توسعه عراق به قیمت بیابان زایی در ایران

یک کارشناس حوزه آب و محیط زیست گفت: وقتی عراق در زمان صدام نهر پنجم را احداث کرد و مسیر دجله را به بهانه توسعه اراضی کشاورزی به سمت شمال بصره تغییر داد در واقع مهمترین ضربه را به هورالعظیم وارد کرد و آن را به چشمه بزرگ تولید گرد و غبار تبدیل کرد، سوریه هم با احداث سد اسد که 11 میلیارد متر مکعب و سه برابر کرخه به عنوان بزرگترین سد ایران گنجایش دارد ورودی فرات را به عراق کاهش داده و باعث شد در این کشور تولید و گرد و غبار افزایش پیدا کند.

به گزارش صدای بورس، دبیرخانه هیات دولت عراق به‌تازگی از پایان یافتن طراحی ساخت سدی بزرگ بر روی اروندرود از سوی یک شرکت ایتالیایی خبر داده و عنوان کرده که این سد میلیاردها مترمکعب آبی را که به خلیج‌فارس ریخته می‌شود، جمع کرده و به شکل نهایی به کم آبی در مناطق جنوبی پایان خواهد داد.

در همین رابطه، نجم عبد طارش، مشاور کمیته بهبود کیفیت آب وابسته به دبیرخانه هیات دولت اظهار کرده: سدی که شرکت ایتالیایی تکنیکال طراحی آن را تمام کرده موجب مدیریت حرکت آب و متوقف‌سازی ریخته شدن و هدررفت آن به خلیج‌فارس خواهد شد و علاوه بر این، سد مذکور مانع از شکل‌گیری زبانه نمک و حرکت آب شور به داخل اراضی عراق به خصوص استان بصره خواهد شد و حجم آب زیادی برای استان‌های جنوبی به ویژه بصره و ذی‌قار تامین کرده و علاوه بر پایان دادن به مشکل کم‌آبی در این منطقه، به تغدیه و آب‌رسانی به تالاب‌ها در صورت کاهش سطح آب کمک خواهد کرد.

او همچنین عنوان کرده است که این پروژه احتمال دارد با اعتراض طرف ایرانی به خاطر تاثیر پذیرفتن بنادر این کشور در اروندرود از این سد همراه شود اما این مسئله را می‌توان با ساخت سدی در جنوب بصره حل کرد و به طرف ایرانی اطمینان داد که بنادرش تحت‌تاثیر این سد قرار نخواهند گرفت.


بیشتر بخوانید: کاهش ۴‎درصدی ذخایر آب سدهای کشور


محمد درویش درباره تاثیر اجرای این پروژه بر ایران اظهار داشت: ابتدا اینکه منطقه اروند دشت است و امکان سدسازی وجود ندارد تنها اقدامی که می‌توان انجام داد، مشابه همان اقدام ایران جهت احداث سد تنظیمی روی بهمن‌شیر جهت جلوگیری از شوری نخلستان‌ها است که به کمک هلند در حال انجام است، برنامه عراق هم این است که هنگام مد آب خلیج‌فارس وارد نخلستان‌ها نشود.

وی افزود: در هر حال تاثیر این سد بر ایران بستگی به این دارد که کجا احداث شود، اگر قبل و یا بعد از اروندکنار احداث شود روی ایران تاثیر دارد، کلا رودخانه‌های مرزی پروتکل‌های خاص دارند و هیچوقت یک کشور به تنهایی نمی‌تواند روی رودخانه‌هایی که تالوگ آن روی مرز دو کشور است، سد احداث کند مگر اینکه با توافق طرفین باشد، در این خصوص هم حتما دولت ایران باید با این کار موافق باشد. بعبارت دیگر امکان ندارد این سد را بدون موافقت ایران احداث کند چون وارد مرز ایران می‌شود، بنابراین باید ملاحظات آن دیده شود.

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست در ادامه با اشاره به سدسازی‌های کشورهای همسایه گفت: علاوه بر ترکیه؛ عراق و سوریه هم سدسازی‌های متعددی روی دجله و فرات داشته‌اند، این دو رود مهمترین منابع تامین آب هورالعظیم بوده و یکی از مهمترین دلایل خشک شدن این هور هم عراق است، وقتی این کشور در زمان صدام نهر پنجم را احداث کرد و مسیر دجله را به بهانه توسعه اراضی کشاورزی به سمت شمال بصره تغییر داد در واقع مهمترین ضربه را به هورالعظیم وارد کرد و آن را به چشمه بزرگ تولید گرد و غبار تبدیل کرد، سوریه هم با احداث سد اسد که 11 میلیارد متر مکعب سه برابر کرخه به عنوان بزرگترین سد ایران گنجایش دارد ورودی فرات را به عراق کاهش داده و باعث شد در این کشور تولید و گرد و غبار افزایش پیدا کند و باتوجه به اینکه جهت وزش باد هم از غرب به شرق است روی ایران اثر گذاشته است، بعبارت دیگر همه این کشورها در تغییر نظام آب‌شناختی حوضه آبریز دجله و فرات تاثیر گذاشته‌اند.

به گزارش ایلنا، وی تاکید کرد: طبق پژوهش‌های انجام شده اقدامات ایران هم روی حوضه آبریز دجله و فرات تاثیر داشته، البته کل تاثیر ایران بر این حوضه فقط 2 درصد است، ترکیه 59 درصد و عراق و سوریه نیز 39 درصد تاثیرگذار بوده‌اند، درست است که عملکرد ایران در این حوضه قابل دفاع نبوده ولی این تاثیر حداکثر 2 درصد بوده و مهم‌ترین ایفاگران نقش در حوضه آبریز دجله و فرات به ترتیب ترکیه، عراق و سوریه و در انتها ایران است.

کد خبر 456984

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سوال همیشگی؛ درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟

    سوال همیشگی؛ درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟

    نماینده مردم سبزوار گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از فروش نفت حتی با این نرخ نازل می تواند عدیده ای از مشکلات را برای روسیه به همراه داشته باشد، کما اینکه در کاهش فروش نفت ما هم موثر بوده است

  • «تشکیل وزارت بازرگانی» پخته نیست

    «تشکیل وزارت بازرگانی» پخته نیست

    ​​​​​​​نماینده مردم کازرون در مجلس گفت: موضوع تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی هنوز پختگی لازم را ندارد و باید حداقل روی این موضوع دو یا سه سال کار کارشناسی انجام شود.

  • بده بستان سیاسی ترکیه با آب / مقابله ترک‌ها با نفتی‌های منطقه

    بده بستان سیاسی ترکیه با آب / مقابله ترک‌ها با نفتی‌های منطقه

    عضو هیات مدیره فدراسیون صنعت آب گفت: در سال‌های اخیر ترکیه از این حربه برای بده‌بستان سیاسی استفاده می‌کند، یعنی همان حربه‌ای که کشورهای خاورمیانه سال‌ها از نفت استفاده کردند. به صراحت موضوع استفاده از ابزار آب را اعلام کرده به طوری که اردوغان سال ۲۰۱۳ در یک سخنرانی اظهار کرد که اگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نفت دارند، ما آب داریم.

  • غذا هم لاکچری شد

    غذا هم لاکچری شد

    «لاکچری سازیِ کالاهای خوراکی» یکی از تبعات اصلی تورم سنگین حداقل در بخش سبد تغذیه‌ای مردم بوده است. نه فقط گوشت قرمز و سفید، بلکه برنج، تخم مرغ، میوه‌ها و صیفی جات، به تدریج جزو اقلام لاکچری سبد خرید خانواده‌ها شده اند.

  • تغییر در نحوه پرداخت سود سهام عدالت

    تغییر در نحوه پرداخت سود سهام عدالت

    سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با اشاره به افزایش قابل توجه سود سهام عدالت گفت: تلاش داریم بازه زمانی توزیع سود را دو یا سه بار در سال کنیم. سیاست دولت شناسایی حداکثر سود و تخصیص آن است.

  • بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو افتتاح شد

    بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو افتتاح شد

    بزرگترین سامانه تامین آب شرب تاریخ وزارت نیرو با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو در خوزستان افتتاح شد.

  • خوشحالی وزیر ورزش از واگذاری سهام سرخابی ها در شرایط استقبال سرد از پذیره نویسی

    خوشحالی وزیر ورزش از واگذاری سهام سرخابی ها در شرایط استقبال سرد از پذیره نویسی

    وزیر ورزش و جوانان گفت: خوشحالیم که امروز دو باشگاه پرسپولیس و استقلال راه دشوار را در واگذاری طی کرده‌اند و با این اتفاق به موفقیت‌های چشم‌گیر دست پیدا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صادق IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    7 3
    نگران توافق ایران نباشید ،،،ایران توافق میکنه،،،
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    14 1
    از ترکیه و سوریه و عراق بجز ویرانی چیزی به ارمغان نیاوردن تمام حوضه های آبی الی رو از بین بردن و این سد سازی ها و اب دزدی ها محیط زیست را به فنا داده و حتی آبزیان که مصدر رزقی برای مردم منطقه داشت از بین رفت کشاورزی نابود شد
  • احمد همدمی IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    30 2
    اینقدر دادین عراق خور حالا این هم نتیجش. غرامت نمیگیرین. هرچی سرمایه هست میبرین عراق. از عراق دفاع میکنید که داعش زن و بچه عراقی ها را آزار نکند حالا بفرما. به این میگن سیاست. که متاسفانه کشور ما در این مورد کمبود سیاست مدار داره. جناب رییسی بفرما حل کن. مشگل پیش آمده را؟؟؟؟؟
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    18 2
    این توطئه باید در نطفه خفه شود و ایران زیر بار این سد سازی نرود ۰
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    21 1
    ای کاش ما هم مسولین عاقل بودند و بر سر رودخانه های مرزی سد می زدند نه بر سر رودخانه های داخلی
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 0
    شک نداشته باشید ما اینجا هم واگذار میکنیم
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 2
    خواهشابفکرباشیدواجازه ندهیدبیش ازین بانبودآب وخشکسالی به همه ی قشری ازجامعه فشاربیادمانبایداجازه این سدسازی رابدهیم چون عرب عادت داره آب روبه دیگران ببنده همین طورکه به خاندان پیامبربستند
  • مهدی م IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    خدا وکیلی جمع کنید با این کارشناسان تون الان تمام دنیا اب رو دارند میگیرند ونمگذارند مفت وارد دریا واقیانوس بشه.روسیه نود درصد اب والگا رو که نفتکش هم ازش عبور میکنه میگیرند اون موقع کارشناسان ایرانی نمی بگند بابا این اب ها مفت دارند میرند تو خلیج ودریا باید جلوشون بگیریم.لال هستند عراق داره اخرین خط ابیش رو اروند سد میزنه به ایران چه چون خودش نمیزنه واب چهار محال رو میبره یزد اب لرستان قم اب قم تهران و.....زورش میاد اینا همون کارشناسان هستند که میگن نباید به سگا غذا داد بر عکس تمام دنیا.تا ایران دلش به این کارشناسان خوشه اب بردشه.اونا سد میزنند چون میخوانند مشکل رو ریشه ای حل کنند
  • ایرانی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 0
    جنگ ایران و عراق بر سر اروند رود یا شط العرب بود .حالا به راحتی بزاریم عراق سد بزنه؟؟؟غیرت هم خوب چیزیه
  • محمد IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    به نظر من از ایران باید جلو اب گرفته بشه برمیگرده تا تر کیه چقد کویر ازبین میره با این کار نباید از ترکیه یا عراق جلوش گر فت باید از ایران تا اب بر گرده تا ترکیه
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 1
    توسعه ترکیه به قیمت نابودی ایران و عراق....ترکیه دوست اسراییل
  • غلامحسین امیدپناه IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    باسلام اگر یک زمانی بارشها فراوان وال‌های هر کشور زیادتر از نگهداری شود آن وقت میبایست دولتها سر ریز شدن آب اضافه را جهت جلوگیری از تخریب راهی کشور همسایه کنند؟اگر چنین است سود وضرر را در هر حالت بسنجند اگر دوباره ایران سخاوت به خرج ندهد
  • محمد شایق IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    از لحاظ علمی و اقتصادی کار درستی میکنند ..آنها به ما تعهد ندارند بلکه به مردمشان دلیلی ندارد که اجازه دهند آب شیرین به دریا بریزد در شرایطی که دچار کم آبی هستند ..این کاریست که تمام دنیا کرده
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    با عرض سلام و احترام خدمت تمامی دوستان عزیز. خواهشا بجای توهین و افترا بهتر است در حد معلوماتی که داریم نظر بدیم و قاعده کلی را فراموش نکنیم که دستکاری بشر در طبیعت باعث بهم خوردن اکوسیستم آن منطقه وشاید فراتر از منطقه باشد. اینکه دولتمردان در جمهوری اسلامی غفلت کرده اند حرفی نیست! نه تنها ترکیه _عراق _سوریه و روسیه، بلکه افغانستان هم منابع طبیعی مشترک المنافع را به انحصار خود درآورده اند که هیچ و در تمامی معرکه های بین المللی نیز علیه ایران حرکت کرده‌اند. می‌دانید اشکال وریشه این همه باخت های دولت مردان ایرانی و ویرانی این مملکت از کجاست؟ بیشتر مردم بجای مطالبات ملی از مسوولان بدنبال ایجاد کانالی برای رانت خواری و منفعت طلبی هستند. و تا زمانی که مردمی مطالبه گری نکنند تصمیم گیرها همه چیز را گل و بلبل می‌بینند. و به حرف کارشناسان اهمیت نمی‌دهند و عده‌ای کارشناس نما را برای بیان نظرات توجیهی خود می‌فرستند جلوی رسانه ها .
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    اگه اینجوری ایران توافق نکنه و بر سر رودخانه های مرزی مثل زاب کوچک سد بسازه