سیل اخیر زاهدان ۳۰۰ تن برنج خسارت زد

مدیرکل گمرک زاهدان با بیان اینکه برخی صاحبان کالا اقدام به ویرایش ثبت سفارش محموله برنج خود کردند اما این موارد تایید نشده و محموله‌ها در محوطه گمرک دپو شده است، گفت: ۲۰ روز قبل از بارش‌ها هشدارهای لازم به شرکت انبارهای عمومی داده شد.

به گزارش صدای بورس، محمدعلی خاشی مدیرکل گمرک زاهدان در پاسخ به سوالی در خصوص علت دپو کالاهای اساسی به ویژه برنج در زاهدان گفت: چهار عامل سبب انباشت کالا در گمرک زاهدان شد. اولین عامل مصوبه ۱۳ دی ماه سال گذشته در خصوص مالیات بر ارزش افزوده بود.

وی افزود: به این دلیل که زمزمه‌های ابلاغ قانون جدید ارزش افزوده که در آن مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از ۹ درصد به یک درصد کاهش می‌یافت، وجود داشت از چند ماه قبل یعنی از آبان ماه وارد کنندگانی که فرجه زمانی نیز داشتند نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام نمی‌کردند. این اتفاق شروع تجمع کالا در گمرک زاهدان بود.

خاشی گفت: مورد دیگر این بود که معمولا هر ساله از اول مرداد ماه تا اول دی ماه ممنوعیت واردات برنج خارجی را به سبب حمایت از تولید داخل شاهد بودیم، اما از حدود یک ماه قبل زمزمه اینکه امسال این ممنوعیت اعمال نخواهد شد، وجود داشت در نتیجه حجم سفارشات برای واردات افزایش قابل توجهی داشت.


بیشتر بخوانید: جزئیات برنج‌های وارداتی مانده زیر باران


افزایش ۴ برابری ورود محموله‌های برنج به گمرک زاهدان/ ۱۵۰ هزار تن برنج تنها در ۴ ماه وارد شد

مدیرکل گمرک زاهدان اظهار کرد: تا سال گذشته ورود کالا با ناوگان ریلی حجم کمی داشت اما تغییرات مقرراتی باعث شد تا ورود کالا از طریق زمینی و ریلی به شدت افزایش پیدا کند. بنابراین در حال حاضر حجم بسیار زیادی برنج به گمرک رسید. امروز که صحبت می‌کنیم، حدود چهار برابر سال گذشته شاهد ورود کالا هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ کل واردات برنج انجام شده از طریق گمرک چابهار و زاهدان برابر با ۱۵۰ هزار تن بوده است، گفت: طی سال گذشته مجموع واردات برنج از طریق گمرکات استان برابر با ۴۰۰ هزار تن بوده است و این در حالی است که ظرف چهار ماهه امسال، ۱۵۰ هزار تن برنج تنها وارد گمرک زاهدان شده است. این عدد جدای از سایر گمرکات استان است.

این حجم برای گمرک زاهدان بسیار سنگین است. انبارهای مسقف ما ۱۴ هزار و ۴۰۰ متر مربع است که ظرفیت استاندارد آن حدود ۲۰ هزار تن است. انبارها نیز از شهریور سال ۱۳۹۹ تحویل شرکت انبارهای عمومی شده است. پیش از آن نیز در اختیار تعاونی گمرک بوده است. در حقیقت حدود ۶ سال است که مسئولیت انبارها دیگر با گمرک نیست.

دپوی برخی محموله‌های برنج به دلیل عدم تایید ثبت سفارش‌های ویرایش شده/ پنج انبار جدید برای تخلیه ۶۰۰ کامیون بار در نظر گرفته شد

خاشی در خصوص عدم امکان ویرایش ثبت سفارش‌ها گفت: در برخی موارد گفته شد که بخشی از محموله‌های برنج ثبت سفارش نداشته‌اند اما کالاهایی که ثبت سفارش نداشته باشد امکان ورود از مرز را نخواهند داشت. در واقع واردکنندگان ابتدا باید ثبت سفارش خود را در نقطه صفر مرزی ارائه کنند تا بتوانند کالا را وارد کشور کنند.

وی افزود: نکته این است که از حدود ۲۵ روز قبل تغییر ارزشی در خصوص ثبت سفارش برنج توسط وزارتخانه مربوطه رخ داده است. براین اساس ارزش برنج در ثبت سفارش از ۱۰۰۰ دلار به ۱۳۰۰ دلار افزایش یافته است. این اتفاق سبب شده تا برخی واردکنندگان که ثبت سفارش ۱۰۰۰ دلاری دریافت کردند و باید بارهای خود را با همان ۱۰۰۰ دلار ترخیص می‌کردند، برای کسب منفعت بیشتر، به سامانه ثبت سفارش مراجعه کنند و ویرایش ثبت سفارش را انجام دهند.

وی تاکید کرد: البته حدود ۱۰ تا ۱۵ واردکننده داریم که با چنین مشکلی مواجه هستند و این افراد بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ تن محموله دارند که حجم زیادی نیست. در همین رابطه کتبا به انبارهای عمومی اعلام کردیم که در مقابل کالاهایی که از انبارها بارگیری می‌شود، کالاهایی که در فضای باز قرار دارد و امکان ترخیص آنها در حال حاضر وجود ندارد را به انبارهای مسقف منتقل کنند.

از سوی دیگر حدود ۶۰۰ کامیون که در صف تخلیه بودند که در این مورد نیز با هماهنگی‌های انجام شده پنج انبار مسقف را در اختیار گرفتیم. حدود سه انبار تا به این لحظه تکمیل شده‌اند و در دو انبار دیگر نیز در حال تخلیه برنج‌ها هستیم.

خسارت ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن برنج دپو شده در محوطه انبارهای زاهدان

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برآورد خسارت رسیده به محموله‌های برنج گفت: تمام بارهایی که در محوطه گمرک بوده در معرض آب قرار نگرته است چرا که بخشی از محموله‌های برنج تحت پوشش سایه‌بان‌ها و بر روی سکوی انبارها قرار داشتند که به آنها آسیبی نرسیده است،

اما در خصوص کالاهایی که در کف محوطه گمرک قرار داشتند برآورد، اولیه حاکی از این است که یک یا دو ردیف آب دیده است. براین اساس احتمال می‌رود که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن برنج از این محل خسارت دیده باشند. ضمن اینکه در استانداری ابلاغ شده است که متولی که شرکت‌های انبارهای دولتی است برای بحث پرداخت خسارت مسئول است.

عدم توجه شرکت انبارهای عمومی به ۳ اخطار پی در پی گمرک

این مقام مسئول گمرک در پاسخ به سوالی در مورد علت آبگرفتگی محموله‌های برنج گفت: اولین اخطار هواشناسی را ما ۱۶ تیر ماه دریافت کردیم. یعنی ۲۰ روز پیش از بارندگی‌ها ما مستقیم هشدارهای لازم را به نماینده شرکت انبارهای عمومی اعلام کردیم. هشدارهای دیگری نیز در تاریخ ۲۸ تیر ماه و یک روز هم پیش از بارندگی اخطارها اعلام شده است.

وی ادامه داد: از اسفند سال گذشته نیز پی در پی به شرکت‌های انبارهای عمومی اعلام کردیم که انبارها کافی نیست. ضمن اینکه اسفند ماه سال گذشته درخواست کردیم که دیگر ثبت سفارش برای گمرک زاهدان داده نشود اما این موضوع مورد تایید مسئولین استانی قرار نگرفت.

به گزارش تسنیم ،وی افزود: پیش از بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد برخی صاحبان کالا اصرار داشتند که با وجود تکمیل شدن ظرفیت انبارها با ارائه تعهد محموله آنها در محوطه تخلیه شود و اگر خسارتی وارد شد مسئولیت به عهده خودشان باشد. مستندات تعهداتی که ارائه کردند نیز موجود است. اما در حال حاضر که خسارت‌هایی وارد شده و جوی نیز در کشور به وجود آمده این افراد نیز به دنبال دریافت خسارت هستند.

کد خبر 456838

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • زنگ خطر افزایش تورم به صدا در آمده است

    زنگ خطر افزایش تورم به صدا در آمده است

    درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل در برخی از استانها، افزایش انفجاری داشته و خانوارها ۹۰ درصد بیشتر از تیر ۱۴۰۰ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‌اند.

  • افزایش یک و نیم برابری قیمت‌ها در یک سال اول دولت رئیسی

    افزایش یک و نیم برابری قیمت‌ها در یک سال اول دولت رئیسی

    کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، مرغ و گوشت و همچنین اینترنت بیشترین گرانی را داشته‌اند.

  • جدیدترین قیمت انواع برنج

    جدیدترین قیمت انواع برنج

    آن‌طور که در گزارش‌های رسمی ثبت شده، برنج ایرانی تا بیش از ۱۸۸ درصد نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته است.

  • فعلا کالا نفرستید؛‌ در غیر این صورت مسئولیت با ما نیست!

    فعلا کالا نفرستید؛‌ در غیر این صورت مسئولیت با ما نیست!

    به دنبال انباشت کالا در گمرک زاهدان و اتفاقات اخیر پیش آمده، گمرک به شرکت‌های حمل و نقل اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی و حل مشکل از اظهار کالای ترانزیت داخلی به مقصد گمرک زاهدان اکیدا خودداری شود.

  • برنج در ماه محرم چقدر شد؟

    برنج در ماه محرم چقدر شد؟

    در این خبر به بررسی قیمت انواع برنج در بازار پرداختیم.

  • مردم تاوان سیل زدگی برنح های زاهدان را می دهند

    مردم تاوان سیل زدگی برنح های زاهدان را می دهند

    پس از جاری‌شدن سیل در استان‌های مختلف کشور، حدود ۳۰۰ تن از محموله برنج‌ وارداتی در گمرک زاهدان زیر آب رفت. موضوعی که ممکن است باعث کاهش عرضه برنج وارداتی به بازار و افزایش قیمت آن شود. آیا در نهایت مردم زیان برنج‌های سیل‌زده را می‌پردازند؟

  • دور ریز ۵٠٠ میلیون دلار ناقابل در بنادر ایران

    دور ریز ۵٠٠ میلیون دلار ناقابل در بنادر ایران

    عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند. تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

  • احتمال از بین رفتن ۳۰۰ تن برنج‌ باران‌زده/گمرک به وزارت صمت نامه زد

    احتمال از بین رفتن ۳۰۰ تن برنج‌ باران‌زده/گمرک به وزارت صمت نامه زد

    طبق برآورد گمرک زاهدان، احتمالا حدود ۳۰۰ تن از برنج‌های وارداتی که در محوطه، دچار آب گرفتگی شده بود، خسارت دیده و از بین رفته است.

  • حضور تیم ارزیابی خسارت بیمه ملت در مناطق سیل‌زده طالقان

    حضور تیم ارزیابی خسارت بیمه ملت در مناطق سیل‌زده طالقان

    پس از تاکید داود قاسم‌پور سرپرست مدیر عامل شرکت بیمه ملت، و دستور معاون فنی مبنی بر رسیدگی فوری به خسارت‌های وارده ناشی از سیل‌های اخیر بیمه گزاران شرکت بیمه ملت و پس از اخذ گزارش‌های میدانی و شناسایی نقاطی که بیشترین آسیب‌ها را داشته‌اند، تیم ارزیابی خسارت بیمه های اتومبیل در محل شهرستان طالقان حضور یافت.

  • شکست کانال ۲۸ هزار برای دلار

    شکست کانال ۲۸ هزار برای دلار

    امروز قیمت هر اسکناس دلار براساس نرخ صرافی ملی ایران ۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =