جزییات توافقات مجمع اقتصادی خزر

رئیس سازمان توسعه و تجارت خاطر نشان کرد: عضویت تجاری ما در منطقه آزاد اوراسیا نهایی و به زودی در آنجا عضو خواهیم شد . در این منطقه از کشورهای حاشیه دریای خزر قزاقستان و روسیه عضو هستند از این‌رو آذربایجان و ترکمنستان می‌توانند به این توافق‌های منطقه‌ای اضافه شوند.

به گزارش صدای بورس،علیرضا پیمان پاک ، با اشاره به مزایا اقتصادی مجمع اقتصادی خزر، گفت: دومین اجلاس اقتصادی خزر با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست‌ وزیران ۴ کشور حاشیه دریای خزر برگزار شد.

معاون وزیر صمت ادامه داد: در این اجلاس نشست‌های مشترک و دو به دو برگزار و موضوعات مختلف مطرح و هم اندیشی‌ها و توافق‌های خوبی در زمینه همکاری‌های انرژی٬ بحث سوآپ و سرمایه‌گذاری‌های مشترک انجام شد.

پیمان پاک با اشاره به بحث‌های مطرح شده در زمینه توسعه روابط تجاری، ترانزیت و حمل ونقل٬ اذعان کرد: بحث حمل ونقل یکی از مسائل مهم کشورهای حاشیه دریایی خزر است و با توجه به بحران‌هایی که در دنیا وجود دارد بحث ترانزیت و حمل و نقل کالا یکی از مهم‌ترین بحث‌های کشورهای حاشیه دریای خزر است و در این جلسات بر نقش ایران در کریدور شمال- جنوب در حوزه ترانزیت تاکید و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: ترانزیت کالا با کشورهای همسایه خزر به ۵۰ میلیون تن افزایش می‌یابد


وی بر تاکید این کشورها بر توسعه روابط تجاری اشاره کرد و افزود: اتاق‌های بازرگانی این کشورها با یکدیگر جلسات و مذاکرات جدی داشتند؛ همچنین جلسات متعددی معاون اول رئیس جمهور با مقامات تجاری و فعالان اقتصادی٬ استانداران و روسای جمهوری‌های فدراسیون روسیه برگزار و به جمع‌بندی خوبی در زمینه‌های اقلیم و مسائل زیست محیطی رسیدیم.

به گفته این مقام مسئول٬ در مجموع در مجمع اقتصادی خزر موافقت‌های خوبی به‌دست آمد که امیدواریم این موافقت‌نامه‌ها را پیگیری تا به نتیجه نهایی برسد و منافع اقتصادی قابل لمس شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که درباره ایده ایجاد منطقه آزاد مشترک گفت‌وگویی صورت گرفت؟ افزود: ایده اولیه را آقای مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور برای ایجاد یک منطقه آزاد مشترک مطرح کرد از این‌رو مذاکره در این زمینه با روس‌ها را پیگیری کردیم و اگر دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر بخواهند به ما اضافه شوند درخواست آنها را مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد؛ همچنین عضویت تجاری ما در منطقه آزاد اوراسیا نهایی شده است و به زودی در آنجا عضو خواهیم شد. در این منطقه از کشور حاشیه دریای خزر، قزاقستان و روسیه عضو هستند از این‌رو آذربایجان و ترکمنستان می‌تواند به این توافق‌های منطقه‌ای بپیوندند.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه در زمینه پول مشترک صحبت جدی مطرح نشد٬ افزود: ایجاد سازوکارهای مالی و بانکی بر اساس پول‌های ملی با ایران مطرح شد و از آنجایی که مسئولان بانک مرکزی نیز در این نشست‌ها حضور داشتند صحبت‌های تخصصی با تمرکز بر حذف دلار و یورو انجام تا تجارت بر اساس پول مشترک دو کشور صورت بگیرد.

کد خبر 460590

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =