سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلاری "فملی" در ۵ سال آینده

در آستانه پذیره نویسی سهام تأمین سرمایه کیمیا اوایل آبان ماه در فرابورس، نشستی خبری با حضور حسین تقدسی، معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس؛ محمد علیزاده، مدیرعامل سرمایه گذاری کیمیا مس و مهرداد فرح آبادی، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کیمیا برگزار شد.

به گزارش صدای بورس؛ در ابتدای این نشست حسین تقدسی، معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی مس با بیان اینکه شرکت ملی مس سال ۱۳۶۱ با توقف دو،سه ساله بعد از انقلاب به بهره‌برداری رسید، گفت: ظرفیت تولید مس کاتدی این شرکت در زمان بهره برداری ۱۵۰ هزار تن بوده است که در حال حاضر بعد از ۴۰ سال به ۲۵۰ هزار تن رسید و افزایش ظرفیت به یک میلیون تن در ۵ تا ۶ سال آینده با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری در دستور کار است.

وی افزود: برای انجام این سرمایه‌گذاری بزرگ در صنعت مس، تأمین سرمایه کیمیا به عنوان نهاد تخصصی تأمین مالی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایفای نقش می‌کند که با آورده ۱.۲ هزار میلیاردی "فملی" و تأمین مالی ۸۰۰ میلیاردی از طریق پذیره نویسی با سرمایه اولیه ۲ هزار میلیارد تومانی در دست تأسیس است. ارائه خدمات تأمین مالی، مدیریت دارایی و ارائه دیگر خدمات مالی متنوع به سایر حوزه‌های صنعت نیز در دستور کار این شرکت است.

محمد علیزاده، مدیرعامل سرمایه‌گذاری کیمیا مس گفت: تأمین سرمایه کیمیا با نگاه ویژه به تأمین مالی و استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و مشارکت ۴۰ درصدی مردم راه‌اندازی می شود.

او تصریح کرد: سهم معادن در تولید ناخالص داخلی در ۲۰ سال گذشته کمتر از یک درصد بود. فلز مس باتوجه به مزایا نسبت به دیگر فلزات اساسی و حاشیه سود مطلوب دیدگاه ویژه‌ای را می‌طلبد.

علیزاده با بیان اینکه ظرفیت تولید و مصرف مس در جهان ۲۴ میلیون تن اما در ایران ۳۰۰ هزار تن معادل ۱.۲ درصد جهان است، افزود: در حالی که ملی مس دارنده بزرگترین ذخایر معدنی آسیاست و این صنعت از نظر تولید و مصرف نیز دارای برتری است چون میزان رشد مصرف و تولید پیش بینی شده در ۵ سال آینده در جهان بالغ بر ۱۰ و ۵ درصد است. تولید کاتد مس حاشیه سود ۶۰ درصدی دارد.


بیشتر بخوانید: ریسک سرمایه گذاری در بازار بالا است


مدیرعامل سرمایه‌گذاری کیمیا مس درمورد صنعت تأمین سرمایه گفت: اکنون ۱۱ تامین سرمایه وجود دارد که ۷ شرکت بورسی و مابقی غیر بورسی هستند. این شرکت از لحاظ سرمایه پس از تأمین سرمایه بانک ملت و لوتوس پارسیان، سومین تأمین سرمایه خواهد بود. سال گذشته درآمد و سود خالص تامین سرمایه‌ها بالغ بر ۹ و ۶.۷ هزار میلیارد تومان بود که رشد ۱۴ و ۱۵ درصدی داشت.

علیزاده ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم نسبت قیمت به ارزش دفتری صاحبان سهام در صنعت تأمین سرمایه ۴.۵ واحد است در حالی که در بورس و فرابورس ۲.۷۹ واحد است. شاخص قیمت به فروش در تأمین سرمایه‌ها ۸.۱۴ درصد و در صنایع بورسی ۱.۸۴ درصد است. نسبت سود تقسیمی به سود خالص شرکت‌های بورسی ۶۵ درصد و در صنعت تأمین سرمایه ۷۷ درصد است. بازدهی تأمین سرمایه‌ها در سال منتهی به شهریور ۳۲ درصد و شاخص بورس منفی ۶ درصد بود.

در پایان نیز مهرداد فرح آبادی، مدیرعامل تأمین سرمایه کیمیا گفت: این پذیره‌نویسی اوایل آبان انجام و با اخذ مجوزها از سازمان بورس پیش‌بینی می‌شود نماد بعد از ثبت موارد در نیمه آذر باز شود.

او افزود: در حال حاضر ۶۵ پروژه در شرکت ملی مس در جریان است که ۱۷ پروژه آماده بهره‌برداری است و ارزش آنها ۱۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود. برخی از این پروژه‌ها مانند انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی و تأمین انرژی و پروژه‌های تعریف شده دیگر است و متناسب با شرایط اقتصادی پروژه‌ها، ابزارهای مالی هم تعریف می‌شود.

فرح آبادی از برنامه افزایش سرمایه از ۲ به ۴.۵ هزار میلیارد تومان تا ۵ سال آینده خبر داد و تصریح کرد: برای فروش ۱.۵ هزار میلیارد تومانی، سود عملیاتی ۱.۴ هزار میلیارد تومانی و سود خالص ۱.۲ هزار میلیارد تومانی در این مدت برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام شده است. همچنین استفاده از ابزارهای تخصصی با محوریت کالایی همچون اوراق سلف، ‌گواهی‌ها و …. در اولویت است.

کد خبر 461100

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =