار

خروج ریسک از بازار سرمایه

بهرنگ شادرو تحلیلگر بازار سرمایه گفت: تصویر فوق، نمودار شاخص کل از مرداد ۹۹ تاکنون را نمایش می‌دهد که به دوره های ۱۳ هفته ایی(سه ماهه) تقسیم بندی شده است. بجز دو مورد از ۱۲ مورد که روی نمودار محو شده و فقط نقطه چین وسط باقی مانده است، در بقیه موار نقاط کف و سقف شاخص دقیقا (و یا حداکثر با یک هفته اختلاف) منطبق بر این دوره های ۱۳ هفته ایی است. به عبارت دیگر دقت بیش از ۸۰ درصدی را برای سایکل فوق می‌توان متصور بود. همچنین در نقاط چرخش کف، RSI نزدیک و یا زیر ۳۹ بوده است.

در نمودار شاخص کل یک روند صعودی از آبان سال گذشته و روندی نزولی از اردیبهشت امسال قابل تشخیص است. به بیان دیگر ، در این هفته شاهد رویارویی و تقاطع سایکل زمانی، روند صعودی و روند نزولی خواهیم بود و احتمال بالایی دارد که در این تایم با شکست روند نزولی شاهد چرخش بازار باشیم .

کد خبر 476576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =