مالیات مهریه بر عهده زن است یا مرد؟

بر اساس طرح جدید مجلس، مهریه‌های بالای ۱۴ سکه مشمول پرداخت حق ثبت می‌شوند. در این صورت افرادی که ۲۰۰ سکه مهریه دارند، مشمول پرداخت ۱۵ درصد حق ثبت هستند و زوج‌ها باید ۱۵ درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان مالیات مهریه پرداخت کنند.

به گزارش صدای بورس، طرح جدید مجلس، این بار برای اصلاح قانون مهریه. طرحی که آماده است تا به صحن علنی مجلس برود.

بر اساس طرح جدید مجلس، زوج‌هایی که مهریه‌های سنگین ثبت می‌کنند باید حق ثبت پرداخت کنند. ضمن اینکه از دیگر موارد اصلاحی طرح این است که زوجه می‌تواند سند مهریه را به عنوان سند اجرایی در ادارات ثبت به اجرا بگذارد.

مهریه را اگرچه می‌گویند «کی داده، کی گرفته؟» اما از جمله موارد مورد بحث بین زنان و مردان است. برخی از فعالان حقوق زنان می‌گویند مهریه به جای حقوقی است که زنان در قانون و جامعه از آن محروم مانده‌اند. مثل حق خروج از کشور، حق طلاق و… . آنها می‌گویند در شرایطی که فرصت اشتغال و درآمدزایی برای زنان و مردان در جامعه فراهم نیست، مهریه می‌تواند به زن برای گذران زندگی کمک کند.

در سوی دیگر ماجرا، برخی از مخالفان می‌گویند مهریه ابزاری برای درآمدزایی برخی از زنان است. حالا هم اعضای کمیسیون قضایی مجلس از مالیات‌ستانی از مهریه سنگین خبر داده‌اند. به این صورت که مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه نیازی به حق ثبت ندارند.

همچنین مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه، مشمول چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها حق ثبت هستند. مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه نیز مشمول پرداخت ۲ درصد حق ثبت می‌شوند.

افرادی که بالای ۲۰۰ سکه دارند، مشمول پرداخت ۱۵ درصد حق ثبت هستند و زوج‌ها باید ۱۵ درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند.

مالیات مهریه بر عهده زن است یا مرد؟

اما مالیات از مهریه را زوج باید پرداخت کند یا زوجه؟ آنطور که ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس گفت: «براساس این مصوبه کمیسیون قضایی، حق ثبت مهریه از دو طرف هر یک به میزان ۵۰ درصد اخذ می‌شود.»

او می‌گوید: «وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.»

در ادامه نظر برخی از مخاطبان را نسبت به طرح جدید مجلس می‌خوانید. موافقان این طرح مجلس، آن را عامل بازدارنده از مهریه بالا می‌دانند.

مخالفان مالیات‌ستانی چه می‌گویند؟

مخالفان اما می‌گویند همین اصلاحیه نیز از انگیزه ازدواج آنها کم می‌کند.

«میخواستم زن بگیرم ولی با این قانون جدید پشیمان شدم.»

«مهریه هدیه ای است که مرد به زن میده. دولت از یه عدد تو سند ازدواج هم مالیات میگیرد.»

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 456912

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی طرف IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 2
    قانون خوبی است
  • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    0 0
    مایه تاسف است کاری می کنید در ۲۰ آینده سنی نشین شود چون آنها مهریه در محضرهای ما ثبت نمی کنند و مالیات هم نمی دهند شما با این کارهایتان ازدواج به صفر می رسانید پشت صحنه پیشنهاد این طرح ها بی شک دشمن امنیت ملی کشور است.. کمی تفکر و تعقل لازم است که سیاست گذاران ما ندارند
  • علی کریمی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    2 0
    بسیاری از مهریه ها اصلا نه گرفته می شود و نه پرداخت حالا از چیزی که نه گرفته شده و نه پرداخت به نظرتان گرفتن مالیات معقول هست
  • رضا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    3 1
    اول اینکه دولت مردم را بسیار در فشار قرار داده که حالامیخواهد باز هم مردم را اذیت کند.اگر میخواهید شرایط ازدواج را آسان کنید،مبلغ مهریه را دستوری کم کنید.شما که در تمام مسائل حتی زناشویی هم دخالت میکنید!!!
  • H IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
    1 0
    ازدواج نمیکنیم
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    3 1
    سلام ازدواج قطعا ضرورت است و واجب تر از نان شب.دوام نسل آرامش جنسی اهداف اصلی ازدواج هستند.درک دختر ها و پسر ها و خانواده ها برای تدارک ازدواج موفق و آسان و سریع و همیشگی بایستی بیشتر شود.و بدنبال ازدواج بی تکلف و ساده باشند چه به لحاظ مهریه وچه به لحاظ موقعیت.
    • فرحناز نوربخش IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      سلام من به مثبت رای میدم.اشتباهی دستم به منفی شد.متن ممتاز و الگو برای خانواده ها و جوان های جامعه بشریت.