۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
بلیط هواپیما گران شد

با توجه به حذف شدن جدول نرخ‌نامه بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و همچنین درخواست ایرلاین‌ها برای اصلاح قیمت بلیت باید منتظر اخبار جدیدی در این بخش باشیم.

به گزارش صدای بورس، چند وقتی است که دوباره زمزمه‌هایی در رابطه با نرخ گذاری بلیت هواپیما شنیده می‌شود که می‌تواند قیمت بلیت پروازها را در مسیرهای داخلی و پر ترافیک تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گفته برخی از مدیران شرکت‌های هواپیمایی، نرخ گذاری بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح شده و اعضای این شورا در حال بررسی آخرین وضعیت نرخ بلیت هستند.

کاهش ۱۵درصدی نرخ بلیت هواپیما در آذر ماه سال گذشته

آخرین تغییر نرخ بلیت هواپیما برای آذر سال گذشته بود و براساس آن طبق دستور وزیر راه وشهرسازی و همچنین مصوبه شورای عالی هواپیمایی نرخ بلیت‌ها به صورت میانگین ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و برای بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف کف و سقف قیمتی در نظر گرفته شد که البته بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که بلیت هواپیما همواره با سقف قیمتی به فروش رسیده است.

حذف کف نرخ بلیت هواپیما

در یک بازه زمانی هم ایرلاین‌ها اقدام به حذف کف نرخ بلیت هواپیما کردند که این امر باعث ایجاد ماجراهای زیادی در حوزه گران فروشی بلیت شد که بلافاصله با ورود سازمان هواپیمایی به این موضوع و لغو این دستور العمل ماجرا ختم به خیر شد.

اما بعد از گذشت چند وقت دوباره شرکت‌های هواپیمایی به فکر گران فروشی بلیت‌ها برای جبران ضررهای خود افتادند به طوری که در یک اقدام عجیب فروش بلیت هواپیما را برای اتباع خارجی به شکل دلاری کردند البته پرونده این موضوع هم با ورود وزیر راه وشهرسازی به ماجرا و برخورد با شرکت‌های متخلف بسته شد.

همزمان با ایام اربعین و آغاز پروازهای نجف برخی از ایرلاین‌ها اقدام به فروش بلیت با نرخ‌های نجومی کردند به طوری که در بازه ای از زمان قیمت بلیت پروازهای اربعین توسط ایرلاین‌های خارجی به ۱۰ میلیون تومان رسید که با تصویب ستاد اربعین از بازه زمانی ۱۵ تا ۳۰ شهریور ماه نرخ مصوب ۶ میلیون تومان برای مسیرهای پرواز عراق در نظر گرفته شد.

بسیاری از کارشناسان و همچنین مدیران شرکت‌های هواپیمایی یکی از اصلی‌ترین دلایل گران فروشی بلیت پروازها را حضور چارترکنندگان می‌دانند، چارترکنندگانی که با پیش خرید بلیت هواپیماها نرخ‌های بلیت را در زمان‌های پیک افزایش می‌دهند.

چارتر کنندگان عامل اصلی افزایش قیمت بلیت هواپیما

در همین رابطه سیدعبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حوزه بلیت هواپیما، انجمن بلیت فروشان مرجع آمار شده‌اند در حالی که هیچ ارتباطی با صنعت حمل و نقل هوایی مسافری ندارند.

او گفت:یکی از معضلات اصلی شرکت‌های هواپیمایی، چارترکننده‌ها هستند، به طوری که برخی آژانس‌های فروش بلیت هواپیما از مشکلات مالی شرکت‌های هواپیمایی سوءاستفاده می‌کنند. به عنوان مثال به یک شرکت هواپیمایی اعلام می‌کنند برای یک سال صد میلیارد تومان وثیقه می دهند و فروش بلیت را هر هفته تسویه می‌کنند، به هر حال شرکت هواپیمایی هم با این رقم برخی از مشکلات مالی خود را رفع می‌کند و می‌پذیرد.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: بارها از وزرای راه و رؤسای سازمان هواپیمایی در سال‌های اخیر خواسته بودیم چارترکننده‌ها محدود شوند، چون هم موجب بی نظمی در فعالیت شرکت هواپیمایی می‌شوند هم اجحاف در حق مردم می‌کنند همین چارترکننده‌ها پروازهای برنامه‌ای که حق مردم است را به شکل چارتر عرضه می‌کنند.


بیشتر بخوانید: رییس سازمان هواپیمایی: ۴۰ درصد ناوگان هوایی زمین گیر است


در خواست افزایش قیمت بلیت هواپیما

اخیرا دوباره زمزمه‌هایی از افزایش قیمت بلیت هواپیما به گوش می‌رسد واز سوی دیگر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم این افزایش قیمت بلیت را تایید کرده و گفته است: در شورای عالی هواپیمایی افزایش نرخ بلیت بررسی می‌شود.

محمد محمدی بخش گفت: ایرلاین‌ها درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را با توجه به افزایش هزینه‌ها داده اند که این درخواست در شورای عالی هواپیمایی در حال بررسی است.

او می‌گوید: نتیجه بررسی ها بعد از تصویب اعلام می‌شود، اما افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت تایید نخواهد شد. با شرکت‌های هواپیمایی که پذیرایی را انجام ندهند برخورد می‌کنیم.

بررسی قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی کشور

همچنین شمس الدین فرزادی پور سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافته و با توجه به آنکه نرخ بلیت هواپیما هم از سال گذشته افزایش نیافته است بنابراین ایرلاین‌ها درخواست افزایش قیمت داده اند که این موضوع در حال بررسی است و به نظر می‌رسد تا بعد از اتمام پروازهای اربعین نتایج آن اعلام شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،براساس این گزارش از ۳۳۰ فروند هواپیمایی که در ایران وجود دارد فقط ۱۷۳ فروند قادر به پرواز است و نزدیک به ۶۰ درصد از ناوگان فعال و بقیه آن نیز زمین‌گیر هستند که علت عمده آن به موتور هواپیمابر و بخشی از آن به تامین اقلام و قطعات دیگر بر می‌گردد . از سوی دیگر با توجه به افزایش چشم گیر هزینه‌های تعمیر قطعات هواپیما و افزایش قیمت سوخت گیری و همچنین حذف شدن نرخ نامه بلیت هواپیما در سایت انجمن شرکت های هواپیمایی بعید است که این بار شورای عالی هواپیمایی کشور زیر بار افزایش قیمت بلیت هواپیما نرود بنابراین باید تا چند هفته دیگرمنتظر اعلام جدید قیمت بلیت‌ها در مسیرهای مختلف باشیم.

کد خبر 459730

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =