علاج بحران‌های اقتصاد ایران تقویت بخش خصوصی است.

تنها راه برون رفت از بحران‌های کنونی اقتصاد ایران را کاهش تصدی‌گری دولت و توانمندسازی بخش خصوصی می‌داند. 

به گزارش صدای بورس, بیوک علیمرادلو، مدیر عامل گروه بهمن که نامزد انتخابات اتاق تهران شده است، در نشست خبری «پیدا و پنهان اتاق بازرگانی» مهمترین مساله اقتصاد ایران را تصدی گری دولت و انفعال اتاق بازرگانی دانست.

علیمرادلو گفت: به دلیل دخالت‌های مکرر دولت فرصت‌های خوبی را در صنعت از دست داده‌ایم و امروز بر کسی پوشیده نیست که مسیر طی شده غلط بوده و باید از تصدی‌گری دولت کاسته شود.

این نامزد اتاق بازرگانی تهران، دخالت‌های دولت را به ضرر تمامیت صنعت دانست و افزود: در تجربه حضورم در صنعت پتروشیمی، متوجه میل شدید دولتی‌ها برای دخالت در این صنعت شدم. همزمان با دخالت دولت، روند افول این صنعت نیز آغاز شد.
مدیرعامل گروه بهمن در پاسخ به سوالی درباره این‌که چرا نگاه بازرگانی در این اتاق غالب بر بخش صنعت و کشاورزی است، گفت: از ابتدای شکل‌گیری اتاق بازرگانی، بخش بازرگانی آن پررنگ‌‎تر بوده و بخش صنعت و کشاورزی کمتر نقش داشته‌اند اما این رویه در دوران کنونی اقتصاد ایران ناکارآمد شده و باید اصلاح شود.
شهریور 1401 وزارت صمت از صدور مجوز واردات خودرو با هدف دسترسی طبقه متوسط به خودروهای ارزان قیمت خبر داد.

علیمرادلو با اشاره غیرمستقیم به چنین تصمیماتی گفت: نگاه بازرگانی محور به مدیران کشور نیز تسری پیدا کرده است. امروز از نظر مدیران، بازرگانی و واردات یک راه حل ثابت برای تمامی مشکلات است. برای مثال اگر تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند، راه حل را در واردات جستجو می‌کنند، این در حالیست که چنین رویکردی تنها پاک کردن صورت مساله است و نه راه حل.
نماینده‌های اتاق بازرگانی حداقل در 96 نهاد یا مجموعه تصمیم ساز حضور دارند. از نظر منتقدان اتاق بازرگانی، اعضا باید بتوانند از این فرصت برای چانه‌زنی، تعیین سیاست‌ها و.. استفاده کنند.

علیمرادلو متذکر شد: اتاق بازرگانی در مراکز مختلف تصمیم ساز حضور دارد اما آیا تاکنون موضع‌گیری مقبولی از آنها شنیده‌اید؟ آیا به نفع بخش خصوصی و مخالفت با قیمت گذاری دستوری چانه‌زنی کرده‌اند؟ اگر چنین نیست یعنی اعضای اتاق در مسیر درست حرکت نمی‌کنند.

مدیر عامل گروه بهمن گفت: اتاق بازرگانی از اهداف خود دور افتاده است. وی در ادامه با طرح یک پرسش گفت: تاکنون شنیده‌اید اتاق به قیمت گذاری دستوری اعتراض کنند؟ اتاق باید باور داشته باشد که بخش خصوصی راه برون رفت از مشکلات اقتصادی است.

بی‌تفاوتی به چالش‌ها

بهروز حبیبی، نایب رییس هیات مدیره کروز نیز گفت: از اتاق بازرگانی انتظار داریم بتواند حلقه اتصال حاکمیت و بخش خصوصی باشد. اتاق باید نقش خود را به درستی اجرا کند. اما اتاق در خصوص مشکلات گمرکی صنعتگران هیچ اقدام موثری ندارد. این نشان می‌دهد ابزار اتاق در اختیار کسانی قرار گرفته که صلاحیت یا توانایی لازم را ندارند.

وی در نشست خبری «پیدا و پنهان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی» عنوان کرد: علاج بحران‌های اقتصاد ایران تقویت بخش خصوصی است.

در میان نامزدهای این انتخابات، نام بهروز حبیبی نیز به چشم می‌خورد. نایب رییس هیات مدیره کروز، امیدوار است با افزایش تاثیرگذاری اتاق، نیروهای جوان به اهمیت این نهاد پی ببرند و با عضویت و فعالیت بیشتر در اتاق قدرت این مجموعه را افزایش دهند. حبیبی با اشاره به قدرت اتاق‌های بازرگانی در آلمان و ژاپن گفت: اتاق‌های قدرتمند و فعال در این دو کشور صنعتی، اقتصاد این کشورها را تقویت کرده‌اند.
وی، حضور برخی افراد فاقد صلاحیت را باعث ناتوانی اتاق در چانه زنی دانست و گفت: صاحبان صنایع بزرگ درک بهتری از مسائل محیط کسب و کار دارند. به نظر می‌رسد حضور این افراد تاثیر بیشتری در بهبود محیط کسب و کار داشته باشد. اتاق باید بتواند رهاکار مناسب پیدا کند و مشکلات توسعه کسب و کارها را رفع کند.
به گزارش خبر آنلاین,حبیبی در آسیب شناسی مسائل پنهان اتاق بازرگانی تهران به کهنه بودن ساختارهای اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: بخش‌های اقتصادی ایران باید با تحولات جهانی سازگار شود. دگرگونی‌های جهانی نوآوری در روش‌ها را اجتناب ناپذیر می‌کند البته هر دگرگونی، فرصت‌ها و تهدیدهایی را به همراه دارد.

کد خبر 468402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =