۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
فرصت جام‌جهانی را از دست دادیم

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی اظهار داشت: درباره قطر موضوع تنها از دست دادن فرصت‌ها نیست و تحریم‌ها باعث شدند که قطر به شناورهای ایران اجازه تردد در بنادر خود را ندهد و تجارت بندری سنتی با قطر هم به مشکل خورد به طوری که تا سال گذشته شناورهای باری ایران از ۴ بندرگاه قطر تنها اجازه تردد به یک بندرگاه را آن هم با شرایط سختگیرانه داشتند.

به گزارش صدای بورس،سید علی حسینی با اشاره به ظرفیت‌های ایران برای استفاده از فرصت اقتصادی جام جهانی در قطر اظهار داشت: فارغ از بحث جام‌جهانی که یک موقعیت خاص و رویدادی است که می‌توانستیم بهترین استفاده از این فرصت داشته باشیم تا استانی جنوبی نزدیک به قطر مانند بوشهر و هرمزگان اقتصاد دریایی خود را تقویت کنند، اساسا در کشورمان برنامه‌ای برای گردشگری دریایی نداریم و نه در دریای خزر، نه در خلیج فارس و نه عمان علی‌رغم پتانسل‌های بی‌نظیر این مناطق، گردشگری تعریف نشده از این رو زیرساخت‌های گردشگری و پذیرش مسافران را هم در اختیار نداریم.

وی با بیان اینکه از آنجایی که برنامه کلی گردشگری به ویژه گردشگری دریایی در کشورمان تعریف نشده بنابراین زیرساختی برای استفاه از فرصت‌هایی مانند جام‌جهانی نداریم، ادامه داد: بنادر گردشگری بسیار کوچکی در مناطقی مانند کیش وجود دارد اما فعالیت شناورهای کوچک دراین مناطق در حد گشت دریایی است.

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی درباره ادعای برخی از مسئولان برای راه‌اندازی کشتی‌های کروز بین ایران و قطر در ایام جام‌جهانی گفت: کشتی‌های کروز در اسکله‌های مخصوص با آبخور بالا می‌توانند پهلو بگیرند و این کشتی‌های کروز عمدتا در دریای مدیترانه فعال هستند و در واقع یک شهربندری محسوب می‌شود و امکان پذیرش حدود ۴ هزار مسافر دارند از این رو این شهر روی آب در هر بندری پهلو بگیرد، اقتصاد آن شهر بندری تغییر می‌کند.

حسینی با بیان اینکه گردشگری دریایی تجارتی است که ایران از آن غافل بوده، افزود: در خلیج فارس فرصت طلایی تجارت گردشگری دریایی در بازه زمانی جام‌جهانی با قطر را از دست دادیم.


بیشتر بخوانید : تشریح‌ آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر


وی تاکید کرد: در همان دورانی هم که قطر در تنش ایجاد شده با کشورهای عربی، فقط به ایران دسترسی داشت و از مسیر ایران می‌توانست استفاده کند، نتوانستیم از این فرصت بهره ببریم چراکه در بنادر جنوبی زیرساخت‌هایی مناسب وجود ندارد که بتواند ترانزیت عمده یک کشور همسایه را انجام دهد و نتوانستیم مرکز تامین مایحتاج قطر باشیم.

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی با بیان اینکه حداقل باید باید سهم تجارت سنتی در خلیج فارس را حفظ کنیم، گفت: اما درباره قطر موضوع تنها از دست دادن فرصت‌ها نیست و تحریم‌ها باعث شدند که قطر به شناورهای ایران اجازه تردد به در بنادر خود را ندارد و تجارت بندری سنتی با قطر هم به مشکل خورد به طوری که تا سال گذشته شناورهای باری ایران از ۴ بندرگاه قطر تنها اجازه تردد به یک بندرگاه را آن هم با شرایط سختگیرانه داشتند و البته یکی از دیگر دلایل سختگیری قطر به بحث جابه جایی مواد مخدر از طریق شناورهای ایرانی بر می‌گشت که این مشکلات با رایزنی‌های انجام شده تا حدودی برطرف شده و از چند ماه گذشته کشتی‌های باری ایران به بنادر قطر راحت‌تر تردد می‌کنند.

حسینی ادامه داد: برنامه ایران این بود که در ایام جام‌جهانی با سرریز تماشاگران از امکانات هتلی در کیش و قشم استفاده کنند اما در نهایت به اینجا رسیدیم که ایران درخواست داد این مناطق به پارکینیگ هواپیماها تبدیل شوند. باید توجه داشته باشیم که قاعدتا برنامه‌ریزی‌ها برای چنین رویدادهای بین المللی در سطح جام جهانی یک الی دو ماه قبل از اجرا و شروع رویداد انجام نمی‌شود و قطر حداقل از دو سال گذشته زیرساخت‌های ایران را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش ایلنا ،وی افزود: به طور قطع قطر یک ماه قبل از آغاز این رویداد منتظر زیرساخت‌های ایران نمی‌ماند این درحالی است که فرودگاه‌های دبی به مراکز تزانزیت مسافر تبدیل شده و حرف اول را در منطقه می‌زند و قطر با توجه به پیمان همکاری با کشورهای خلیج فارس از امکانات کشورهای مجهز به این امکانات استفاده می‌کند اما ایران از آنجایی که کمترین مسافت را با کشور قطر را دارد می‌توانست بهره‌برداری‌های اقتصادی قابل توجهی از ایام جام‌جهانی داشته باشد که این فرصت را از دست دادیم.

کد خبر 458740

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دور ریز ۵٠٠ میلیون دلار ناقابل در بنادر ایران

    دور ریز ۵٠٠ میلیون دلار ناقابل در بنادر ایران

    عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند. تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

  • نگاه رییس سابق سازمان انرژی اتمی: مردم انتظار معجزه از توافق نداشته باشند!

    نگاه رییس سابق سازمان انرژی اتمی: مردم انتظار معجزه از توافق نداشته باشند!

    عباسی معتقد است: مردم نباید امیدوار باشند که توافق اثرات خیلی پر رنگی در زندگی آنها داشته باشد و اینگونه نیست که رفتار طرف های مقابل ما تغییر کرده باشد.

  • تشریح‌ آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر

    تشریح‌ آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر

    مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر آخرین وضعیت ۳۰ کانتینر رها شده در بندر بوشهر را تشریح کرد و گفت: با صدور حکم از سوی دادستانی نسبت به فک پلمب کانتینرها اقدام شد و با صدور حکم از سوی قاضی اصل ۴۹، نسبت به خروج کالاها از بندر و فروش آن از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) مبادرت می‌شود.

  • موتور هواپیما پیش از پرواز آتش گرفت/خدا رحم کرد!

    موتور هواپیما پیش از پرواز آتش گرفت/خدا رحم کرد!

    مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به بروز نقص فنی برای هواپیمای فوکر پرواز تهران-بوشهر، گفت: موتور شماره یک این هواپیما دچار احتراق داخلی شده بود.

  • گمرک اجازه ترخیص قطعات و لاستیک هواپیما را نمی‌دهد

    گمرک اجازه ترخیص قطعات و لاستیک هواپیما را نمی‌دهد

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه از ۷ ماه گذشته با مشکل عدم اجازه برای ترخیص قطعات هواپیما از گمرکات مواجه هستیم، گفت: در فرایند دور زدن تحریم‌ها برای خرید این قطعات امکان ثبت سفارش وجود ندارد و با این اقدام گمرک، شرکت‌های هواپیمایی با یک تحریم مضاعفی مواجه شده‌اند.

  • واکنش ایران به تحریم وزیر اطلاعات

    واکنش ایران به تحریم وزیر اطلاعات

    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم چند باره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر این وزارتخانه را شدیدا محکوم کرد.

  • عمده هواپیماهای کشور زمین‌گیرند

    عمده هواپیماهای کشور زمین‌گیرند

    عضو هیات مدیره دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان گفت: عمده هواپیماهایی که در اختیار ایرلاین‌های پروازی است، زمین‌گیر هستند و با توجه به تحریم‌ها نیازمند قطعات هستند و امکان پرواز ندارند.

  • نفت های توقیف شده ایران در یونان در حال بازگشت

    نفت های توقیف شده ایران در یونان در حال بازگشت

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز عملیات بازگرداندن نفت توقیف شده کشتی لانا تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در یونان از شب گذشته خبر داد.

  • علت آتش‌سوزی هواپیمای آسمان چه بود؟

    علت آتش‌سوزی هواپیمای آسمان چه بود؟

    سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب آتش‌ سوزی موتور هواپیمای فوکر آسمان گفت: این هواپیما دچار نقص فنی در موتور شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =