جعل و برگشت چک به زیر یک درصد رسید

به گفته کارشناس پولی و بانکی قانون جدید چک باعث کاهش جعل و برگشت این اوراق بهادار به زیر یک‌ درصد است.

به گزارش صدای بورس,یوسف کاووسی کارشناس پولی و بانکی بیان کرد:سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که تنها ۱۰ الی ۱۱ میلیارد تومان مالیات بر عایدی سرمایه دریافت کرده است به دلیل اینکه افراد زیادی با ارائه مدرک اعلام کردند توان پرداخت مالیات را ندارند، پس برای اجرای درسته مالیات بر عایدی سرمایه باید سودِ منهای تورم را در نظر بگیریم.

به گزارش ایبنا,کاووسی تاکید کرد: در گذشته چک به صورت اعتباری بود، به این معنا که فرد برای سه ماه دیگر چک می داد و در شرایط فعلی در حساب خود پولی نداشت اما هم اکنون کسی که چک می دهد باید معادله پول چک را در حسابش داشته باشد در غیر این صورت طی مسائل اعتبار سنجی دچار مشکل می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه گیرنده و دریافت کننده چک هر دو باید آن را ثبت کنند، افزود: هم اکنون بانک مرکزی انجام این عمل را از طریق پیامک نیز امکان پذیر کرده است. این اقدام جعل و برگشت چک را کم می کند، اگر به آمار ها نگاه کنیم میزان جعل و برگشت چک به زیر یک درصد رسیده است.

کاووسی افزود: چک صیادی در حکم وجه نقد است، اما چک در گذشته به علت داشتن حالت اعتبار دست به دست می شد این دست به دست شدن، حجم نقدینگی را افزایش می‌داد اما قانون چکِ صیادی عرضه و گردش پول را محدود می‌کند به عنوان مثال واگذاری چک به فرد دیگری دارای محدودیت است.

این کارشناس پولی و بانکی در ادامه صحبت های خود همچنین در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا وجود دارد، به این معنی که اگر درآمدهایی به صورت اتفاقی در اثر جنگ، تحریم یا مسائل سیاسی عاید فردی شود، به آن درآمد مالیاتی تعلق می گیرد.

وی افزود: اگر فردی بیشتر از نیاز خودش ارز، سکه، مسکن یا خودرو خریداری کند به سودِ آن قسمتِ مازاد مالیات تعلق میگیرد. در کشور ما، خانه های بالای ۱۰ میلیارد و خودروهای بالای یک میلیارد و دویست میلیون تومان مشمول مالیات میشوند.

این کارشناس پولی و بانکی در پایان گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کشورمان به صورت جامع نیست به علت اینکه باید سودِ منهای تورم مشمول مالیات شود، به عنوان مثال خانه ای را تصور کنید که در گذشته قیمت آن ۵۰۰ میلیون تومان بوده و هم اکنون ارزشش ۱ میلیارد تومان است در اینجا برای صاحبخانه از لحاظ درآمدی سودی حاصل نشده که به آن مالیات تعلق بگیرد بلکه ارزش پول ملی کشورمان کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 460045

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اوراق مسکن به زیر صد هزار تومن رسید

    اوراق مسکن به زیر صد هزار تومن رسید

    هزینه اوراق مسکن حدود دو هفته قبل و پس از مدت‌ها به زیر ۱۰۰ هزار تومان رسید، روندی که همچنان ادامه دارد و این اوراق در سال جاری با ۹۹ هزار تومان معامله می‌شود.

  • افشای پشت پرده های حراج لوکس‌های دپویی

    افشای پشت پرده های حراج لوکس‌های دپویی

    یک‌هزار و ۶۲دستگاه خودروی خارجی رسوبی که از سال۹۶ با عنوان قاچاق در انبارهای گمرکات ۹استان کشور دپو شده بود، پنج‌شنبه گذشته به مزایده گذاشته شد و تاچند روز آینده اسامی برندگان این مزایده اعلام می‌شود. با نهایی شدن نتایج حراج دپویی‌ها، این تعداد خودروی خارجی بعد از ممنوعیت چهارساله واردات، در مسیر شماره‌گذاری قرار می‌گیرد.

  •  در کدام کشور زودتر خانه‌دار می‌شویم؟

    در کدام کشور زودتر خانه‌دار می‌شویم؟

    بالا رفتن قیمت مسکن در ایران، قدرت خرید مسکن را هم تبدیل به رویا کرده است. این امر در شهرهای بزرگتر با سختی‌های بیشتری همراه است.

  • خودرو های ارزان و گران هفته اول مهر کدام بودند؟

    خودرو های ارزان و گران هفته اول مهر کدام بودند؟

    بازار خودرو عملاً هفته اول تعطیل بود و اغلب قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی بدون تغییر بودند. همچنان آینده مبهم واردات خودرو و قیمت گذاری دستوری و روند قیمت دلار متغیرهای مهم بازار خودرو محسوب می شود. این هفته قیمت تیبا ۲ فقط افزایش یافت و با افزایش یک میلیون تومانی به ۲۰۵ میلیون تومان رسید. قیمت پژو ۲۰۷ دستی پانوراما را نیز کاهش یک میلیونی را ثبت کرد و به ۴۰۳ میلیون تومان رسید.

  • سود خرید دلار بیشتر شد یا سکه؟

    سود خرید دلار بیشتر شد یا سکه؟

    بازدهی ۲۱ درصدی قیمت ربع سکه از ابتدای سال جاری و بازدهی ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته این بازار نشان می دهد که ربع سکه توانسته هزینه فرصت نرخ بهره بدون ریسک را پوشش دهد و بازدهی بیشتری را کسب کند.

  • یک اتفاق جدید در حوزه نهضت ملی مسکن

    یک اتفاق جدید در حوزه نهضت ملی مسکن

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه "در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اوقاف می‌تواند کمک کند" گفت: مالکیت زمین اوقافی با مالکیت خصوصی متفاوت است.

  • سکه گران شد

    سکه گران شد

    قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز شنبه با افزایش۳۰۰ هزار تومانی به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

  • مردم چقدر چک رمزدار دادند؟

    مردم چقدر چک رمزدار دادند؟

    از ۵۳۵.۹ هزار میلیارد تومان چک وصول شده در مردادماه امسال، ۵۷.۴ درصد آن مربوط به چک‌های عادی است و ۴۲.۶ درصد دیگر آن را نیز چک‌های رمزدار تشکیل می‌دهند.

  • قیمت اوراق مسکن به ۹۰ هزار تومان نزدیک شد

    قیمت اوراق مسکن به ۹۰ هزار تومان نزدیک شد

    روند نزولی قیمت اوراق مسکن که از حدود دو ماه قبل آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و آخرین قیمت‌ها حاکی از این است که قیمت این اوراق به مرز ۹۰ هزار تومان نزدیک شده که بهای این اوراق برای وام زوجین حدود ۸۸ میلیون و برای مجردها ۵۱ میلیون تومان می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =