۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
پیوند وام ازدواج با نقدینگی؟

در بهار ۱۴۰۱ در حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است. بررسی ها نشان می دهد ضمن کاهش ۲۵ درصدی تعداد متقاضیان نسبت به متوسط ۱۴ ساله در کشور، حجم این مقدار وام حداقل سهمی ۲۰ درصدی را در رشد شبه پول کشور داشته است. برخی کارشناسان افزایش این سهم را در کشور از جهات تورمی آسیب زا می دانند.

به گزارش صدای بورس، احسان خاندوزی در پاسخ به خبرنگاران در کمیسیون اقتصادی مجلس در روز سوم مرداد ماه اعلام کرد وام ازدواج در سه ماهه امسال برابر با ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که به ۱۹۴ هزار متقاضی اعطا شده است.

وی ضمن اعلام این موضوع بیان کرد از ابتدای سال ۱۳۸۷ تا پایان سال گذشته تقریبا ۱۳ میلیون و ۵۷۰ هزار متقاضی وام ازدواج در کشور وجود داشته و معادل با ۲۳۴ هزار میلیارد تومان وام بین متقاضیان توزیع شده است.

البته مقایسه ارقام از جهت تغییرات تورمی نمی تواند یک مقایسه صحیح باشد اما می توان تعداد تقاضا را در این بازه مورد چالش قرار داد.


توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی درباره شرایط و وثایق وام ازدواج


مقایسه وام دهی ازدواج در سه ماهه امسال با سال های قبل

با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی وزارت اقتصادو دارایی از ابتدای سال ۱۳۸۷ تا پایان ۱۴۰۰ درحدود ۱۳ میلیون و ۵۷۰هزار وام ازدواج اعطا شده که ۱۶۸ ماه به طول انجامیده است.

به بیان دیگر در هر سه ماه به طور متوسط ۲۴۲ هزار وام ازدواج در کشورطی ۱۴ سال پرداخت شده که میزان ۱۹۴ هزارتایی امسال از این رقم هنوز ۲۵ درصد کمتر است. یا به عبارتی تعداد اعطای وام در سه ماهه امسال باز هم کمتر از متوسط این رقم در ۱۴ سال گذشته بوده است.

با این وجود برخی کارشناسان به طور کلی معتقدند رشد وام ها به نوعی خلق پول محسوب شده و روند فزاینده آن می تواند از کانال افزایش شبه پول در نقدینگی منجر به تورم زایی بیشتر در جامعه شود.

اثر تورم زایی وام ازدواج در سه ماه اخیر

در همین رابطه در آمارهای منتشر شده از بهار امسال مشاهده می شود سهم هر متقاضیه به طور متوسط برابر با ۱۳۶ میلیون تومان از وام ازدواج بوده و در مجموع در عرض سه ماه حداقل ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده است.

در همین خصوص شبه پول در کشور در سه ماهه امسال تقریبا ۱۳۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که حداقل ۲۰ درصد آن از مسیر وام ازدواج بوده است.

این مقایسه در کل نقدینگی امسال نشان می دهد از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی امسال ۹.۷ درصد آن از این مسیر بوده است.

به گزارش اکو ایران بنابراین برخی کارشناسان اقتصادی وام دهی های کلان را به نوعی از جهت تورم زایی در کشور آسیب زا می دانند.

کد خبر 456457

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • اصلاح «سن بازنشستگی» در دستور کار

    اصلاح «سن بازنشستگی» در دستور کار

    مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه قوانین بازنشستگی باید اصلاح شوند گفت: اصلاحات پارامتریک باید اجرا شود که یکی از آنها "سن بازنشستگی" است. امید به زندگی بهبود یافته اما سن بازنشستگی را پایین آورده‌ایم وبرعکس عمل کرده‌ایم. اصلاحاتی از این دست خیلی جدی در دستورکار قرار دارند. 

  • ابلاغ بسته ده گانه برای بورس موثر بود!

    وزیر اقتصاد:

    ابلاغ بسته ده گانه برای بورس موثر بود!

    وزیر اقتصاد با تاکید بر این که نگاه و سیاست حمایتی دولت در مورد بازار سرمایه تغییر نکرده است، گفت: مصوبات دولت در مورد بورس با جدیت دنبال می‌شود و مجوزی برای خروج از آن وجود ندارد.

  • توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی درباره شرایط و وثایق وام ازدواج

    توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی درباره شرایط و وثایق وام ازدواج

    رئیس‌کل بانک مرکزی درباره شرایط و وثایق وام ازدواج گفت: متناسب با اعتبارسنجی، حداکثر یک سفته یا یک ضامن معتبر مورد نیاز است.

  • پیشنهاد جدید وزیر اقتصاد برای بورس

    پیشنهاد جدید وزیر اقتصاد برای بورس

    وزیر اقتصاد گفت: هیأت دولت مصوب کرد ۲.۵ همت برای سال ١۴٠٠ به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یابد که از طریق قرارداد با سایر شرکت‌های بیمه بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن خسارت های ناشی از سیل و زلزله را جبران کنیم.

  • بانکها چقدر تسهیلات قرض الحسنه دادند؟

    بانکها چقدر تسهیلات قرض الحسنه دادند؟

    بررسی عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور بیانگر این است که مبلغ کل تسهیلات اعطایی تا پایان فروردین ماه سال جاری در مقایسه با اسفند سال گذشته رشد ۰.۳ درصدی داشته است.

  • نسخه روسی بانک مرکزی برای کنترل تورم

    نسخه روسی بانک مرکزی برای کنترل تورم

    نرخ بهره بین بانکی طی روزهای گذشته به محل مناقشه کارشناسان بانکی و بورسی تبدیل شده است به طوری که کارشناسان بانکی رشد نرخ بین بانکی را اقدامی منطقی در مواجه با رشد نرخ تورم می دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =