خودروهای چینی می‌توانند سهم زیادی از بازار ایران را تصاحب می‌کند

رئیس اتاق مشترک ایران و چین خاطر نشان کرد: ۹۲ درصد محصولاتی که به چین صادر می‌شود بر پایه محصولات نفتی است که بخش‌های حاکمیتی آن را دنبال می‌کنند و ۸ درصد باقی مانده را بخش خصوصی دنبال می‌کند محصولاتی چون فرش، خشکبار، زعفران و صنایع دستی را شامل می‌شود.

به گزارش صدای بورس، مجیدرضا حریری ، ایران را بازاری مناسب برای خودروهای چینی معرفی کرد و افزود: آزادسازی روند واردات خودرو در ایران زمینه‌ها را برای واردات خودروی چینی فراهم می‌کند. اما ازآنجایی‌که وزارت صمت در آیین‌نامه واردات خودرو سقف قیمتی تعیین کرده است این مسئله باعث شد قدرت انتخاب زیادی نداشته باشیم و نتوانیم به برندهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای فکر کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بیشتر خودروهای موجود چینی در رنج قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو هستند، گفت: به نظر می‌رسد با این سقف قیمت بخش بزرگی از بازار را خودروهای چینی تصاحب کند و این مسئله را نمی‌توان برای بازار مثبت یا منفی ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واردات خودرو می‌تواند بازار داخلی را به تعادل برساند؟ گفت: به نظر می‌رسد خودروهایی اروپایی پیشتازی خود را از نظر قیمتی در بازار حفظ کنند؛ و بخشی از طبقه متوسط می‌توانند با یک میلیارد تومان خودروهای چینی خریداری کنند.

حریری با بیان اینکه بازار تمایلی به خرید خودرو بالاتر از یک میلیارد تومان ندارد، گفت: در دوره تحریم شرکت‌های چینی در ایران سرمایه‌گذاری کردند و توانستند بخشی از بازار ایران را تصاحب کنند؛ همچنین امکان واردات خودرو چینی نسبت به دیگر کشورها هموارتر است چراکه زیرساخت‌های خدمات پس فروش خودروهایی چینی در ایران وجود دارد و آنها چالاک‌تر می‌توانند وارد بازار ایران شوند.


بیشتر بخوانید: دولت در بازار خودرو ناکام ماند


به گفته این فعال اقتصادی؛ خودروهایی چینی توانسته در دنیا به رتبه‌های قابل قبولی برسد و بخشی از این خودروها استانداردهای اروپا را دریافت کردند. اما عوامل دیگری در واردات خودرو به ایران دخیل است و این احتمال وجود دارد که خودروهایی که از نظر تکنولوژی از رده خارج هستند و یا از نظر ظاهری قدیمی هستند در ابتدای کار وارد کشور شوند. چین در صنعت خودرو به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته است به ویژه خودروهای برقی. این در حالیست که در ایران زمینه‌ای برای واردات خودرو برقی فراهم نشده است.

حریری چین را جزو اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران معرفی کرد و افزود: چین شریک اول تجاری ایران و بیش از ۱۳۰ کشور دنیا محسوب می‌شود و این مسئله به دلیل تحریم‌ محقق نشده است بلکه چین توانست شریک اول تجاری بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان، عمان، قطر و عراق شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه نقش بخش خصوصی در تجارت خارجی گسترده نیست، افزود: آمار صادرات غیر نفتی نشان می‌دهد حدود ۵۵ درصد صادرات غیرنفتی در سال گذشته و ۶ ماه نخست بر پایه صادرات محصولات نفتی است و مشتقات آن از جمله گاز و محصولات پتروشیمی است. در این روند بخش خصوصی نمی‌تواند عامل باشد و شرکت‌های حاکمیتی نقش مهمی در این تجارت دارند. همچنین ۲۴ درصد از تجارت خارجی در حوزه محصولات معدنی است که این بخش هم در انحصار شرکت‌های حاکمیتی است. به عبارت دیگر سهم شرکت‌های حکومتی در تجارت خارجی حدود ۸۰ درصد است.

وی تاکید کرد: ۹۲ درصد محصولاتی که به چین صادر می‌شود بر پایه محصولات نفتی است که بخش‌های حاکمیتی آن را دنبال می‌کنند و ۸ درصد باقی مانده را بخش خصوصی دنبال می‌کند که محصولاتی چون فرش، خشکبار، زعفران و صنایع دستی را بخش خصوصی به چین صادر می‌کند.

به گزارش ایلنا، حریری در پایان با اشاره به مجوزهای جدیدی که در ۷ ماه نخست سال جاری برای تجارت با چینی‌ها دریافت شده است، گفت: مجوزهای جدید برای صدور محصولات شیلاتی اعم از ماهی و میگو، محصولات لبنی و مرکبات به چین دریافت کرده‌ایم اما رقم صادرات این اقلام به چین چشم‌گیر نیست و نیاز به بازاریابی بیشتر دارد. امیدواریم بعد از اتمام دوره قرنطینه‌ بیماری کرونا در چین امکان رفت‌وآمد بیشتر به این کشور فراهم و بتوان با حضور در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها محصولات جدید را به این بازار بشناسانیم.

کد خبر 461679

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  صادرات غیرنفتی به ۲۴ میلیارد دلار رسید

    صادرات غیرنفتی به ۲۴ میلیارد دلار رسید

    شکاف صادرات غیرنفتی و واردات طی شش‌ماهه امسال به ۲ میلیارد دلار کاهش‌ یافته است.

  • تکلیف تفکیک وزارتخانه مشخص نشد

    تکلیف تفکیک وزارتخانه مشخص نشد

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شخصاً به عنوان یک نماینده موافق تفکیک وزارتخانه های راه وشهرسازی و صمت هستم اما قاطبه مجلس با این موضوع موافق نیست.

  • چالش‌های کرسنت در برنامه گازیِ اقلیم کردستان

    چالش‌های کرسنت در برنامه گازیِ اقلیم کردستان

    رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: مطابق قانون اساسی عراق و رای دادگاه، دولت موافق قراردادهای مستقیم اقلیم کردستان با شرکت‌های عظیم نفتی نیست و مدتی است که این موضوع جدی شده و حتی قراردادهایی که اقلیم برای صادرات گاز به ترکیه منعقد کرده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

  • قیمت نفت ۱۰۰ دلار می‌شود؟

    قیمت نفت ۱۰۰ دلار می‌شود؟

    براساس اعلام مجمع‌ بین‌المللی انرژی تحریم‌های اروپا علیه روسیه باعث کاهش ۳ میلیون بشکه نفت در روز و افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار می‌شود.

  • کدام برندهای خودرویی وارد کشور می شوند؟

    کدام برندهای خودرویی وارد کشور می شوند؟

    سخنگوی صمت گفت واردکنندگان با برندهایی از خودروسازان ژاپنی، چینی، کره‌ای و اروپایی مذاکره داشته‌اند و این برندهای خودرویی این کشورها جزو محل های ورود خودرو به کشور محسوب می شوند.

  • جزئیات راه‌اندازی مناطق آزاد مشترک ایران و روسیه

    جزئیات راه‌اندازی مناطق آزاد مشترک ایران و روسیه

    دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: یکی از ماموریت‌های دولت این است که با روسیه و کشورهای اوراسیا درباره مناطق آزاد مشترک اقدام ویژه و عملیاتی انجام شود.

  • ضعف دلار تقاضا برای نفت را افزایش داد

    ضعف دلار تقاضا برای نفت را افزایش داد

    قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۹ سنت معادل ۰.۸۳ درصد افزایش به ۹۵ دلار و ۴۶ سنت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =