راه‌اندازی نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی سمنان تا پایان مهر

در از مجموع ۴۸ پروژه پیشرفت پیشرانان اقتصادی کشور، ۷ پروژه آن مربوط به شرکت توسعه معادن است که از این ۷ مورد و یا پروژه که شرکت توسعه و معادن آن را به عهده گرفته است، یکی از این پروژه‌ها ظرف دو ماه آینده تا پایان مهر آماده راه‌اندازی می‌شود که این پروژه مربوط به سرمایه‌گذاری نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی سمنان است

صدای بورس-مرضیه حیدری_ اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با بیان اینکه این شرکت شاهد تغییر وضعیت است، گفت: در گذشته فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری صرفا روی بازار سهم بود یعنی بر روی خرید و فروش سهم، گرفتن سود، کنترل نظارت و... فعالیت خود را تنظیم می‌کرد اما امروزه تغییر یافته و وارد سرمایه‌گذاری‌های عملیاتی و اجرایی نیز شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: در مجموع ۴۸ پروژه پیشرفت پیشرانان اقتصادی کشور، ۷ پروژه آن مربوط به شرکت توسعه معادن است که از این ۷ مورد و یا پروژه که شرکت توسعه و معادن آن را به عهده گرفته است، یکی از این پروژه‌ها ظرف دو ماه آینده تا پایان مهر آماده راه‌اندازی می‌شود که این پروژه مربوط به سرمایه‌گذاری نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی سمنان است که در دو مدول ۱۸۰ مگاواتی سرمایه‌گذاری انجام شده و یکی از خط‌های آن به میزان ۱۸۰ مگاوات سنکرون شده است و امید می‌رود تا دو ماه آینده خط دوم نیز به مدار بیاید و تا پایان مهر آماده افتتاح آن هستیم. بنابراین به نظر می‌رسد این خبر مثبتی است که شرکت ومعادن توانسته دو خط ۱۸۰ مگاواتی و در مجموع به میزان ۳۶۰ مگاوات را به مدار تولید در این پروژه‌ها اضافه کند.

سعدمحمدی در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم به صورت کلان‌تر به این موضوع بپردازیم، باید گفت مجموع پروژه‌های مستقیم و غیرمستقیم شرکت ومعادن در شرکت‌های گل‌گهر، چادرملو، گهرزمین و شرکت مس است و سهام عمده آن بیشتر در گهرزمین، گل‌گهر و چادرملو قرار دارد و تعدادی پروژه هم خود ومعادن شروع کرده است که شامل ۷ پروژه اقتصادی است که عملا به طور مستقیم در حال انجام است. پروژه‌هایی که در دست برنامه‌ریزی هستند، ۴ مورد است و پروژه‌های گل‌گهر ۲۰ مورد، گهرزمین ۱۰ مورد، چادرملو هم ۱۸ مورد و مجموعا حدود ۵۹ تا ۶۰ پروژه سرمایه‌گذاری در حال انجام است و جمع این سرمایه‌گذاری‌ها در حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که سهم توسعه معادن از این پروژه‌ها بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

وی ادامه داد: پروژه‌های مهم در این مسیر و در بحث فولاد شامل حدود ۵ میلیون تن به صورت مستقیم است که در حال سرمایه‌گذاری برای احیای مستقیم آهن اسفنجی است و این ۵ میلیون تن به این ترتیب است که فولاد آرتاویل در اردبیل ۱.۱میلیون تن، فولاد آهن اسفنجی بیجار ۱.۶ میلیون تن، آهن اسفنجی اقلید ۱.۱ و سرمد ۱.۱ میلیون تن و… جمعا برای حدود ۵ میلیون تن، سرمایه‌گذاری برای آهن اسفنجی در حال شکل‌گیری است.

خبرهای خوبی از اکتشافات جدید در سنگ آهن در راه است

همچنین وی با اشاره به اینکه در بحث معادن اولویت اصلی در مورد اکتشاف است، ادامه داد: در شرکت صبانور ۴ معدن نسبتا مناسب در شهرک باباعلی و گلالی داریم و سقز هم به نوعی به محدوده ما اضافه شده است و به طور جدی کار اکتشافی را انجام می‌دهیم و امسال قرار شده ۶۰ هزار متر حفاری عمقی انجام شود که به این منظور ۷ دستگاه اکتشافی خریداری شده که تاکنون یک دستگاه وارد ایران شده و در حال کار است و ۲ دستگاه دیگر تا اواسط شهریور وارد ایران می‌شود و ۲ دستگاه دیگر در مهرماه وارد ایران می شود و امید می‌رود با این ۷ دستگاه به علاوه بخش خصوصی که در پروژه‌های حفاری به کار برده خواهد شد، بتوانیم شروع یک حرکت اکتشافی را در این مجموعه رقم بزنیم و با اکتشافی که امسال شکل گرفت، خبرهای بسیار خوبی از اکتشافات جدید در سنگ آهن تا پایان سال منتشر خواهد شد و به همین ترتیب با پروژه‌هایی که وجود دارد، در حال سرمایه‌گذاری بر روی ۲ میلیون تن کنسانتره جدید و یک میلیون تن گندله جدید هستیم.

امیدواریم با پهنه‌های جدید ذخایر سنگ آهن مناسبی را به ذخایر موجود اضافه کنیم. سعدمحمدی با اشاره به کنسرسیومی که به رهبری توسعه معادن مس جانجا را برنده شد، گفت: بازنگری مجدد روی ارزیابی تحلیلی شرکت انجام شد و به نقاط جدیدی دسترسی پیدا کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با سرمایه‌گذاری صورت گرفته ۷ هزار تن کاتد در آن‌جا تولید کنیم و با تکمیل اکتشافات یک کارخانه ۱۳۰ هزار تنی کنسانتره مس نیز در آن‌ منطقه شکل بگیرد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما بحث کارخانه کک سازی طبس است که تکنیکی جدید و متفاوت از کارخانه‌های موجود در ایران دارد. متوسط تولید این کارخانه ۶ هزار تن بود که موفق شدیم در تیرماه تولید را به ۸ هزار تن و در مرداد به ۹۸۰۰ تن برسانیم در شهریور نیز از ۱۰ هزار تن عبور خواهیم کرد.

سعدمحمدی در خصوص اینکه باید در نیروگاه جدید خورشیدی سرمایه‌گذاری ‌کنیم، ادامه داد: روی آوردن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر قطعا در مجموعه ومعادن شکل جدیدی به خود می‌گیرد و این بحثی بین‌المللی است که ما هم نباید از دنیا عقب بمانیم و امید می‌رود که بتوانیم در این مسیر سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را داشته باشیم. همچنین خرید سهم ایریتک انجام شده است و به نوعی این شرکت سمت و سوی جدیدی را دنبال می‌کند و برای پروژه‌ها از ایریتک به عنوان مشاوره و عملیات استفاده می‌شود تا بتوانیم در واقع شرایط عملیات‌مان را سرعت ببخشیم و شرایط فنی را نیز به لحاظ علمی رو به جلو حرکت دهیم.

بحث تولید وانادیوم در دستورکار

سعدمحمدی بیان کرد: پروژه‌های بعدی که در دستور کار داریم، در حال ارزیابی هستند و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است مانند انجام سرمایه‌گذاری برای استیل کورد، سرمایه‌گذاری در شیروان برای فروسیل منگنز با توجه به فولادهای موجود و بحث سرمایه‌گذاری برای الکترود گرافیتی در منطقه کازرون همچنین بحث لوله‌های بدون درز در دستورکار است که این پروژه‌ها در دست بررسی و ارزیابی است تا در برنامه‌های آتی قرار بگیرد. یکی از نکاتی که سیستم بر روی آن کار می‌کند تا بتواند فضای جدیدی را ایجاد کند، سمت و سو و عناصر جدید است تا بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های جدیدی داشته باشیم. به طور مثال، بحث وانادیوم است که در حال کار بر روی آن هستیم تا بتوانیم آن را در تولیدات کشور وارد کنیم. وانادیوم در فروآلیاژها کاربرد ارزشمندی دارد که ایران توانایی این را دارد که در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد. همچنین در بحث آموزش‌ها هم در حال انجام اقدامات مثبتی هستیم.

کد خبر 457987

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =