مخبر: ایجاد مناطق آزاد، اثرات تحریم‌ها را خنثی می‌کند

معاون اول رییس جمهور گفت: تحریم‌های ایران و روسیه نباید به بهانه و مانعی برای توقف و کند شدن برنامه‌های همکاری دو کشور تبدیل شود.

به گزارش صدای بورس, محمد مخبر شامگاه پنجشنبه در دومین روز از سفر خود به روسیه، در نشست هم‌اندیشی با ۱۰۰ نفر فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه که در حاشیه دومین مجمع اقتصادی خزر برگزار شد، اظهار داشت: ایجاد مناطق آزاد یکی از راه‌های خنثی‌سازی تحریم‌ها است تا بتوانیم موانع پیش روی توسعه تجارت را برطرف و اثرات تحریم‌ها را خنثی کنیم.

معاون اول رییس جمهور به منطقه آزاد آستاراخان و ظرفیت‌های گسترده این منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: نباید به حجم مبادلات فعلی در منطقه آزاد آستاراخان اکتفا شود بلکه باید برنامه‌ای جامع طراحی و زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی فراهم شود.

مخبر خطاب به فعالان اقتصادی روسیه گفت: باید از ظرفیت‌های موجود نظیر مجمع اقتصادی خزر، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اوراسیا به نحوی استفاده کنیم که مردم کشورهای منطقه از این فرصت‌ها منتفع شوند. سیاستگزاران هرچقدر هم که خوب کار کنند تا زمانی که فعالان اقتصادی پای کار نباشند شاهد رشد و توسعه نخواهیم بود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دریا به عنوان بستری مهم برای توسعه و پیشرفت، اقتصاد دریا و سرمایه‌گذاری در این زمینه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: فعالان اقتصادی ایران و روسیه باید سقف پروازی خود را بسیار بالاتر از سطح فعلی در نظر بگیرند و با شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های متقابل و همچنین تبادل هیات‌های اقتصادی و تجاری، سطح روابط فیمابین و حجم مبادلات تجاری را ارتقاء دهند.

مخبر بزرگترین مانع پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان را موانع بانکی، بیمه ای و تبادلات پولی دانست و بر لزوم تلاش جدی دو کشور برای استفاده از پول ملی برای رفع این محدودیت‌ها تاکید کرد.


بیشتر بخوانید: از مجمع اقتصادی خزر چه می‌دانیم؟


معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع مطرح شده در نشست در خصوص همکاری دو کشور در زمینه غذای حلال افزود: برای توسعه همکاری در این زمینه، گروهی از جمهوری اسلامی ایران و گروهی از روسیه در این خصوص مذاکره و توافقات لازم را منعقد کنند تا مبنای فعالیت در این بخش قرار گیرد.

مخبر از شرکت‌های روسیه خواست گزارشی از نوع فعالیت و ظرفیت‌های توسعه خود به سفارت ایران ارائه دهند تا با احصاء و ارائه ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی، شناسایی متقابل از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور حاصل و زمینه گسترش همکاری مشترک فراهم شود.

وی بر تبادل هیات‌ها و رفت و آمد شرکت‌های دو کشور تاکید و ضمن دعوت از فعالان اقتصادی برای سفر به ایران، خاطرنشان کرد: با رفت و آمد شرکت‌ها و اتحادیه‌های ایران و روسیه شناخت دقیقی از ظرفیت‌های دو کشور ایجاد می شود و بستر گسترش تعاملات و مراودات تجاری بیش از پیش مهیا خواهد شد. بنابراین لازم است تمام این شرکت ها و فعالان اقتصادی به ایران بیایند و با نیازها و ظرفیت های موجود از نزدیک آشنا شوند.

به گزارش ایرنا، معاون اول رییس جمهور با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی کشورمان با ۱۵ کشور، افزود: همکاری و مشارکت با ایران نه تنها به تامین نیازهای متقابل منجر می شود، بلکه بازاری گسترده در سطح منطقه را برای فعالان اقتصادی دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

کد خبر 460497

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ترانزیت کالا با کشورهای همسایه خزر به ۵۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

    ترانزیت کالا با کشورهای همسایه خزر به ۵۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل زیرساخت های حمل و نقل ایران، روسیه و آذربایجان و سایر کشورهای پیرامونی امکان افزایش وضعیت ترانزیتی وجود دارد.

  • افزایش تجارت با اروپا بدون FATF امکان‌پذیر نیست

    افزایش تجارت با اروپا بدون FATF امکان‌پذیر نیست

    رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس خاطر نشان کرد: اگر تحریم‌ها برداشته شود اما از سوی دیگر مواضع ما در این زمینه FATF مشخص نشود باز هم نمی‌توان به اوج‌گیری روند تجارت با کشورهای اروپایی امیدوار بود چراکه بانک‌داری این کشورها از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کنند.

  • جزییات توافقات مجمع اقتصادی خزر

    جزییات توافقات مجمع اقتصادی خزر

    رئیس سازمان توسعه و تجارت خاطر نشان کرد: عضویت تجاری ما در منطقه آزاد اوراسیا نهایی و به زودی در آنجا عضو خواهیم شد . در این منطقه از کشورهای حاشیه دریای خزر قزاقستان و روسیه عضو هستند از این‌رو آذربایجان و ترکمنستان می‌توانند به این توافق‌های منطقه‌ای اضافه شوند.

  •  در کدام کشور زودتر خانه‌دار می‌شویم؟

    در کدام کشور زودتر خانه‌دار می‌شویم؟

    بالا رفتن قیمت مسکن در ایران، قدرت خرید مسکن را هم تبدیل به رویا کرده است. این امر در شهرهای بزرگتر با سختی‌های بیشتری همراه است.

  • نرخ رشد تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران منفی شد

    نرخ رشد تشکیل سرمایه در اقتصاد ایران منفی شد

    بر اساس آمارهای بانک مرکزی نرخ رشد موجودی سرمایه کل در دهه ۹۰ نزولی بوده و از ۸.۴درصد در سال ۱۳۹۰ به ۰.۲درصد در ۱۳۹۹ رسیده و نرخ رشد موجودی سرمایه در بخش ماشین‌آلات هم از سال ۱۳۹۷ منفی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    0 0
    ما که اثری نمی بینیم