پول‌ها کجا رفت؟ ردیابی مقصد نقدینگی

رشد ۱۴ برابری نقدینگی در دهه ۹۰ به سرمایه‌گذاری منجر نشد بلکه رشد ۱۰ برابری شاخص قیمت مصرف‌کننده را به دنبال داشت

به گزارش صدای بورس،نقدینگی در دهه اخیر رشد بی‌سابقه‌ای یافته به طوریکه اقتصاد ایران که دهه ۹۰ را با کمتر از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی آغاز کرده بود و در ماه‌های اخیر به بیش از ۵ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی حجم کل پول و شبه‌پول طی این سال‌ها در اقتصاد کشور بیش از ۱۴ برابر شده است. حالا سوال این است که این پول‌ها کجا رفته است؟

پول‌ها کجا رفت؟ ردیابی مقصد نقدینگی

پولی که به تولید منجر نشد

نگاهی به آمار نشان می‌دهد که رشد نقدینگی و پول در دهه ۹۰ به تشکیل سرمایه ثابت منجر نشده است. بر اساس آمار بانک مرکزی ایران، تشکیل سرمایه ثابت خالص(تشکیل سرمایه ناخالص منهای استهلاک) در دهه ۹۰ روندی نزولی داشته و در سال‌های آخر این دهه حتی به صفر رسیده است. از این رو موجودی سرمایه طی ۱۰ سال تنها ۱۸ درصد رشد داشته که البته رشد آن در سال‌های اخیر نزدیک به صفر بوده است.

بازارها چگونه نقدینگی دهه ۹۰ را بلعیدند؟
روند تشکیل و موجودی سرمایه ثابت در اقتصاد ایران در دهه ۹۰

رشد محدود تولید ناخالص داخلی هم این موضوع را تایید می‌کند. GDP ایران در دهه ۹۰ تنها ۴ درصد رشد کرده است. چراکه تجربه روندهای گذشته نشان می‌دهد عامل پیشران تولید و رشد اقتصادی در ایران همواره سرمایه بوده و بهره‌وری تاثیر چندانی در افزایش تولید نداشته است. از این رو زمانی که روند تشکیل سرمایه متوقف شده، تولید نیز رشد چندانی نخواهد داشته است.

سرمایه‌گذاری در ایران در دهه‌های گذشته به طور عمده به درآمدهای نفتی وابسته بوده و سهم بخش خصوصی در تشکیل سرمایه تقریبا هیچ بوده است. به همین دلیل در دهه اخیر که درآمدهای نفتی ایران به دلیل تحریم کاهش شدیدی یافته، نرخ تشکیل سرمایه هم به صفر رسیده و نقدینگی موجود در کشور جذب بخش تولید نشده است.

در خصوص چرایی اینکه حجم شدید نقدینگی در دهه ۹۰ منجر به رشد موجودی سرمایه نشده باید گفت بی‌ثباتی اقتصاد کلان و ریسک‌های غیراقتصادی مهمترین عواملی هستند که سرمایه‌گذاری مولد را در ایران غیرجذاب کرده است. از این رو به نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی تشکیل شده در این سال‌ها به شکل ارز از کشور خارج شده و بخش دیگر آن هم به بازارهای غیر مولد چون مسکن، دلار، طلا و ... رفته است.

پول‌ها کجا رفتند؟

به گزارش فردای اقتصاد- بازده اسمی بازارها نخستین نشانه‌ای است که این فرضیه را تایید می‌کند. از ابتدای دهه ۹۰ که نقدینگی بیش از ۱۴ برابر شد، شاخص قیمت کالا و خدمات حدود ۱۰ برابر شده است. در عین حال سرکوب قیمت‌ها و اشتباه در مواجهه با تورم با ابزاری چون ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب شده است که رشد برخی از اقلام و خدمات حتی از شاخص کل قیمت‌ها هم بیشتر باشد.

به طور مثال قیمت یک متر مربع مسکن در پایتخت ۱۷ برابر شده و از حدود ۲ میلیون تومان در سال ۹۰ به بیش از ۳۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

خودرو دیگر کالایی بود که بخش زیادی از نقدینگی را به خود جذب کرده است. قیمت پراید در این سال‌ها تقریبا ۱۷ برابر شده است و از حدود ۱۰ میلیون تومان به بیش از ۱۷۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

نرخ دلار هم که تحت فشار افت درآمدهای نفتی و همچنین خروج سرمایه از کشور قرار گرفت رشد بیشتر از تورم را تجربه کرد و از حدود ۱۲۰۰ تومان در سال ۹۰ به بیش از ۲۶ هزار تومان در ۱۴۰۰ رسید یعنی ۲۲ برابر شد.

نمودار زیر در کنار نمودار تشکیل سرمایه نشان می‌دهد که نقدینگی نه به تولید بلکه به تورم منجر شده است چراکه اصولا نقدینگی هدایت‌پذیر نیست.

بازارها چگونه نقدینگی دهه ۹۰ را بلعیدند؟
از ابتدای دهه ۹۰ نقدینگی بیش از ۱۴ برابر و شاخص قیمت‌ها حدود ۱۰ برابر شده است

بازارها چگونه نقدینگی دهه ۹۰ را بلعیدند؟
روند رشد قیمت‌ها در دهه ۹۰

کد خبر 456811

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • یک‌بام و دو هوای سیاستگذار در بورس

    یک‌بام و دو هوای سیاستگذار در بورس

    چشم‌انداز مبهم از آینده بورس تهران به‌جایی رسیده که هرگونه سیگنال متفاوت از روند تحرکات نرخ دلار و پیشروی انتظارات خوش‌بینانه تورمی بازهم این بازار را در شرایط نزولی و رو به افول قرار می‌دهد.

  • ظرفیت بازار مسکن در اطراف تهران تکمیل شده است

    ظرفیت بازار مسکن در اطراف تهران تکمیل شده است

    با وجود آنکه سهم غالب در بازار مسکن شهر تهران از خانه‌های بالای یک میلیارد تومان به واحدهای بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده، معاملات نسبت به سال گذشته دو برابر شده و این نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها نه تنها تاثیری در کاهش معاملات ندارد بلکه در خلاء قوانین مالیاتی، هیجانات سفته‌بازی و سوداگری در بازار ملک همچنان حکمفرما است.

  • حاصل وعده های توخالی در بورس تهران

    حاصل وعده های توخالی در بورس تهران

    حمایت از بازار سهام واژه مبهمی است که درخصوص بازار سهام زیاد به‌کار می‌رود.

  • توضیحات جدید درباره سهام صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس

    توضیحات جدید درباره سهام صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس

    به تازگی در فضای مجازی در خصوص عدم رعایت نصاب سرمایه گذاری در سهام صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مطالبی منتشر شده که با واقعیت فاصله دارد.

  • لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه ۱۲ مرداد۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه ۱۲ مرداد۱۴۰۱

    روز گذشته شاخص کل با رشد ۲ هزار و ۴۱۵ واحدی به ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۰ واحد رسیدو شاخص هم وزن نیز با رشد ۲۲۶ هزار و ۳۸۰ واحدی به ۳۸۰ هزار و ۵۸۹ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «ومعادن»، «تاپیکو»، «پارسان»، «نوری»، «شپدیس» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «وپارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بازار از لحاظ تکنیکالی سطح حمایتی یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد را دارد و به نظر می‎‌رسد که بتواند تا محدوده یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد به آرامی حرکت کند اما این میزان ارزش معاملات نمی‌تواند دلگرم کننده باشد. در هفته آینده نیز دو روز تعطیل است که باعث می‌شود بازار امروز و روز شنبه نیز کم‌رمق باشد. پیش‌بینی می‌شود برای امروز متعادل به سمت مثبت باشد و تغییرات محدوده پنج تا ۱۰ هزار واحد را داشته باشیم.

  • قیمت خودروهای سایپا اعلام شد

    قیمت خودروهای سایپا اعلام شد

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • خانه های ۱۰۰ متری شهر ری متری چند؟

    خانه های ۱۰۰ متری شهر ری متری چند؟

    قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • خودروهای جدید در انبارهای جهان ماندگار می‌شوند؟

    خودروهای جدید در انبارهای جهان ماندگار می‌شوند؟

    خودروسازان از تقاضای کمتر در اروپا و آمریکای شمالی خبر می‌دهند، در حالی که تحلیلگران اظهار کردند که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان از قیمت‌های بالاتر اجتناب می‌کنند.

  • انفجار تورم در ایران /تورم ۸۶ درصدی در تیر ۱۴۰۱

    انفجار تورم در ایران /تورم ۸۶ درصدی در تیر ۱۴۰۱

    تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در استان قزوین ۹۸.۳ درصد برآورد شده، به بیان ساده تر میانگین سطخ قیمت خوراکی ها در استان قزوین در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه ۱۴۰۰ نزدیک به دو برابر شده است، این نرخ بالاترین تورم خوراکی نقطه ای در میان تمامی استان های کشور است.

  • شکست کانال ۲۸ هزار برای دلار

    شکست کانال ۲۸ هزار برای دلار

    امروز قیمت هر اسکناس دلار براساس نرخ صرافی ملی ایران ۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان است.

  • جدیدترین قیمت آپارتمان / فرمانیه ۲۰۲ میلیون؛ پونک متری ۹۳ میلیون تومان

    جدیدترین قیمت آپارتمان / فرمانیه ۲۰۲ میلیون؛ پونک متری ۹۳ میلیون تومان

    براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد  قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری کردیم.

  • هشدار ۱۴۰ فعال بازار به رئیس سازمان بورس

    هشدار ۱۴۰ فعال بازار به رئیس سازمان بورس

    ۱۴۰ نفر از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس درباره خروج ۱۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه این بازار هشدار داده‌اند. در این نامه چه نکاتی اشاره شده است؟

  • رشد ۵۱ درصدی سوددهی بانک سینا

    رشد ۵۱ درصدی سوددهی بانک سینا

     مجمع عمومی عادی سالانه (نوبت دوم) بانک سینا ساعت ۱۰ روز پنج‌شنبه ۱۳ مردادماه سال جاری با حضور حداکثری سهامداران و با مجوز بانک مرکزی و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در هتل المپیک تهران برگزار شد.

  • چالش‌های کارگزاران فراتر از کارمزدهاست

    مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پویا مطرح کرد:

    چالش‌های کارگزاران فراتر از کارمزدهاست

    علیرضا مستقل، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری پویا تأثیر کاهش نرخ کارمزدها و تاثیر آن بر صنعت کارگزاری و راهکارهای تقویت این صنعت را بررسی کرد.

  • جای خالی وزارت راه و شهرسازی در انتشار نرخ تورم مسکن!

    جای خالی وزارت راه و شهرسازی در انتشار نرخ تورم مسکن!

    طبق اعلام مرکز آمار نرخ اجاره از ماه گذشته تاکنون ۳درصد افزایش را در کل کشور تجربه کرده است.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • ریل‌گذاری ایران‌خودرو در مسیر پیشرفت و تحول

    ریل‌گذاری ایران‌خودرو در مسیر پیشرفت و تحول

    با آغاز به کار مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در بهمن‌ماه سال گذشته، عملکرد این گروه خودروسازی در محورهای تولید، افزایش کیفیت، خدمات پس از فروش، توسعه محصول و رضایتمندی کارکنان بهبود چشم‌گیری داشته است.

  • این ساحل ریسک ندارد

    این ساحل ریسک ندارد

    معاون سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی‌های شرکت تامین سرمایه خلیج فارس از جدیدترین صندوق این شرکت می گوید.

  • لحظه به لحظه با بازار سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

    روز گذشته شاخص کل با رشد ۴ هزار و ۱۰۸ واحدی به ۱ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۶۰۵ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با رشد ۳۸۶ واحد به ۳۸۰ هزار و ۳۶۲ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «نوری»، «فملی»، «شستا»، «شبندر» و «حکشتی» بیشترین تاثیر مثبت و نماد «شفن» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات همچنان بسیار پایین و خروج دوباره سرمایه کدهای حقیقی نشان از روزهای کم‌رمقی برای بورس تهران دارد و به نظر می‌رسد که در کنار نوسانات مثبت و منفی، تا زمانی که این دو پارامتر با تغییر و تحولات جدی همراه نشوند، نمی‌توان انتظار شروع یک حرکت قدرتمند را داشت از این رو انتظار می رود که بازار بورس امروز نیز شرایطی مشابه به روز گذشته (متعادل و مثبت) داشته باشد.

  • تداوم مهار رشد خلق پول بانک‌ها در تیرماه ۱۴۰۱

    تداوم مهار رشد خلق پول بانک‌ها در تیرماه ۱۴۰۱

     وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش داد که در چهار ماه نخست امسال از بین ۱۱ بانک بورسی، رشد مانده تسهیلات اعطایی ۱۰ بانک کمتر از ۱۰ درصد بوده و نیمی از آنها رشدی کمتر از پنج درصد را داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    آمار وحشتناکی برای بی ارزشی پول ایران دراین یک دهه بوجود آمده اما واقعی است متاسفانه