۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
چرا گوشت گران می شود؟/نمودار

تولید گوشت قرمز و عرضه آن در کشتارگاه ها در نیمه تابستان امسال رکورد ۶ ساله را ثبت کرده است. این در حالی است که رشد عرضه گوشت در این ماه نتوانسته است مانع افت قیمت مصرف کننده در مرداد ماه شود.

به گزارش صدای بورس،عرضه گوشت قرمز در کشور صعودی شده و روندی افزایشی به خود گرفته است. براساس داده هایی که مرکز آمار آن را به صورت ماهانه منتشر می کند عرضه گوشت قرمز در مردادماه به ۵۵.۶ هزار تن رسیده که در یک سال گذشته سابقه نداشته است.

رکوردزنی عرضه گوشت قرمز در مرداد امسال

طبق داده های مرکز آمار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه ها از جهت وزنی به ۵۵ هزار و ۶۰۰ تن رسیده که در قیاس با دوازده ماه منتهی به این مقطع بالاترین سطح راداشته است. تعمیم این بررسی به سال های اخیر نیز نشان می دهد از سال ۹۶ تاکنون عرضه این میزان گوشت در میانه تابستان سابقه نداشته و در یک روند صعودی به بالاترین میزان خود در بازه ۶ ساله رسیده است. این بررسی به صورت دقیق تر نشان می دهد در شاخه گاو و گوساله رشد عرضه گوشت بیشتر بوده است.

افزایش ۳ هزار تنی گوشت گاو و گوساله

به طور کلی در بررسی گوشت قرمز ۵ بخش مهم وجود دارد. گوسفند، گاو، بز، گاومیش و شتر. در این ماه مشاهده می شود وزن لاشه قابل مصرف در بخش گاو و گوساله برابر با ۲۷ هزار و ۲۹۵ تن بوده که افزایشی نزدیک به ۳ هزار و ۱۳۱ تنی نسبت به ماه قبل خود داشت. این رشد به لحاظ درصدی نیز نسبت به تیر برابر با ۱۳ درصد بوده است.

رکورد دومین افزایش عرضه گوشت به بخش گوسفندی متعلق بوده که در این ماه برابر با ۵۵۸ تن به ثبت رسیده است. این در حالی است که آمار ها نشان می دهند در مرداد ماه قیمت مصرف کننده در هر دو بخش شاهد افزایش بوده است.

گوشت

عدم تاثیر عرضه بر قیمت گوشت گاو

در ادبیات اقتصادی زمانی که کالایی دچار عرضه بیشتر می شود علی القائده قیمت آن کنترل شده و مسیر قیمت سمتی نزولی پیدا می کند. این اتفاق تقریبا در بخش گوسفند مشهود است. زمانی که عرضه این کالا رشدی ۵۵۸ تنی داشته قیمت آن تنها ۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است.

این در حالی است که گوشت گاو از این قاعده تبعیت نمی کند. در میانه تابستان باوجود رشد ۱۳ درصدی عرضه گوشت، اما قیمت نیز تورمی ۳.۵ درصدی را ثبت کرده و طبق داده های مرکزآمار به کیلویی به طور متوسط ۲۰۵ هزار تومان رسیده است.

اتفاقی که برخی تحلیل گران ریشه آن را در تورم تولید کننده می دانند. این عده معتقدند رشد هزینه های تولید مانع از افت شده است. تورم تولید کننده در بخش گاوداری ها که رکورد بالایی را در این اواخر به ثبت رسانده در این ماه سدی بوده که حتی عرضه بالای گوشت در این بخش نیز نتواند قیمت مصرف کننده را تقلیل دهد.

گوشت

منبع: اقتصاد نیوز

کد خبر 459486

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =