ماجرای ممنوعیت مبادله رمزارزها از قول صالح آبادی چه بود؟

علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی در برنامه صف اول توضیح داد که قانون جدیدی برای استخراج کنندگانی که مجوز دارند تصویب شده که طبق آن می توانند رمزارز استخراج شده را برای واردات استفاده کنند. این مصوبه هیات دولت در هفته آینده اعلام عمومی خواهد شد.

به گزارش صدای بورس،علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، شب گذشته در برنامه صف اول، در خصوص بررسی عملکرد بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی و تنظیم مقررات نظام پولی و ارزی صحبت کرد که در آن به موضوع رمزارزها و ریال دیجیتال هم اشاره شد.

صالح‌آبادی از مصوبه جدید هیات دولت در خصوص بحث ماینرهای قانونی و واردات با رمزارزها خبر داد. طبق این مصوبه، استخراج‌کنندگان قانونی رمزارزها می‌توانند از رمزارز خود در زمینه واردات به صورت قانونی استفاده کنند.

در همین حال، صالح‌آبادی در مورد بحث رمزارزها در کشور خاطرنشان کرد از آنجا که قانونی برای مبادله با رمزارزها در کشور هنوز وجود ندارد، این کار از سمت بانک مرکزی مورد قبول نیست و ریسک‌های سرمایه‌گذاری و خرید و فروش با رمزارزها با خود افراد است.

اما در این بین، برخی از خبرگزاری‌ها تیتری به اشتباه در خصوص ممنوعیت مبادله رمزارزها منتشر کردند که واکنش کاربران این حوزه را برانگیخت. مبادله و استفاده از رمزارزها ممنوع نیست، بلکه از آنجا که قانونی در این زمینه وجود ندارد، هنوز فضا برای مبادله‌کنندگان این بازار، خاکستری است.

علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، در برنامه صف اول که برنامه‌ای در خصوص بررسی عملکرد بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی و تنظیم مقررات نظام پولی و ارزی بود، اظهار کرد: چند سالی است که رمزارزها در دنیا مطرح شده و کشورهای مختلف هنوز آن را به رسمیت نشناخته‌اند. در برخی کشورها هم رمزارزها را ممنوع اعلام کرده‌اند و به عنوان وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری آن را قبول ندارند.


بیشتر بخوانید: چه زمانی بیت کوین‌ها با ضرر معامله می‌شوند؟


کشورهایی مانند چین، مبادلات و معاملات رمزارزها را ممنوع کرده‌اند. در کشور ما، در سال ۹۹، دولت آیین‌نامه‌ای را برای کسانی که استخراج رمزارز انجام می‌دهند، تعیین کرده است. با مجوز قانونی که از سمت وزارت نیرو و صمت دریافت می‌کنند، مزرعه استخراج رمزارز خواهند داشت و این افراد رمزارزی که استخراج می‌کنند را می‌توانند در سامانه تحت نظارت بانک مرکزی عرضه کرده و واردکنندگان از آن برای واردات استفاده کنند.

منتها رمزارز به معنی اینکه افراد بتوانند با آن خرید و فروش و سرمایه‌گذاری کنند، به رسمیت شناخته نشده و بانک مرکزی بارها اعلام کرده که مبادله رمزارزها از نظر بانک مرکزی پذیرفته شده نیست و آن را ممنوع اعلام کرده است.

بنابراین، سیاست کلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که مبادله رمزارزها به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری مورد قبول نیست. اما کسانی که استخراج رمزارز انجام می‌دهند به مقصد واردات در چارچوب آیین‌نامه مصوب هیات وزیران قابل انجام است.

ما برای افرادی که مجوز استخراج رمزارز گرفته بودند، امکانی را فراهم و مقرراتی را با هماهنگی وزارت صمت برای عرضه رمزارز به مقصد واردات آماده و تعریف کرده‌ایم که این مقررات و چارچوب مصوب شده در هفته آینده اعلام عمومی خواهد شد.

با توجه به این قانون، ماینرهای مجوزدار می‌توانند رمزارز خود را برای واردات عرضه کنند، اما مبادله با رمزارزها قانونی نیست و افرادی که سود و ضرر می‌کنند، دچار ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شوند.

این در حالی است که نوسانات رمزارزها هم زیاد بوده است. به عنوان مثال، قیمت بیت‌کوین تا حدود ۷۰هزار دلار هم بالا رفت، اما اکنون به ۲۳-۲۴ هزار دلار کاهش پیدا کرده است.

صالح آبادی در خصوص رمزریال یا ریال دیجیتال توضیح داد: بحث رمزریال با سایر رمزارزها کاملا متفاوت است. رمزریالی که ما تعریف کردیم این است که افراد به جای جابجا کردن اسکناس ریال، می‌توانند از رمزریال یا ریال دیجیتال استفاده کنند.

در واقع، ریال دیجیتال، جایگزین اسکناس ریال است. کارهای آن در بانک مرکزی انجام شده و طبق وعده، در شهریور ماه به صورت آزمایشی عملیاتی می‌شود. تعداد کشورهایی که در جهان این کار را انجام داده‌اند بسیار معدود است.

یکی از کشورهایی که موفق شده این کار را انجام دهد، چین بوده است که ۲۵۰میلیون نفر از مردم آن از یوآن دیجیتال استفاده می‌کنند. ما هم زیرساخت‌های آن را فراهم کرده‌ایم و این کار از شهریور به صورت آزمایشی عملیاتی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین امکان خوبی که با این کار فراهم می‌شود این است که افرادی که می‌خواهند اسکناس ریال را جابجا کنند، از ریال دیجیتال استفاده می‌کنند. در واقع، از آنجا که ناشر اسکناس ریال بانک مرکزی است، ریال دیجیتال را نیز بانک مرکزی منتشر می‌کند. البته جزئیاتی وجود دارد و آموزش‌هایی باید در این زمینه انجام شود.

کد خبر 457233

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =