برای هر یک ریال سود سهمی چقدر سهام بخریم

یکی از نسبت‌های مالی مورد توجه فعالان بازار سرمایه نسبت قیمت به سودسهمی است. این نسبت برای نمادها، صنایع و کل بورس تهران محاسبه می‌شود. نسبت قیمت به سود سهمی نشان می‌دهد که برای به دست‌آوردن هر یک ریال سودسهمی، چند ریال از سهم مورد ارزیابی را نیاز دارید.

به گزارش صدای بورس, بورس تهران در سال جاری با فراز و نشیب‌های زیادی در شاخص‌های آماری خود همراه بود. یکی از این شاخص‌ها که از اهمیت و توجه بالایی نیز برخوردار بوده؛ نسبت p/e یا همان قیمت به سودسهمی کل بازار است.

این نسبت نشان می‌دهد که بورس تهران به ازای چه مقدار سرمایه‌گذاری یک ریال سودسهمی عاید سرمایه‌گذاران می‌کند. با توجه به گزارش رسمی منتشر شده از شاخص‌های آماری بورس تهران در دی ماه -توسط مرکز پژوهش‌های سازمان بورس و اوراق بهادار- این نسبت برای شاخص کل از 6.5 در انتهای آذر ماه به 7.3 در انتهای دی ماه امسال افزایش یافته که نزدیک به میزان انتهای دی ماه سال قبل خود است.

نسبت قیمت به سود سهمی کل بورس از چندین متغیر خاص تأثیر می‌پذیرد. دو مورد اصلی از این متغیر ها را می توان شاخص کل بازار و سود سهمی نمادها دانست. با وجود تأثیر شاخص کل بر این نسبت، نوسانات این معیار در سال گذشته تنها شباهتی به روند شاخص کل دارد و تغییرات سودسهمی نمادها توانسته است این معیار را تحت تأثیر قرار دهد. روند نسبت قیمت به سودسهمی کل بورس تهران در 12 ماهه اخیر نشان می‌دهد که چهار ماه گذشته، این معیار در کمترین میزان 12 ماهه قرار داشته و در انتهای دی ماه توانسته است به 7.3 برسد.

IMG_20230213_195408_181

هفت صنعت با بیشترین و کمترین نسبت قیمت به سودسهمی

به گزارش اکو ایران,در میان صنایع بورس تهران، صنعت فرآورده‌های نفتی کمترین نسبت قیمت به سودسهمی را با 4.4 در انتهای دی ماه امسال داشته است. وجود نسبت قیمت به سود سهمی پایین در بین صنایع سنگین بازار باعث شده تا این نسبت برای کل بورس تهران، کمتر از هفتمین صنعت (حمل و نقل) با کمترین نسبت قیمت به سودسهمی باشد. از سوی دیگر در بین هفت صنعت با بیشترین نسبت قیمت به سود سهمی صنایعی قرار دارند که در میان دیگر صنایع بازار به عنوان صنایع خرد و سبک شناخته می‌شوند. بیشترین نسبت قیمت به سودسهمی در میان صنایع به صنعت ساخت رادیو و تلویزیون با 68.2 و صنعت لاستیک و پلاستیک با نسبت 42.1 تعلق می‌گیرد. برخی از تحلیل‌گران معتقد بودند که سهم‌ها و صنایعی که نسبت قیمت به سودسهمی کمتری دارند از ارزش بیشتری برای سرمایه‌گذاری برخوردارند اما در شرایط فعلی بازار که چشم فعالان بازار سرمایه به نمودارهای قیمتی دوخته شده؛ از توجه سال‌های گذشته به این نسبت کاسته شده است.

IMG_20230213_195408_677

کد خبر 467246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =