خودروهای وارداتی جای بنزین، خاک می‌خورند!

در حالی که حدود ۲۲۴۹ دستگاه انواع خودرو همچنان در انبارهای سازمان بنادر و مراجع تحویل گیرنده کالا بلاتکلیف مانده و خاک می‌خورند، گمرک بر این نکته تاکید دارد که تکلیف این خودروها باید از سوی دولت و قوه قضائیه مشخص شود زیرا گمرک در حوزه تجارت خارجی سیاست‌گذار نیست و فقط مجری است.

به گزارش صدای بورس، سید روح‌الله لطیفی با تاکید بر اینکه بیش از ۲۰۰۰ خودرویی که در انتظار ترخیص قرار دارند، با خودروهایی که در سازمان اموال تملیکی هستند، تفاوت دارند، توضیح داد: خودروهایی که در سازمان اموال تملیکی قرار دارند، یا قاچاق هستند یا به دلیل عدم امکان ترخیص برایشان اظهار متروکه صادر شده، بنابراین نسخه‌ها با هم یکسان نیست.وی با بیان اینکه صاحبان بیش از ۲۰۰۰ خودرو در انتظار ترخیص کالای خود هستند، اظهار کرد: در این میان ۹۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش هستند. هر کالایی که بخواهد ترخیص شود باید یه شرط ثبت سفارش و تاییدیه منشا ارز از بانک مرکزی و قبض انبار را داشته باشد و ممنوعیتی هم برای ورود آن علاوه بر سه شرط فوق وجود نداشته باشد. بنابراین ۹۰۰ دستگاه مذکور یکی از شروط اظهار کالا به گمرک را ندارند و زمانی که کالایی اظهار نشود بقیه مراحل ترخیص نیز قابل انجام نیست مگر اینکه بتواند همه شروط را اخذ کند.


۳۰۰ خودرو ثبت سفارش داشتند اما ملغی شد

سخنگوی گمرک ادامه داد: البته از میان ۹۰۰ خودرو، بیش از ۳۰۰ خودرو قبلا ثبت سفارش داشته‌اند اما ثبت سفارش آن‌ها خارج از موعد بوده که با ورود و بررسی گمرک و تصمیم نهادهای نظارتی این ثبت سفارش‌ها ملغی شد. حدود ۶۰۰ خودرو اصلا ثبت سفارش نداشتند. زیرا پیش از این برخی واردکننده‌ها کالای خود را وارد می‌کردند و بعد از آن فرایند ثبت سفارش را انجام می‌دادند. پس از آن و طبق قانون ورود خودرو ممنوع شد و دیگر امکان ثبت سفارش وجود نداشت. صاحبان این خودروها منتظر بودند سیاست‌گذار فرصتی را به عنوان حقوق مکتسبه به ان‌ها بدهد تا بتوانند خودروی خود را وارد کنند.
لطیفی با اشاره به مباحثی که در مورد آزادسازی ورود خودرو به کشور مطرح است، عنوان کرد: در حال حاضر که بحث ورود خودرو به کشور مطرح است می‌توان فرصت را برای ثبت سفارش این ۹۰۰ خودرو فراهم کرد. این موضوع به سیاست دولت بستگی دارد زیرا گمرک در حوزه تجارت خارجی سیاست‌گذار نیست و فقط مجری است.
وی در ادامه در مورد حدود ۱۰۰۰ خودروی دیگر نیز توضیح داد: از میان این ۱۰۰۰ خودرو ۱۴۰ خودرو برای منطقه آزاد اروند بالای ۲۵۰۰ سی سی یا به سفارش و تولید امریکا بودند که واردات آن‌ها طبق قانون ممنوع است. البته دولت و مجلس در این مورد هم می‌تواند تصمیم‌گیری کند و این خودروها هم تعیین تکلیف شوند به شرطی که وزارت صمت به عنوان متولی موضوع را در هیات دولت مطرح کند و اگر با قوانین مجلس منافات نداشته باشد اجرایی شود.
سخنگوی گمرک در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۰۰۰ خودرو نیز شاکی خصوصی یا پرونده قضایی دارند، اظهار کرد: بیش از ۱۲ هزار خودرو بعد از ممنوعیت ورود خودرو موفق به ترخیص نشده بودند که بر اساس مصوبات دولت قبل، در ۴ مرحله زمانی نزدیک به ۱۰ هزار خودرو ترخیص شدند. حدود ۲۰۰۰ خودرو باقی ماند که وضعیت آن‌ها شرح داده شد. حدود ۱۰۰۰ خودرو باقی ماند که یا شاکی خصوصی یا پرونده قضایی یا ظن قاچاق دارد که اگر برائت بگیرند، می‌توانند ترخیص شوند.

ماجرای خودروهای دپو شده چیست؟
بعد از آنکه مصوبه مجلس درباره واردات خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف شد، در خردادماه، قانون ساماندهی واردات خودرو که در آبان‌ماه سال گذشته در راستای ساماندهی بازار در مجلس تصویب شده بود، به دولت ابلاغ شد. قرار بر این بود که در فاصله یک ماه،‌ آئین‌نامه واردات خودرو نهایی و ابلاغ شود که هنوز خبری از آن نیست.
با این وجود اخبار از ورود خودرو تا شهریورماه یعنی کمتر از یک ماه دیگر حاکی است و آن‌طور که منوچهر منطقی- معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت)- تاکید داشته،‌ طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.
اکنون واردات خودرو که از سال ۱۳۹۷ به دلیل وضعیت ارزی ممنوع شد، لغو شده است و دولت حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو در سال جدید در بودجه امسال پیش‌بینی کرده است، اما همچنان واردات در ابهام قرار دارد و سازوکار آن مشخص نیست.
به گزارش ایسنا - در حاشیه این جریان، بحث خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک مطرح است که از سالها قبل از ممنوعیت واردات به گمرک رسیده و در نتیجه تصمیم یکباره برای ممنوعیت، بلاتکلیف باقی ماند. بیش از ۱۲ هزار خودروی دپو شده در گمرک که در نهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آن ترخیص شد ولی بخشی دیگر به دلایل مختلف، ترخیص نشد و مدت‌ در انبارها مانده است و بارها تصاویری از وضعیت نامناسب آنها در فضای مجازی منتشر و مورد توجه کاربران قرار گرفته بود.

کد خبر 458075

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • موافقت هیأت دولت با اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو

    موافقت هیأت دولت با اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو

    هیأت وزیران با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو در قالب لایحه موافقت کرد.

  • اگر این کارها را بکنید اینستاگرام مسدودتان می‌کند

    اگر این کارها را بکنید اینستاگرام مسدودتان می‌کند

    بسیاری از کاربران گله‌مند و شاکی هستند که اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی دیگر، حساب کاربریشان را مسدود کرده است. بدون اینکه، پست یا مطلبی خلاف قوانین و مقررات اینگونه شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده باشند.

  • یک ایرانی مولتی میلیاردر صاحب مکلارن سولوس شد

    یک ایرانی مولتی میلیاردر صاحب مکلارن سولوس شد

    شرکت مکلارن از یک خودروی بسیار پیشرفته جدید در همایش خودرویی مونته‌ری رونمایی کرد. این خودرو سولوس (Solus) نامگذاری شده است.

  • یک تصمیم بنزینی جدید از سمت دولت

    یک تصمیم بنزینی جدید از سمت دولت

    سهمیه بنزین ۱۰۰ لیتر کم شده است. اما نه سهمیه بنزین دولتی و ۱۵۰۰ تومانی. این کاهش سهمیه مربوط به بنزین آزاد سه هزار تومانی است. اما ماجرای کاهش سهمیه بنزین چیست؟

  • هشدار دادستان تهران به دپو شدن سرم ها در گمرک

    هشدار دادستان تهران به دپو شدن سرم ها در گمرک

    دادستان تهران به همراه معاونان و جمعی ازمدیران از انبارهای اداره کل گمرک استان تهران بازدید کرد.

  • جزییات واردات صدهزار خودرو به کشور

    جزییات واردات صدهزار خودرو به کشور

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: قرار است کارگروهی ما به التفاوت نرخ اولیه خودرو وارداتی با میزان و ارزش عرضه آن در بورس کالا را در نظر بگیرد و عوارض شناور اعمال کند. یعنی تا زمانی که واردکننده ماشین‌اش را نفروخته است، نمی‌داند تعرفه یا عوارض گمرکی چقدر است که به نوعی سردرگمی در بازار ایجاد می‌کند چون ممکن است یک خودرو در ماه ۱۰۰-۵۰۰ دستگاه عرضه شود و در ماه بعد اصلا عرضه نشود و این بلاتکلیفی در عوارض و تعرفه یک مصیبت بسیار بزرگ است.

  • واردات خودرو به چه کسانی محول شد؟

    واردات خودرو به چه کسانی محول شد؟

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید براینکه واردات خودرو در انحصار خودروسازان نخواهد بود، گفت: آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و هر کس که بتواند شرایط آیین‌نامه را رعایت کند، می‌تواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

  • مخبر  آیین‌نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد

    مخبر آیین‌نامه واردات خودرو را ابلاغ کرد

    پس از چهار ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در سومین روز از شهریور ماه، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

  • قیمت خودروهای سایپا امروز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای سایپا امروز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • فراخوان وزارت صمت برای ثبت نام متقاضیان واردات خودرو تا ۱۹ شهریور

    فراخوان وزارت صمت برای ثبت نام متقاضیان واردات خودرو تا ۱۹ شهریور

    سخنگوی وزارت صمت از آغاز مرحله اجرایی واردات خودرو از اول مهر خبر داد و گفت: واجدین شرایط واردات خودرو تا ۱۹ شهریور فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.

  • سود سهام عدالت بیشتر می شود

    سود سهام عدالت بیشتر می شود

    رئیس سازمان خصوصی‌سازی به تشریح آخرین وضعیت شناسایی جاماندگان سهام عدالت، پرداخت سود این سهام، واگذاری سایپا و ایران خودرو و همچنین هلدینگ خلیج فارس و هفت‌تپه پرداخت و با انتقاد از وضعیت قراردادهای سرخابی‌ها با کارگزاران، آینده مدیریت این دو تیم بعد از واگذاری را اعلام کرد.

  • بانک صادرات ایران از اقتصاد و تولید خراسان‌جنوبی با تمام توان حمایت می‌کند

    مدیرعامل بانک صادرات ایران:

    بانک صادرات ایران از اقتصاد و تولید خراسان‌جنوبی با تمام توان حمایت می‌کند

    مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران از تمامی ظرفیت‌های موجود و قانونی خود برای حمایت از  تولید و سرمایه‌گذاری در استان خراسان‌جنوبی و کمک به اقتصاد مردم این منطقه استفاده خواهد کرد.

  • فساد در صنعت استراتژیکی که چین می خواست خودکفا باشد / پول دولت به هدف نمی رسد، مقصر کیست؟

    فساد در صنعت استراتژیکی که چین می خواست خودکفا باشد / پول دولت به هدف نمی رسد، مقصر کیست؟

    عادت چین به تزریق پول نقد به صنایع استراتژیک فرصت‌هایی برای فساد ایجاد می کند. فقط به کسب و کار ریزتراشه نگاه کنید. «صندوق بزرگ» در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد تا به خوداتکایی در تولید تراشه این کشور کمک کند. با حمایت سرمایه‌گذاران دولتی، ۳۴۳ میلیارد یوآن (معادل ۵۰ میلیارد دلار) جذب این صنعت شده است. اما چند نفر از مدیران این صندوق، از جمله دینگ ون وو رییس آن، مظنون به فساد هستند.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • شهرک‌های صنعتی قبرستان سوله‌های متروکه

    شهرک‌های صنعتی قبرستان سوله‌های متروکه

    احیای واحدهای راکد و یا نیمه تعطیل شناسایی شده در شهرک های صنعتی یکی از راههای است که از آن با عنوان بازگشت سرمایه های خوابیده یا راکد یاد می شود؛ اما چند درصد از این سرمایه خوابیده و یا واحدهای راکد امکان بازگشت دارند؟

  • افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان مشروط شد

    افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان مشروط شد

    سخنگوی دولت گفت: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در صورت نهایی شدن جزئیات و تامین منابع اعمال می‌شود.

  • بازار روی خط نوسان/پیش‌بینی بورس در نیمه دوم ۱۴۰۱

    بازار روی خط نوسان/پیش‌بینی بورس در نیمه دوم ۱۴۰۱

    این روزها که اخبار برجام هوای گرم تابستان را داغ‌تر کرده است بازار سرمایه در واکنش به آن با نوساناتی همراه است که به گفته یک کارشناس بازار سرمایه برای شش ماهه دوم امسال هم بازار کاملا نوسانی و احتمال بازگشت به سقفی که در دو سال گذشته داشته بسیار زیاد است اما به‌صورت نوسانی و طبیعتا بعد از صعودهایی که خواهد داشت ریزش‌هایی هم تجربه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =