اقدام مؤثر "وپارس" در راستای مصوبات شورای پول و اعتبار / تصویب صورت های مالی ۱۴۰۰ بانک پارسیان

مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده بانک پارسیان با حضور ۷۸.۶۴ درصدی سهامداران و اعضای هیأت مدیره، نماینده سازمان بورس و حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد.

به گزارش صدای بورس ، کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان گفت: در سالی که گذشت تعداد سهامداران "وپارس" به ۲۰۳.۸۰۵ تن رسید که شامل ۱۳ درصد شخص حقیقی و ۸۷ درصد شخص حقوقی است همچنین در ۲۳۵ روزی که نماد بانک باز بود ارزش بازار آن به ۲۷ همت رسید و تعداد ۱۸.۷۰۶.۲۶۲.۴۸۲ سهم معامله شد.


او با بیان اینکه یکی از مشکلات ما کفایت سرمایه بانک است، افزود: کفایت سرمایه ما در حد مطلوبی نیست و برای رفع این چالش برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است.
پرویزیان ادامه داد: در سال گذشته تعداد شعب بانک به ۳۵۱ رسید همچنین متوسط تسهیلات اعطایی هر شعبه ۵.۰۳۵ میلیارد ریال و متوسط سپرده‌های جذب شده هر شعبه ۶.۲۲۲ هزار میلیارد ریال بوده است.
مدیرعامل "وپارس" با اشاره به عملکرد مالی بانک در سال ۱۴۰۰ گفت: جمع درآمدها به ۲۵۷.۳۶۸ میلیارد ریال و سود خالص به ۵.۴۲۷ میلیارد ریال رسیده است.
به گفته وی مانده سپرده‌های بانک از ۱۸۰ هزار به ۲۱۸ هزار رسیده است ضمن آنکه به دلیل بالا بودن هزینه مربوط به تجهیز در حوزه سپرده‌ها جهشی نداشتیم.
پرویزیان افزود: دارایی‌های بانک به ۲۸۷ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است همچنین جمع حقوق صاحبان سهام به ۱۰۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.
به گفته مدیرعامل "وپارس" این بانک حدود ۱۲ هزار میلیارد دارای سهام خزنه است.
او تصریح کرد: سرمایه بانک بعد از تجدید ارزیابی سال ۹۸ علیرغم پیگیری‌های فراوان افزایش پیدا نکرد ضمن آنکه عایدی هر سهم از۸۶ - در سال ۹۸ به ۳۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسید همچنین نسبت مانده تسهیلات اعطایی به ۸۱ درصد رسیده که نسبتی بسیار معقولی در شبکه است.
به گفته پرویزیان در سال که گذشت رشد سپرده‌ها ۲۱ درصد و تسهیلات اعطایی ۲۳ درصد بوده است.
مدیرعامل بانک پارسیان افزود: یکی از اقدامات هیأت میره بانک این بود که نرخ تجهیز و ترکیب سپرده‌ها را به گونه‌ای تغییر دهند که کاهشی باشد بر این اساس نرخ تجهیز و ترکیب سپرده‌ها در سال گذشته از ۱۶.۲ درصد به ۱۳.۶ کاهش پیدا کرده که نشان دهنده این است سیاست بانک برای کنترل ترازنامه در راستای مصوبه شورای پول و اعتبار مؤثر بوده است البته این رقم باتوجه به نوع سیاست انقباضی در پیش گرفته شده با افزایش مواجه می‌شود.
وی تصریح کرد: ترکیب سپرده‌های بانک به گونه‌ای است که نشان می‌دهد سپرده‌های ارزان قیمت بانک به حدود ۱۲.۵ درصد افزایش پیدا کرده است که مسئله بسیار مهمی بود چون از ۴ درصد به ۱۲.۵ درصد رسیدیم بنابراین به بهبود شرایط بانک کمک می‌کند همچنین سهم بانک از بانک‌های خصوصی در گذشته ۱۴ درصد از سپرده‌ها و ۱۸ درصد از تسهیلات بوده است.

مدیرعامل "وپارس" درمورد مبلغ تراکنش در سال ۱۴۰۰ گفت: با ۲۴ درصد رشد مواجه بوده‌ایم.

پرویزیان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تعداد ۷۲ پروژه در بانک پارسیان اجرا شده است به مهمترین آنها اشاره کرد: توسعه و نفوذ در بازار از طریق بازار سرمایه، پیاده‌سازی دستورالعمل الزامات مدیریت ریسک نقدینگی، راه‌اندازی سیستم رتبه‌بندی داخلی مشتریان اعتباری، پیاده سازی سامانه جامع مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و بازنگری ساختار سازمانی با هدف چابک سازی.
او افزود: سهم بسیار خوبی از صندوق توسعه ملی با دو جهت در حوزه نفت و گاز و همچنین در حوزه معدن دریافت کردیم ضمن آنکه جهت دهی تسهیلات را در این حوزه برای کاهش ریسک، جبران موضوعات مختلف با بی‌احتیاطی که در بعضی پروژه‌ها انجام شده بود، رعایت ضوابط احتیاطی بانک مرکزی، جبران تورم بازار و نرخ اداره تسهیلات در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها انجام داده‌ایم بنابراین هرجا امکان‌پذیر بود از طریق تسهیلات و انجایی که می‌توانستیم سهمی دریافت کنیم با مشارکت در این پروژه‌ها اقدام کردیم.
مدیرعامل بانک پارسیان گفت: مشارکت در طرح‌ها و تأمین مالی سایز بزرگ ازجمله پروژه‌های اعتباری بانک در سال ۱۴۰۰ است که شامل مشارکت سندیکایی در طرح توسعه و تکمیل فازهای ۱۱ تا ۲۴ پارس جنوبی و خطوط لوله سراسری ۶، ۹ و ۱۱ انتقال گاز با شرکت نفت و گاز صبای کنگان در جهت صیانت از منابع ملی و ارزش یک میلیارد دلار آمریکا (سهم‌الشرکه بانک پارسیان)، مشارکت در طرح احداث پالایشگاه نفت در میادین مشترک با شرکت پالایش پارسیان سپهر با هدف افزایش ارزش افزوده از طریق زنجیره ارزش منابع زیرزمینی به مبلغ ۶۶۱ میلیون دلار و ۱۷.۳۶۱ میلیارد ریال و همچنین به منظور حمایت از تولید انتشار اوراق گام برای شرکت‌های مختلف درمجموع به مبلغ ۱۰.۱۰۰ میلیارد ریال است.
پرویزیان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ از طریق بانک پارسیان ۱۹۲ هزار شغل در سراسر کشور در حوزه پروژه‌های کوچک و ۲۸ هزار شغل در حوزه پروژه‌های بزرگ ایجاد شد همچنین اقدامات انجام شده در حوزه شرکت‌های کوچک و متوسط عبارتند از: اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی خرد و متوسط در سال ۱۴۰۰، تعداد ۶۸۷ فقره تسهیلات در مجموع به مبلغ. ۴۷.۸۸۶ میلیارد ریال، ایجاد تعهدات به بنگاه‌های اقتصادی خرد و متوسط در سال ۱۴۰۰، تعداد ۶۳ فقره ضمانت‌نامه در مجموع به مبلغ ۳۴۳ میلیارد ریال، تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و تعداد ۲۳۵ فقره در مجموع به مبلغ ۱.۲۸۴ میلیارد ریال.
وی با اشاره به اهم فعالیت‌ها جهت پیگیری و وصول مطالبات گفت: تعامل، پیگیری، مکاتبه و برگزاری جلسه با مراجع ذی‌صلاح برای تبیین و تشریح اقدامات صحیح بانک در مواجهه با آرای وحدت رویه از جمله رأی ۷۹۴ و اتخاذ تدابیر ویژه جهت کاهش اثر زیانبار اقدامات بدهکاران بد حساب از این محل و اقدامات در جهت رفع عوارض سوء این آرا و اتخاذ تدابیر لازم در جهت صیانت کامل از حقوق سپرده‌گذاران و سهامداران و بهبود روند نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات و کاهش ۱۹ درصدی این نسبت در سال مالی منتهی به پایان ۱۴۰۰ ازجمله برنامه‌های بانک برای پیگیری و وصول مطالبات است.
مدیرعامل "وپارس" ادامه داد: مهمترین پرونده‌ای که با آن مواجه بوده‌ایم پرونده گروه رستمی صفاست که موفق شدیم کل اموال و دارایی‌های مربوط به آن تسهیلات را به نام بانک سند صادر کنیم بنابراین تمامی اسناد در بانک و عددی بسیار سنگین است و حدود ۱.۴ کل مطالبات بانک را تشکیل می‌دهد، منتظر صدور رأی کیفری این پرونده توسط دادگاه ویژه مبارزه با مفاسد هستیم که اگر به نتیجه برسد به ساختار مالی بانک کمک بسیاری می‌کند.
او افزود: در فروش اموال عملکرد خوبی داشتیم و در سه سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد ریال فروش اموال و ۱۰ هزار میلیارد ریال فروش سهام در بانک صورت گرفته است، درمجموع سعی کرده‌ایم اموالی که ارزش افزوده نداره یا نمی‌تواند برای سهامدار آینده داشته باشد به سهام تبدیل تا برای سهامدار ارزش ایجاد کنیم.
پرویزیان گفت: ۳۷۵ مورد توسعه سامانه‌های بانکی در ارتباط با دستورالعمل‌های حاکمیتی و داخلی، صدور الکترونیکی اوراق گواهی مولد، ایجاد کارت تنخواه برای سازمان اوقاف و امور خیریه، کارت اعتباری با محل مصرف مشخص، تسهیلات گروهی کارت اعتباری، ارتقاء زیرساخت انتقال وجه گروهی سامانه پارس تا ۵ میلیون رکورد و ارتقاء نسخه جدید همراه بانک پارسیان ازجمله اهم فعالیت‌های بانک در زمینه فناوری اطلاعات است.
به گفته مدیرعامل بانک پارسیان صندوق قرض‌الحسنه این بانک در سال گذشته به ۴۱.۴۴۸ نفر تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ ۲۰.۳۶۳.۴۱۰ میلیون ریال پرداخت کرده است.
وی ادامه داد: جمع درآمدهای تلفیقی گروه پارسیان در سال ۱۴۰۰ به ۵۹۶.۵۶۷ میلیارد ریال و سود هر سهم از ۱۸- در سال ۹۸ به ۲۵۶ ریال در سال گذشته رسید.
پرویزیان تصریح کرد: پذیرش سهام تعدادی از شرکت‌های گروه پارسیان از جمله بیمه پارسیان، تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، پارس فولاد سبزوار، لیزینگ پارسیان و فرآورده‌های معدنی اپال کانی پارس در بورس اوراق بهادار تهران در راستای سیاست‌های بانک مرکزی و برنامه‌ریزی و بسترسازی جهت اخذ پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های گروه مالی پارسیان؛ داده پردازی پارسیان و سرمایه‌گذاری پارسیان در بورس اوراق بهادار از اقدامات هیأت مدیره درخصوص عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه بانک در بورس اوراق بهادار تهران است.
عمده تصمیمات براساس دستور جلسه به شرح زیر گرفته شد:مؤسسه حسابرسی آزمون پرداز به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و مؤسسه حسابرسی ایران مشهود به عنوان حسابرس و بازرس علی‌البدل انتخاب شد.دو روزنامه اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد. 

کد خبر 456936

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه ۱۲ مرداد۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه ۱۲ مرداد۱۴۰۱

    روز گذشته شاخص کل با رشد ۲ هزار و ۴۱۵ واحدی به ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۰ واحد رسیدو شاخص هم وزن نیز با رشد ۲۲۶ هزار و ۳۸۰ واحدی به ۳۸۰ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «ومعادن»، «تاپیکو»، «پارسان»، «نوری»، «شپدیس» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «وپارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بازار از لحاظ تکنیکالی سطح حمایتی یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد را دارد و به نظر می‎‌رسد که بتواند تا محدوده یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد به آرامی حرکت کند اما این میزان ارزش معاملات نمی‌تواند دلگرم کننده باشد. در هفته آینده نیز دو روز تعطیل است که باعث می‌شود بازار امروز و روز شنبه نیز کم‌رمق باشد. پیش‌بینی می‌شود برای امروز متعادل به سمت مثبت باشد و تغییرات محدوده پنج تا ۱۰ هزار واحد را داشته باشیم.

  • امید دلار از مذاکرات قطع شد!

    امید دلار از مذاکرات قطع شد!

    خبر عزیمت تیم مذاکره‌کننده ایران به سمت وین، قیمت دلار را کاهش داد و دلار تا آستانه کانال ۳۰ هزار تومان هم پایین رفت. اما از جمعه عصر، روند افزایشی قیمت دلار آغاز شد و قیمت دلار امروز شنبه ۱۵ مرداد به جای قبلی برگشت. دلار، از مذاکرات ناامید شده است؟

  • عوارض‌ آزاد راه‌های گران شده به مسافران بازگردانده می‌شود؟

    عوارض‌ آزاد راه‌های گران شده به مسافران بازگردانده می‌شود؟

    نرخ عوارض آزاد راه‌های گران شده که در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۵ مرداد از مسافران گرفته شده بود به دلیل آنکه این مصوبه تنها برای تصویب در ستاد تنظیم بازار متوقف شده است بازگردانده نمی‌شود.

  • واگذاری معادن به اقوام صاحبان منصب

    واگذاری معادن به اقوام صاحبان منصب

    سیاهکلی گفت :اکنون معادن به افرادی واگذاری می‌شود که یا دلال صفت هستند و یا جز وابستگان درجه یک بعضی از صاحبان منصب و قدرتمندان هستند این در صورتی است که در قانون جدید باید درآمدی به مردم از بخش معدن داده شود.

  • مجمع عمومی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با گزارش مقبول حسابرس برگزار شد

    مجمع عمومی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با گزارش مقبول حسابرس برگزار شد

    مجمع عمومی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین برگزار شد؛ در این مجمع  صورت‌های مال و  توزیع ۷۰ درصد سود قابل تقسیم دوره در میان سهام‌داران به تصویب رسید.

  • گروه بانکی؛  ثروتمندان بدهکار

    میزان دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت‌های بورسی اعلام شد

    گروه بانکی؛  ثروتمندان بدهکار

    از بین ۱۰ شرکت برتر در میزان دارایی، شش شرکت بانکی هستند و «وبملت» با ۱۱ میلیارد و ۴۰۱ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۴۱۶ میلیون ریال و ۱۰ میلیارد و ۷۲۹ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۴۹۸ میلیون ریال دارای بیشترین میزان دارایی و بدهی است.

  • آمارهای بانک مرکزی دست دولت را رو کرد

    آمارهای بانک مرکزی دست دولت را رو کرد

    رسانه‌های دولتی از منفی شدن رشد نقدینگی به عنوان یکی از دستاوردهای تیم اقتصادی رئیسی یاد کرده‌اند. اما آمار بانک مرکزی چیز دیگری می‌گوید.

  • سوال همیشگی؛ درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟

    سوال همیشگی؛ درآمد حاصل از نفت کجا می رود؟

    نماینده مردم سبزوار گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده از فروش نفت حتی با این نرخ نازل می تواند عدیده ای از مشکلات را برای روسیه به همراه داشته باشد، کما اینکه در کاهش فروش نفت ما هم موثر بوده است

  • درآمدهای عملیاتی محقق‌شده بانک پارسیان؛ رشد درآمد ۶ درصدی از بخش «مرابحه»

    درآمدهای عملیاتی محقق‌شده بانک پارسیان؛ رشد درآمد ۶ درصدی از بخش «مرابحه»

    "وپارس" بیشترین میزان درآمدی که طی این دوره ماهانه به دست آورد مربوط به بخش «مرابحه» بود که ۳۸۷ میلیارد تومان درآمدزایی از این بخش صورت گرفت.

  • گردهمایی ۲۰۰ بنگاه اقتصادی در کیش اینوکس ۲۰۲۲

    گردهمایی ۲۰۰ بنگاه اقتصادی در کیش اینوکس ۲۰۲۲

    کیش اینوکس ۲۰۲۲ با چشم اندازی بر شرکت های دانش بنیان و فین تک ها از تاریخ ۲۵ لغایت ۲۸ مهرماه در جزیره کیش برگزار می شود.

  • لحظه به لحظه با بازار سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ 

    لحظه به لحظه با بازار سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ 

    شاخص کل بورس روز گذشته همانند روز شنبه روند نزولی به خود گرفت و با افت ۱۰۸۹۰ واحد ی به سطح یک میلیون و ۴۸۷ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با رنگ قرمز ۶۲۷۰.۸ واحدی در ارتفاع ۴۰۹ هزار و ۵۵۹ واحد قرار گرفت. نمادهای «فارس»، «فملی»، «میدکو»، «وبملت» و «وتجارت» بیشترین تاثیر منفی و نمادهای «فولاد» و «مبین» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.کارشناسان عقیده دارند که تحلیل روی بازار سرمایه جوابگو نیست و اغلب سرمایه‌گذاران این بازار، به صورت هیجانی رفتار می‌کنند. در دو روز کاری این هفته ارزش معاملات بورس در محدوده سه هزار میلیارد تومان بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ارزش در هفته‌های اخیر در سطح چهار الی پنج هزار میلیارد تومان بوده است، اما تا زمانی که ارزش معاملات به بیش از هفت هزار میلیارد تومان نرسد نمی‌توان به رشد بازارسرمایه امیدوار بود. بررسی روند عرضه و تقاضا و شاخص های عملکردی بازار حکایت از آن دارند که بخشی از عرضه های معاملات روز گذشته به ابتدای بازار امروز سرایت کند اما احتمالا با نزدیک شدن به محدوده حمایتی ۱.۴۸۰ میلیون واحدی شاهد افزایش نسبی تحرکات در سمت تقاضا باشیم اما به دلیل استمرار ابهامات شروع روند صعودی قدرتمند دور از انتظار است.

  • ۸ هزار اتوبوس زائران اربعین را جابجا می کند/یک تریلیون تومان بودجه نوسازی جاده های مرزی

    ۸ هزار اتوبوس زائران اربعین را جابجا می کند/یک تریلیون تومان بودجه نوسازی جاده های مرزی

    به گفته رئیس سازمان راهداری، ۸ هزار دستگاه اتوبوس در اربعین مسافران را جابجا می کنند و برای بهسازی و نوسازی جاده های منتهی به مرز و پایانه ها و ... هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

  • بیمه تجارت‌نو در مسیر کسب جایگاه بین المللی

    بیمه تجارت‌نو در مسیر کسب جایگاه بین المللی

    بیمه تجارت نو به مسابقات بین المللی اینشورر راه یافت

  • سبدهای پیشنهادی هفته اول تیر ماه

    سبدهای پیشنهادی هفته اول تیر ماه

    ۸ مجموعه فعال در حوزه بازار سرمایه سبد پیشنهادی خود را برای هفته اول تیر ماه ارایه کردند.

  • لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه اول تیر ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه اول تیر ۱۴۰۱

    روز گذشته شاخص کل بورس روند اصلاحی داشت و با افت هفت هزار و ۶۱۷ واحدی به محدوده یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحدی رسید. حقوقی‌ها حدود ۴۳۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد به سه هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر حقوقی ۲۵ درصد یعنی ۹۱۰ میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۲درصد از کل معاملات شد. ارزش معاملات یکی از مهم‌ترین فاکتورها در روند معاملات بازار سرمایه است و با توجه به پایین بودن این ارزش می‌توان برای فردا روند متعادل رو به منفی برای بازار سهام متصور بود.

  • «وپارس» افزایش قیمت را تجربه می‌کند؟

    «وپارس» افزایش قیمت را تجربه می‌کند؟

    تحلیل تکنیکال نماد معاملاتی وپارس را در ادامه بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =