آخرین اخبار از خسارات سیل اخیر در کشور

سیل اخیر در کشور خساراتی به جای گذاشت؛ آخرین خبر از سیل کشور و همچنین اخبار و هشدارهای بارندگی را در این گزارش بخوانید.

به گزارش صدای بورس، سیل در کشور همچنان ادامه دارد. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پیدا شدن آخرین مفقودی سیل مزداران در فیروزکوه خبر داد.

مرتضی مرادی‌پور درباره پیدا شدن آخرین مفقودی از سیل مزداران اظهارکرد: صبح امروز آخرین مفقودی سیلاب در مزداران فیروزکوه از سوی امدادگران سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر کشف شد. این آخرین مورد مفقود شده در سیل این منطقه بود که گزارش آن ثبت شده و جست‌وجوها برای یافتنش ادامه داشت.

وی با بیان اینکه در چند نقطه از جمله روستای مزداران شهرستان فیروزکوه گزارش مفقودی داشتیم، گفت: این مفقودی جوانی بود که به همراه مادربزرگش جان خود را از دست داده بودند اما جسد او پیدا نشده بود. با پیگیری تیم‌های جست‌وجو، سگ‌های آنست و.. محورها و مسیل‌ها بررسی شد و امروز جسد این فرد که آخرین مفقودی سیلاب مزداران بود کشف شد.

افزایش آمار جانباختگان سیل فیروزکوه به ۱۵ نفر

استاندار تهران آخرین آمار جانباختگان سیل در فیروزکوه را اعلام کرد و گفت: متأسفانه آمار جان باختگان سیل در روستای مزداران در شهرستان فیروزکوه به ۱۵ نفر رسیده است.

در تشریح روند امداد رسانی به سیل زدگان شهرستان فیروزکوه گفت: متاسفانه آمار جان باختگان سیل در روستای مزداران در شهرستان فیروزکوه تا این لحظه به ۱۵ نفر افزایش پیدا کرد.

وی افزود: چهار روستا در دهستان حبله‌رود از وقوع سیلاب آسیب دیدند و در این میان روستای مزداران بیشترین آسیب را شاهد بوده و بسیاری از خانه ها آسیب دیدند. بنا بر دستورالعمل ستاد بحران شهرستان نیروهای امدادی و خدماتی از تمامی فرمانداری‌های استان تهران جهت خدمات‌رسانی در این شهرستان حاضر شدند و با تلاش‌های شبانه‌روزی بخش زیادی از صدمات جبران شده است.

استاندار تهران درباره روند امداد رسانی و برقراری ارائه خدمات شهری و روستایی در منطقه سیل زده گفت : آب و گاز در ۷۰ درصد از مناطق آسیب دیده وصل شده اما در روستای مزداران و آتشان به دلیل شدت تخریب‌ها قطع است و همچنان تلاش برای وصل آب و برق نیز به جز چند نقطه از مزداران در کل منطقه وصل شده است و همچنین گاز در روستاهای آتشان و مزداران به دلیل شرایط خطرناک قطع شده است.

تهران، خراسان رضوی و مازندران دارای بیشترین خسارت

پس از استان تهران، خراسان رضوی، بیشترین فوتی را به خود اختصاص داده است. در این استان هفت تن جان خود را درپی سیل از دست دادند که از این تعداد شش تن از اتباع کشور عراق بودند. همچنین سه تن مفقود و سه تن نیز مصدوم شدند که این افراد نیز از اتباع کشور عراق هستند.

پس از تهران و خراسان رضوی، مازندران بیشترین تعداد جانباخته را به خود اختصاص داده است. در این استان شش در پی سیل جان خود را از دست داده‌اند. ۱۲ نفر نیزمفقود هستند که جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد. چهار تن از مصدومان سیلاب استان مازندران نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

سیستان و بلوچستان، یزد و لرستان نیز سه استانی هستند که آمار جانباختگان سیل در هرکدام از آنها پنج نفر است. در سیستان و بلوچستان یک تن نیز مصدوم و به بیمارستان منتقل شده اما درحال حاضر هیچ گزارشی از مفقودی در این استان به ثبت نرسیده است.

صاعقه جان سه تن را در خوزستان گرفت

در استان خوزستان نیز سه تن کشته شده‌اند که البته دلیل مرگ آنها نه سیل بلکه اصابت صاعقه و رعد و برق بوده است. هفت نفر نیز در این استان مصدوم شدند که به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

در استان چهارمحال و بختیاری یک مفقودی گزارش شده است، در استان سمنان شمار مفقودی ها دو تن بوده و یک مصدوم نیز به مراکز درمانی منتقل شده است. در هرمزگان دو مصدوم انتقالی به بیمارستان گزارش شده است.

آنطور که مهدی ولیپور، رییس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر اعلام کرده است، از ابتدای مردادماه سیل و آبگرفتگی مناطقی از ۲۴ استان کشور را تحت تاثیر خود قرار داده که در حال حاضر عملیات امدادرسانی در ۱۵ استان ادامه دارد.

امروز دو منطقه ۱۸ و ۱۹ در جنوب تهران با اتفاق ناخوانده فروریزش زمین بر اثر بارندگی‌های اخیر مواجه شدند. در منطقه سه تهران نیز اتفاق مشابهی رخ داده است.

محمد جواد خسروی شهردار منطقه ۱۸ در گفتگو با همشهری آنلاین: دلیل آب‌گرفتگی صبح امروز در زیرگذر الغدیر، گرفتگی لوله‌های هدایت آب‌های سطحی بود.

سرپرست شهرداری منطقه ۱۹ هم درباره رفع خطر کامل فرونشست زمین به مساحت ۹ مترمربع و عمق ۲ متر واقع در ناحیه ۱ خیابان میعاد جنوبی کوچه ۷۱ که بر اثر بارندگی و شکستگی لوله رخ داده بود


بیشتر بخوانید: جبران خسارت کشاورزان در مناطق سیل‌زده


آسیب‌دیدگی ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیل

وی درباره خسارات ناشی از سیل نیز گفت: گزارش‌های اولیه از ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که دستکم ۲۰ هزار واحد مسکونی در سیل‌های اخیر کشور دچار آسیب شده که از این تعداد۱۳ هزار واحد نیازمند تعمیر و هفت هزار واحد نیز نیازمند بازسازی کامل است.

به گفته معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور ارزیابی‌ها برای تخمین خسارات وارد شده به بخش‌های زیرساختی، حوزه کشاورزی، دامداری، باغات و … درحال انجام است و پس از تکمیل اعلام خواهد شد.

جهانی همچنین از جبران خسارات ناشی از سیل خبر داد و گفت: پس از تکمیل گزارش‌ها پیشنهادات برای نحوه جبران خسارات به دولت محترم ارائه خواهد شد. بخشی از خسارات به شکل مستقیم و بخشی با استفاده از ظرفیت صندوق‌های بیمه‌ای و … جبران می‌شود.

علاوه بر آن مبالغی تحت وام بلاعوض و همچنین وام‌ها و تسهیلات کم بهره ارائه خواهد شد که جزئیات و رقم آن پس از تصویب دولت اعلام خواهد شد.

امدادرسانی به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن در سیل

صبح امروز همچنین مهدی ولیپور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ادامه عملیات امدادرسانی به دلیل وقوع سیلاب، در ۱۵ استان کشور خبرداده و به ایسنا گفته بود: که از ابتدای مردادماه تا امروز امدادگران هلال احمر به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر که تحت تاثیر سیل در ۲۴ استان کشور قرار گرفته بودند، امدادرسانی کرده‌اند.

او گفته بود: از ابتدای مرداد ماه تا شب گذشته هشتم مرداد ماه در مجموع ۲۴ استان درگیر سیل و آبگرفتگی بودند که البته درحال حاضر این شرایط در ۱۵ استان همچنان ادامه دارد. در بیش از هزار و ۸۶ شهر، روستا و مناطق مختلف عملیات امدادرسانی‌ صورت گرفته و در همین راستا حدود هزار و ۶۰۰ نفر از راه‌های مختلف زمینی و هوایی نجات داده شده و به مناطق امن منتقل شدند. طی این مدت به حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در سطح کشور امدادرسانی شده است. ۳۷ مصدوم هم به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

به گفته ولیپور، بالغ بر شش هزار نفر نیز به صورت اضطراری اسکان داده شدند که بیشترین اسکان‌های اضطراری در استان سیستان و بلوچستان و اصفهان انجام شده است و در حال حاضر حجم بیشتر عملیات در محدوده زریندشت فیروزکوه، رفسنجان استان کرمان، محدوده دزفول استان خوزستان، جنوب استان فارس و مناطق عشایر نشین چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین این را هم گفت که سازمان هواشناسی طی امشب برای برخی از مناطق از جمله شمال خوزستان، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و فارس و در واقع مناطق غربی کشور هشدار قرمز اعلام کرده است که در همین راستا سازمان امدادونجات نیز در آماده باش قرار دارد.

خسارت ۶ هزار میلیاردی سیل به‌کشاورزان

سیل روزهای اخیر دست‌کم ۶هزار میلیارد تومان به کشاورزان و دامداران خسارت زده است. این برآورد اولیه از میزان خسارت است و در روزهای آینده میزان دقیق آن اعلام می‌شود.

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی در نخستین واکنش به خسارت سیل به بخش کشاورزی خواستار امهال وام کشاورزان در بانک کشاورزی و ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان مناطق آسیب‌دیده شد.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آبفای استان تهران: شهروندان نگران کیفیت آب نباشند. با تمهیدات اندیشیده شده، آب هیچ نقطه‌ای از تهران قطع نشده و جای هیچ‌گونه نگرانی درخصوص تأمین آب تهران وجود ندارد.

تخلیه یک شهر و ۷ روستا در فارس

سامانه بارشی با قدرت در فارس ادامه دارد و شب گذشته هفت روستا و شهر حسامی از توابع سرچهان بر اثر شدت بارندگی، دچار آب گرفتگی شد و اهالی این مناطق به مکانی امن منتقل شدند.

شب گذشته باعث آب‌گرفتگی در بسیاری از محلات شیراز شد که در این میان منطقه شمال‌غرب، بیشتر تحت تأثیر پدیده مانسون قرار گرفت.

بارندگی‌ها از ساعت ۶ عصر در شمال غرب شیراز در بلوار آفرینش، شهرک گلستان و شهرک بزین آغاز شد و شدت بارندگی به گونه‌ای بود که معابر به سرعت در آب، احاطه شد.

سامانه بارشی که روزهای اخیر شیراز و شهرهای دیگر استان را تحت تاثیر قرار داده بود، دیشب در مرکز استان به اوج خود رسید.

این سامانه در سطح استان فارس، خسارات و البته برکاتی نیز داشت که از آن جمله می‌توان به افزایش آب سدها و تالاب‌های خشک فارس اشاره کرد.

تمام محورهای مواصلاتی استان فارس باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز با اشاره به باز بودن تمام محورهای مواصلاتی استان فارس، به بازگشایی موقت محور روستایی انارک به خنجشت اشاره کرد.

علیرضا راستیار ، از آمادگی همه نیروهای راهداری به جهت امدادرسانی و بازگشایی انسداد احتمالی مسیرها در سطح استان خبر داد.

راستیار افزود: هم اینک ۵۰۰ نیروی راهداری به همراه تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین در شبکه راه‌های استان مستقر و آماده مقابله با بحران احتمالی ناشی از جاری شدن سیل هستند.

راستیار با بیان اینکه همه محورهای مواصلاتی در سطح استان باز بوده و تردد در حال انجام است، اظهار داشت: تنها چند محور روستایی در محدوده بختگان برش‌هایی دارند که انسداد تلقی نمی‌شود و دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

مسیر آب در امام زاده داوود دستکاری شده بود

تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی: سیلاب در محدوده امام زاده داوود همانند سیل در شیراز در سال ۹۷ بود.

به گزارش تجارت نیوز ،مسیر آب در سال های گذشته دستکاری شده چرا که توپوگرافی این مسیر به گونه ای است که نباید با بارش های ۲۰ تا ۳۰ میلی متری چنین حادثه ای رخ دهد بنابراین به طور قطع مسیر آب در این بخش دستکاری شده بود.

کد خبر 456989

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =