چرا گوشت گوسفندی ارزان تر از گوساله شد؟

رصد قیمت در بازار گوشت تهران نشان می دهد قسمت های مختلف گوشت گوسفندی در بازار در محدوده ۶۰ تا ۲۸۳ هزار تومان به فروش می رسد.

به گزارش صدای بورس، عرضه زیاد دام سبک به بازار، قیمت گوشت گوسفندی را به شدت کاهش داده تا جایی که ارزان تر از گوشت گوساله به بازار عرضه می شود.

رصد قیمت در بازار گوشت تهران نشان می دهد قسمت های مختلف گوشت گوسفندی در بازار در محدوده ۶۰ تا ۲۸۳ هزار تومان به فروش می رسد. در بازار تنها گوشت بره گوسفندی نر عرضه نمی‌شود؛ قصابی‌ها گوشت بره ماده، میش، قوچ، بز و بزغاله را با قیمت گوشت نر گوسفندی درجه یک عرضه می‌کنند.

رصد قیمت در میادین میوه و تره بار که گوشت را از دولت می گیرند نیز نشان می دهد گوشت گوسفندی ارزان تر از گوساله در حال عرضه است. رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در خصوص فروش گوشت منجمد به میادین میوه و تره بار می گوید: ما گوشت گوساله منجمد را کیلویی ۱۰۵ هزار تومان و گوشت گوسفندی منجمد را کیلویی ۹۵ هزار تومان به میادین میوه و تره بار می فروشیم و آن ها با قیمتی بالاتر می فروشند. لاشه گوساله گرم هم به میادین میوه و تره بار کیلویی ۹۴ هزار تومان می دهیم که وقتی قصاب ها آن را بدون استخوان می کنند بین ۱۲۰ تا ۱۳۵ هزار تومان قطعات مختلف آن را به مصرف کننده می فروشند. گوشت گوسفندی گرم را نیز کیلویی ۱۱۰ هزار تومان می دهیم که کیلویی ۱۱۶۹۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد.


بیشتر بخوانید: این افراد قیمت گوشت را بالا بردند


گوشت گوسفندی قبل از این همیشه ۳۰ درصد گران تر از گوساله بود

حمید صفرزاده، یکی از قصابان تهران که از سال ۷۰ وارد این شغل شده است درباره ارزانی گوشت گوسفندی در ماه های اخیر در گفت و گو با همشهری آنلاین می گوید: در تمام سال هایی که قصاب هستم امسال برای اولین بار است که گوشت گوسفندی ارزان تر از گوشت گوساله عرضه می شود که خود ما نیز متعجبیم. در تمام این سال ها گوشت گوسفندی همیشه ۲۰ تا ۳۰ درصد گران تر از گوشت گوساله بود و مردم به علت گرانی رغبت کمتری برای خرید آن داشتند. اما الان ران گوسفندی را کیلویی ۲۱۵ هزار تومان می فروشم اما قیمت گوشت گوساله به کیلویی ۲۳۰ هزار تومان رسیده است.

وی در ادامه می افزاید: البته با وجود ارزان شدن گوشت گوسفندی همچنان مردم گوشت گوساله می خرند. در کل خرید گوشت کم شده است به عنوان مثال من سال گذشته روزی ۱۰۰ کیلو گوشت گوسفندی و ۲۰۰ کیلو گوشت گوساله داشتم اما در چند ماه اخیر فروشم به روزی ۳۵ کیلو گوشت گوسفندی و ۱۲۰ کیلو گوشت گوساله رسیده است.

به گفته صفرزاده، گوشت گوسفندی با اینکه طبع گرمی دارد و برای سلامت بدن بسیار مفید است اما چون در بافت خود استخوان و چربی بیشتری دارد و بوی خاصی می دهد، معمولا باب طبع جوانان و کودکان نیست. از طرفی گوشت گوساله با وجود طبع سردش به علت داشتن حجم گوشت بیشتر و بدون استخوان بودن و چربی کمتر برای خرید اقتصادی تر است.

تقاضا برای کشتار دام سبک بالاست

فرشید صراف، مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی علت ارزانی گوشت گوسفندی را غیر اقتصادی بودن تولیدات در حوزه دام سبک می داند و می گوید: با توجه به وضعیت بد اقتصادی در دام سبک(گوسفند و بز) تقاضا برای کشتار دام با وزن پایینتر و دام مولد یعنی میش زیاد شده است. در واقع افزایش عرضه و قیمت موجب شده که مردم هم کمتر مصرف کنند و هم اینکه تقاضا این نوع گوشت کم باشد. از طرف دیگر قیمت گوشت بره و گوسفند نسبت به گوشت دام سنگین یا همان گوساله افت کرده است.

این موضوع برای اولین بار در تاریخ عرضه گوشت دام سبک به بازار است که قیمت آن به شدت افت کرده است. صراف می افزاید: ما از سال گذشته بارها به مسئولان جهاد کشاورزی هشدار دادیم که دام سبک در معرض خطر است. وقتی دولت صادرات دام و خرید تضمینی را با مشکلات زیاد و به شکل محدود انجام می دهد باید هم شاهد کاهش قیمت دام سبک در بازار باشیم. هم اکنون بهای تمام شده بره از بهای تمام شده جوانه پروار (گوساله نر) بیشتر است.

به گفته صراف، قیمت دام زنده سبک و سنگین در هر استان بسته به هزینه های نگهداری دام، متفاوت است. به عنوان مثال بهای تمام شده جوانه پرواری هم اکنون در استان خراسان رضوی ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان(جدا از سود) و بهای تمام شده گوسفند و بره ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی می گوید: این قیمت ها بهای وزن زنده است یعنی در موقع فروش گوشت حدود ۵۵ درصد به این مبلغ اضافه می شود. یعنی در نهایت قیمت گوشت دام سبک در استان حداقل کیلویی ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان تمام می شود.

در واقع گوشت دام سبک در حالی در بازار با قیمت های پایین عرضه می شود که قیمت نهایی تمام شده برای دامدار در استان ها گران در می آید.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی ادامه می دهد: یکی از دلایلی که کشتار دام سبک در این مدت زیاد شده است همین قیمت گذاری های غیر منصفانه است. وقتی یک دامدار نمی تواند دام را به قیمت مناسب بفروشد آن را به کشتارگاه می دهد. کشتار زیاد هم عرضه گوشت در بازار را افزایش داده در حالی که تقاضا برای خرید گوشت گوسفندی کم است و همین موضوع بهای قیمت این نوع گوشت را کاهش داده است.

چرا مردم رغبتی برای خرید گوشت ارزان ندارند؟

صراف در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری آنلاین مبنی بر اینکه چرا با وجود کاهش قیمت مردم هنوز هم رغبتی به خرید گوشت گوسفندی ندارند، عنوان می کند: ذائقه مردم از گذشته مصرف گوشت گوسفندی بوده است ولی وقتی فردی می خواهد ران گوسفندی بخرد در صورت حذف استخوان و چربی، حجم گوشت خالص کمتری برایش باقی می ماند در حالی که اگر یک کیلو گوشت ران جوانه(گوساله نر) بگیرد گوشت خالص بیشتری نصیبش می شود و همین دودوتا چهارتای ساده موجب می شود تا در این گرانی ها، تمایل کمتری به خرید گوشت گوسفندی داشته باشد و اقتصادی تر رفتار کند.

تا زمانی که دولت خرید تضمینی دام را درست انجام ندهد، و اجازه صادرات در حجم بالا را ندهد، دامداران دام هم به همین روال پیش بروند یعنی دام خود را به جای دادن به دولت و ذخیره در سردخانه ها، برای عرضه مستقیم به بازار به کشتارگاه بدهند باید منتظر شکسته شدن قیمت ها بیش از این باشیم.

صراف با بیان این موضوع می گوید: با ادامه این روند به شما قول می دهم گوشتی وجود نخواهد داشت که دامدار بخواهد تولید کند و مصرف کننده از گوشت داخلی استفاده کند. ۶ ماه دیگر حاشیه های تولید گوشت در کشور بیشتر خواهد شد و با کاهش تولیدات ما قطعا به سمت واردات گوشت خواهیم رفت و فاجعه ای در پیش است که ما بارها به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص هشدار دادیم ولی متاسفانه هنوز این موضوع را جدی نگرفته اند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر هم که کشتار زیاد است اگر دولت خرید تضمینی انجام می داد و این گوشت ها را در سردخانه ها نگهداری می کرد و وارد بازار نمی شد ناخواسته قیمت افزایش پیدا می کرد اما ضعیف عمل کردن در بحث خرید تضمینی آسیب های جدی به این بخش وارد کرده که ادامه دار خواهد بود.

به گزارش همشری آنلاین ،مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی می افزاید: خرید تضمینی از سوی دولت بدون پرداخت پول موجب هم می شود تا دامدار هیچ رغبتی برای دادن دام سبک خود به دولت نداشته باشد. همین موضوع موجب می شود ساختار تولید و موازانه عرضه و تقاضا بهم بریزد. در این شرایط قیمت هر روز برای دامدار غیر منصفانه تر خواهد شد و مصرف کننده هم در دراز مدت به سختی خواهد افتاد.

کد خبر 459186

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کارگران کمتر از نصف استانداردها گوشت مصرف می‌کنند

    کارگران کمتر از نصف استانداردها گوشت مصرف می‌کنند

    در شرایطی که در چهارچوب هرم معروف «مازلو»، اقلام خوراکی همیشه در اولویت هستند، به نظر می‌رسد هنوز دستمزد کارگران (باوجود اعتراض طرف کارفرمایی به آن) کمتر از نصف حداقل‌های معاش است.

  • هنوز هیچ دامی از کشور خارج نشده

    هنوز هیچ دامی از کشور خارج نشده

    مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با اشاره به اینکه ۴ میلیون راس دام سبک مازاد در کشور داریم، گفت: هنوز هیچ دام زنده‌ای صادر نشده است.

  • چرا سرانه مصرف محصولات پروتئینی پایین آمد؟

    چرا سرانه مصرف محصولات پروتئینی پایین آمد؟

    با اصلاح نظام یارانه، سرانه مصرف محصولات پروتئینی کاهش داشته که به گفته معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد، این افت تقاضا می‌تواند با تخصیص کالابرگ الکترونیکی جبران شود.

  • لغو ممنوعیت واردات گوشی مسافری از عراق

    لغو ممنوعیت واردات گوشی مسافری از عراق

    سخنگوی گمرک از لغو ممنوعیت واردات گوشی مسافری از عراق از روز جمعه اول مهرماه خبر داد و گفت: هر مسافری از هرکشوری، می‌تواند سالی یک تلفن همراه به کشور وارد کند.

  • اولین محموله دام زنده به کویت صادر شد

    اولین محموله دام زنده به کویت صادر شد

    رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک خاطر نشان کرد: ظرفیت مراتع به‌شدت کاهش پیدا کرده است و دامدار سبک معمولا در ۵ تا ۶ ماه نخست دام‌شان را برای چرا به مراتع می‌برند اما امسال در فصل‌های بهار و تابستان دامدار مجبور به تغذیه دستی دام شد و از آنجایی‌که هزینه تغذیه بالاست دامدار دام‌اش را به کشتارگاه می‌فرستد.

  • چرا گوشت گران می شود؟/نمودار

    چرا گوشت گران می شود؟/نمودار

    تولید گوشت قرمز و عرضه آن در کشتارگاه ها در نیمه تابستان امسال رکورد ۶ ساله را ثبت کرده است. این در حالی است که رشد عرضه گوشت در این ماه نتوانسته است مانع افت قیمت مصرف کننده در مرداد ماه شود.

  • مرغ از ۶۵ هزار تومان عبور کرد/بازی کثیف برخی مرغداران برای افزایش قیمت

    مرغ از ۶۵ هزار تومان عبور کرد/بازی کثیف برخی مرغداران برای افزایش قیمت

    برخی مرغداران با کاهش جوجه ریزی تلاش می کنند قیمت را در بازار بالا نگه دارند که این موضوع به کاهش تقاضا منجر می شود و قیمت دوباره به کاهش می یابد.

  • بیشترین شکایات مردمی از بازار کدام محصولات است

    بیشترین شکایات مردمی از بازار کدام محصولات است

    به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران در پنج ماهه امسال بیشترین شکایات در گروه کالایی نان، مرغ و گوشت، میوه، خدمات پس از فروش لوازم خانگی، قند و شکر و خودرو مربوط به گرانفروشی، کم فروشی و عدم صدور فاکتور بوده است.

  • با این قیمت ها حسرت میوه به دل خیلی ها می ماند!

    با این قیمت ها حسرت میوه به دل خیلی ها می ماند!

    مشاهدات میدانی حاکی از آن است که پسته تازه، شلیل و نارنگی در حال حاضر گرانترین میوه‌های موجود در بازار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =