۱۲ درصد از بلوک "فارس" با ۳۲.۵ درصد افزایش قیمت، فروخته شد

عصر امروز آیین رسمی مبادله قرارداد بزرگترین مزایده تاریخ ایران در محل سازمان خصوصی سازی برگزار شد.

به گزارش صدای بورس؛ محمود قامت، معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص جزئیات واگذاری بخشی از شرکت هلدینگ خلیج فارس، گفت: واگذاری ۱۲ درصد از سهام بلوکی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به صورت مزایده و بلوکی انجام شد. این رقابت بین دو خریدار یعنی شرکت اهداف، وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایشگاه نفت تهران شکل گرفت؛ که اهلیت این دو متقاضی در کارگروه پایش اهلیت در سازمان خصوصی‌سازی تأیید شده بود.

وی افزود: در فرآیند این واگذاری، ۲۷۰ مرتبه پیشنهاد قیمت در ۳ روز معاملاتی انجام شد که در نهایت منجر به رشد قیمتی ۳۲.۵ درصدی از قیمت پایه شد.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: تأمین مالی غیرتورمی از تأکیدات دولت بوده و امروز ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل این موضوع به خزانه کشور واریز شد. بر این اساس تأمین مالی غیرتورمی، ملاحظات بازار سرمایه، اهلیت و صلاحیت خریدار، شکل‌گیری رقابت واقعی و رعایت صرفه و صلاح دولت پنج ویژگی مهم این واگذاری است.

قامت تصریح کرد: عرضه بلوکی در عوض عرضه تدریجی سهام در نظر گرفته شده است که این موضوع نه تنها به بازار سرمایه آسیبی نرساند بلکه خریدار آن توانسته تاثیر مثبتی بر بازار ایجاد کند.

به گفته وی این واگذاری به اندازه کل سال ۹۹ برای دولت تأمین مالی داشته است.


بیشتر بخوانید: گزارش عملکرد یکساله رییس سازمان بورس و اوراق بهادار


عبدالحسین بیات، رئیس هیأت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز در ادامه این مراسم گفت: مزایده کاملاً شفاف، حساب شده و با محاسبه تخصصی انجام شد.

او ادامه داد: با تمام ابعاد هلدینگ خلیج فارس آشنا هستم و در زمان دولت دهم نیز مسئول بررسی وضعیت هلدینگ خلیج فارس بوده ام، ۴۰ درصد از صنایع پتروشیمی متعلق به هلدینگ خلیج فارس است، به غیر از این هلدینگ شرکتی وجود ندارد که بتواند محصولات آروماتیک تولید کند.

بیات افزود: تنوع سبد محصولات ازجمله ویژگی‌های هلدینگ خلیج فارس است که تمام تهدیدات را برطرف کرده و محصولات کمتر در معرض افت و خیزهای قیمتی، مشتری و بازار قرار می‌گیرد و همچنین یکی از پتاسنیل‌های هلدینگ گام‌های توسعه و ایجاد ارزش افزوده است.

به گفته رئیس هیأت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اگر گام‌های دیگری برای تکمیل زنجیره ارزش این شرکت برداشته شود ارزش آن چندین برابر می‌شود.

کد خبر 463375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =