۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
دستور مهم تجاری رییس جمهوری

رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: رییس جمهوری در جریان دیدار با عضای پیمان شانگهای، دستورات جدیدی را در نحوه تعامل با این کشورها ارائه کرده است.

به گزارش صدای بورس، علی رضا پیمان پاک اظهار کرد: در چند مورد تاکیداتی صورت گرفت که یکی از این موارد، تجارت کالا بود تا از فرصت اجلاس استفاده و برای توسعه تجارت بین کشورهای عضو شانگهای اقدامات لازم انجام شود. در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۱، رشد قابل توجهی درخصوص صادرات با اعضای شانگهای داشتیم و صادرات ما بیش از ۹ میلیارد دلار بود. این نشان از دیپلماسی فعال در خصوص کشورهای عضو شانگهای دارد.

او ادامه داد: در جلساتی که رئیس جمهوری با روسای کشورهای عضو شانگهای داشتند، بر توسعه تجارت و رفع موانع و چالش‌ها تاکید شد. در بحث مالی و بانکی با کشورهایی مثل روسیه، بلاروس و قزاقستان، اقدامات خوبی انجام داده‌ایم تا از مسیرهای جایگزین استفاده کنیم. علاوه بر این حذف دلار و یورو در دستور قرار داده خواهد شد و به طرف های مقابل پیشنهاد استفاده از بیمه‌ها و کانال‌های مالی جدید که بانک مرکزی ما در نظر گرفته، ارائه شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: رئیس جمهوری تاکید بر توسعه تجارت آزاد داشتند، ما تجربه خوبی را در حوزه اوراسیا داشتیم. ۸۰ درصد اقدامات به نتیجه رسیده، آذرماه بحث کارشناسی را نهایی خواهیم کرد و مورد امضا قرار می‌گیرد و برای تصویب به مجالس می‌رود. این اولین تجربه تجارت آزاد ما خواهد بود، کشورهای اروسیا که اکثرا عضو سازمان شانگهای هستند و رئیس جمهور پیشنهاد دادند که بحث تجارت آزاد را در حوزه شانگهای نیز دنبال کنیم.

وی گفت: موضوع دیگری که رئیس جمهور مطرح کردند، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی بین اعضای سازمان شانگهای است، ما کریدور شمال-جنوب را داریم و در چند ماه اخیر بر آن تمرکز کردیم و ظرفیت‌های ترانزیتی را توسعه دادیم اما حجم کار وسیع است و نیازمند مشارکت اعضای شانگهای است.


بیشتر بخوانید: یک مقام اروپا از رئیسی درخواست کمک کرد!


پیمان پاک با بیان اینکه اعضا سازمان شانگهای آمادگی خود را برای مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها اعلام کردند، درباره جذب سرمایه‌گذاری، بیان کرد: در جلسه رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور روسیه، در خصوص کریدور شمال-جنوب بحث و بر دو موضوع تاکید شد، موضوع اول تکمیل خطوط راه آهن رشت-آستارا و موضوع دوم افزایش ناوگان دریایی در خزر و توسعه بنادر شمالی خزر بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: در حوزه شرق-غرب صحبت‌های جدی با کشور چین مطرح شد تا این ظرفیت‌ها را توسعه دهیم. در حال حاضر ظرفیت‌هایی را برای توسعه کالایی داریم اما وقتی بخواهیم تجارت را با کشورهای عضو شانگهای توسعه دهیم باید زیرساخت‌هایمان توسعه دهیم و ابزارهایی مانند کشتی، واگن و … نیاز داریم.

وی افزود: در حوزه بحث‌های نرم و گمرکات، مشابه توافق نامه‌ای که چند ماه گذشته بین ۳ کشور ایران، آذربایجان و روسیه امضا شد، با سایر کشورها نیز مذاکراتی انجام شده است. تمام این اقدامات منجر به توسعه تجارت و ایجاد درآمد پایدار برای جمهوری اسلامی می‌شود.

پیمان پاک درباره تشکیل بازار برق منطقه شانگهای، گفت: بزرگ‌ترین تولید کنندگان انرژی جهان، از جمله ایران و روسیه عضو اتحادیه شانگهای هستند و بزرگ‌ترین مصرف کنندگان انرژی جهان مانند چین و هند نیز عضو اتحادیه هستند. رئیس جمهوری اشاره به این موضوع داشتند که باید ساز و کاری برای همکاری‌های پایدار در حوزه امنیت انرژی تعریف شود. باید در سایر حوزه‌های انرژی امکان مبادلات پایدار انرژی وجود دارد و باید مسئله تامین انرژی امن و پایدار شود.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه موضوع امنیت غذایی نیز در این دیدارها مورد تاکید قرار گرفت، خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری به موضوعاتی مانند سلامت و استفاده از ظرفیت‌های ایران در حوزه سلامت تاکید کردند، تا صادرات تجهیزات پزشکی، داروهای بیوتکنولوژی و خدمات گردشگری سلامت به کشورهای عضو شانگهای توسط ایران صورت گیرد.

کد خبر 459348

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دلایل تغییر آرم استاندارد ایران اعلام شد

    دلایل تغییر آرم استاندارد ایران اعلام شد

    مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران با توجه به انتقادهایی که نسبت به تغییرِ نشان‌واره‌ این سازمان مطرح شده بود، توضیحاتی را منتشر کرد، با تاکید بر اینکه آنچه مطرح می‌شود نه پاسخی به انتقادات و نه جوابی به صاحب‌نظران بلکه یادبودی است برای اندیشه استاد بلامنازع هنر، مرتضی ممیز.

  • چگونه در اینترنت طلا بفروشیم/جزئیات

    چگونه در اینترنت طلا بفروشیم/جزئیات

    رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: فروش طلا در فضای مجازی نیاز به زیرساخت های دقیقی دارد از جمله اینکه فرد فروشنده حتما یک فضای فیزیکی هم برای فروش داشته باشد.

  • دلار در یک قدمی مرز ۳۲ هزار تومان

    دلار در یک قدمی مرز ۳۲ هزار تومان

    نرخ دلار در معاملات پشت خطی روز گذشته از مرز حساس ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و به روی پله نهم کانال ۳۱ هزار تومان ایستاد.

  • آنا شوارتس؛ اقتصاددان پولی

    آنا شوارتس؛ اقتصاددان پولی

    در ۱۹۹۳ آنا شوارتس به عنوان عضو ممتاز انجمن اقتصاد آمریکا و در سال ۲۰۰۷ نیز به عنوان عضو آکادمی هنر و علوم آمریکا برگزیده شد.

  • ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام شود

    ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام شود

    عضو سندیکای شرکت های تولید کننده برق با تأکید بر اینکه وزارت نیرو وظیفه دارد ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق را اعلام کند، گفت: در حال حاضر نرخ هایی با منطق غیرمشخص و شرایط مبهم اعلام می‌شود.

  • فرار مالیاتی در مناطق آزاد بیداد می کند

    فرار مالیاتی در مناطق آزاد بیداد می کند

    معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: عام شدن معافیت‌ها باعث شده که افرادی با انگیزه بازرگانی مبتنی بر واردات، وارد مناطق شوند و در همین روند بسیاری از درآمدهای مالیاتی در این مناطق ضایع می‌شوند.

  • جزییات توافقات مجمع اقتصادی خزر

    جزییات توافقات مجمع اقتصادی خزر

    رئیس سازمان توسعه و تجارت خاطر نشان کرد: عضویت تجاری ما در منطقه آزاد اوراسیا نهایی و به زودی در آنجا عضو خواهیم شد . در این منطقه از کشورهای حاشیه دریای خزر قزاقستان و روسیه عضو هستند از این‌رو آذربایجان و ترکمنستان می‌توانند به این توافق‌های منطقه‌ای اضافه شوند.

  • اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران‌

    اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران‌

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن رشت-آستارا تا ۳.۵ سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: طول این پروژه ریلی ۱۶۲ کیلومتر است و در ۵۲ کیلومتر از کل این مسیر، باید پل احداث شود که همین امر اجرای پروژه را طولانی‌تر می‌کند.

  • بیمه بگیران بیکاری کم شدند

    بیمه بگیران بیکاری کم شدند

    مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه شمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری رو به کاهش است گفت: در حال حاضر ۱۷۰ هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در تامین اجتماعی داریم.

  • دعوت از ایرانیان خارج کشور برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد

    دعوت از ایرانیان خارج کشور برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد

    دبیرشورایعالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد با تامین زیرساخت های بین المللی لازم برای فعالین اقتصادی، از حضور ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری در این مناطق استقبال می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =