تجدید قوای بازار با مصوبه تجدید ارزیابی‌ها

بازار سرمایه روزهای آرامی را سپری می‌کند که به نظر می‌رسد ابلاغ دستور تجدید ارزیابی‌ها در این آرامش تاثیر زیادی داشته است.

به گزارش صدای بورس؛ از طرف دیگر کارشناسان معتقدند که ریزش بازار به قدری بوده که به نقطه اصلاح رسیده است. در این گزارش نظر چند کارشناس بازار سرمایه را می‌خوانید که به دلایل آرامش بورس اشاره کرده‌اند.

اصلاح بازار سرمایه تکمیل شده

مهدی رضایتی گفت: در هفته‌ اخیر اثرات اخبار منفی که برای نرخ خوراک و گاز منتشر شده بود تقریبا تخلیه شد. در کل باید گفت این اصلاح که بسیار سنگین هم بوده به پایان رسیده و اگر شوک جدیدی به بازار وارد نشود می‌توان گفت بازار پتانسیل رشد را دارد. ابلاغیه تجدید ارزیابی ها نیز باعث تحرک نسبی بازار شده اما سهامداران هنوز به این باور نرسیده اند.

نتایج سیاست انقباضی

محمدرضا بیک‌زاده مقدم اظهار کرد: دولت قصد دارد که کسری بودجه‌ خود را محدود کند؛ راه جدید ایجاد شده به منظور افزایش درآمد از منابع شرکت‌هایی است که وضعیت مالی مناسبی دارند. نوسانات اخیر بازار سرمایه نیز ناشی از این تصمیمات و تایید و تکذیب‌های پس از آن است. در حال حاضر با انتشار اخبار افزایش نرخ خوراک و عوارض صادراتی شاهد ریزش قیمتی سهام از اردیبهشت ماه بوده‌ایم و امروز بازار به تعادل نسبی رسیده‌ است.

در حال حاضر باید دقت کرد که دولت به سمت سیاست‌های انقباضی حرکت کرده‌ و در راستای این سیاست، شاهد افزایش نرخ بهره بانکی، کاهش تسهیلات دهی بانکی و به طور کلی کنترل خلق نقدینگی هستیم. از سوی دیگر در سال ۱۴۰۲ دولت توانسته با مذاکرات بین‌المللی صورت گرفته قیمت دلار را کنترل کند؛ که در صورت تداوم این دو پارامتر در سطوح فعلی احتمالا تا چند ماه آینده بازارهای دارایی راکد و با روند خنثی دنبال می‌شوند.

مرگ بازار سرمایه

علی اصغر مهری‌زاده بر این باور بود که: تمامی عوامل اقتصاد کشور و اقتصاددانان اصرار بر پیش بینی پذیر بودن بازار دارند و این در حالی است که فرمول نرخ خوراک که سال ۱۳۹۴ مصوب شد با تغییرات قیمت به طور کلی حذف و نرخ جدید جایگزین آن شد؛ این عمل باعث بی‌اعتمادی می‌شود همچنین قدرت برنامه‌ریزی را از سهامدار می‌گیرد. در صورت ادامه این روند کم کم هیچ سرمایه‌گذاری نه تنها در بازار سرمایه بلکه در تمام بازارهای موازی انجام نخواهد شد و هر قدر این روند پیش رود رفته رفته صنعت فرسوده می‌شود. تنها زمانی مردم حاضر به سرمایه‌گذاری می‌شوند که رشد بازار همراه با رشد محرک‌ها باشد و به محض توقف این رشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود و این یعنی مرگ بازار سرمایه؛ که این مسئله مشکل اصلی امروز بازار است.

بازار سرمایه جایی در تیم اقتصادی دولت ندارد

ابراهیم ساجد چنین بیان کرد: با توجه به اتفاقاتی که از سمت نهادهای قانون‌گذار و دولت رخ داده از جمله افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و ابلاغ دستور العمل‌هایی که موجب کاهش سودآوری شرکت‌ها شده، سهامداران را نسبت به سودآوری بد بین کرده است. با توجه به افتی که بازار در ماه‌های اخیر داشته بازار به یک نقطه تعادلی رسیده و تا مادامی که یک عامل بنیادی مانند افزایش نرخ دلار باعث سودآوری شرکت‌ها شود این روند ادامه‌دار است. با توجه به اقداماتی که از سوی دولت صورت گرفته، شواهد بر آن است که بازار سرمایه هیچ جایی در برنامه اقتصادی دولت ندارد. از آنجایی که دولت موثرترین نهاد در بازار است و در عین حال هیچ تصمیم مثبتی برای آن نگرفته نمی‌توان انتظار مثبتی از بازار داشت مگر این که مانند سنوات گذشته، رشد بازار سرمایه همگام با رشد بازارهای موازی باشد.

کد خبر 475978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =