عرضه محصولات دومین خودروساز بزرگ در بورس‌کالا

به‌دنبال اعلام برنامه عرضه محصولات گروه بهمن در بورس‌کالا، گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه خودروی شاهین در بورس‌کالا اعلام آمادگی کرد. عرضه محصولات گروه بهمن قرار است از ۲۶مرداد آغاز شود. حالا فقط ایران خودرو مانده که عرضه محصولاتش را در بازار سرمایه آغاز کند.

به گزارش صدای بورس، پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس‌کالا در شورای بورس و اعلام آمادگی گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مردادماه، در تازه‌ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در هفته چهارم مردادماه اعلام آمادگی کرد.

اهمیت عرضه محصولات سایپا در این است که این شرکت یکی از ۲‌خودروساز بزرگ کشور است که محصولاتش با تقاضای زیادی در بازارهای داخلی مواجه است و عرضه محصولات این شرکت راه را برای کشف قیمت واقعی محصولات شرکت‌های خودروسازی‌ که از اهداف مهم دولت برای به تعادل رساندن قیمت در بازار است، هموار می‌کند.

دولت در طرح تحول صنعت خودرو در تلاش است اصلاحات اساسی در نحوه توزیع و تخصیص خودرو به مشتریان انجام دهد به همین دلیل در گام نخست با طراحی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو این برنامه را عملی کرد و حالا قرار است در تداوم همین برنامه این اصلاحات از طریق عرضه محصولات در بورس‌کالا انجام شود.


بیشتر بخوانید: شاسی بلندها به بورس کالا می روند +جزئیات


در چنین شرایطی عرضه محصولات ۲خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران خودرو که بخش بزرگی از بازار خودرو را در اختیار دارند، این ویژگی را دارد که اولا مانع توزیع رانت در بازار خودرو شود و در گام دوم شرایط مالی شرکت‌های خودروسازی‌ را بهبود دهد.

نمایشگاه‌داران و کارشناسان خودرو معتقدند ۸۰‌ درصد از خودروهای تولیدشده در ۲خودروساز بزرگ کشور که با مکانیسم قرعه‌کشی به متقاضیان فروخته می‌شد، به‌دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و سر از بازار آزاد درمی‌آورد. این به‌معنای توزیع رانت در این بازار است که البته با اقدامات تازه دولت انتظار می‌رود این روند اصلاح شود.

همچنین در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی‌ بیش از ۱۲۵هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که طبق محاسبات وزارت صنعت و تحلیلگران بهترین مسیر برای بهبود عملکرد مالی این شرکت‌ها کشف قیمت‌های واقعی محصولات این شرکت‌ها از طریق مکانیسم‌های بورس‌کالاست. در عین حال عرضه محصولات شرکت‌های بزرگ خودروسازی‌ در بازار سرمایه را می‌توان به‌عنوان گام نخست حذف قیمت‌گذاری دستوری و اصلاحات اساسی در بازار تلقی کرد.

عرضه محصولات سایپا

بورس‌کالا اعلام کرده است به‌دنبال آغاز عرضه محصولات گروه بهمن از روز ۲۶مردادماه شرکت سایپا نیز برای عرضه محصولاتش در بورس‌کالا در همین دوره اعلام آمادگی کرده و قرار است در گام نخست خودرو شاهین در بورس‌کالا عرضه شود.

شاهین، محصولی است که در تاریخ ۲۴ اسفندماه گذشته در بازار اصلی بورس‌کالای ایران پذیرش شد. قرار است اطلاعات تکمیلی درخصوص میزان و شرایط عرضه به‌زودی اعلام شود. به‌دنبال اعلام آمادگی سایپا برای عرضه محصولاتش در بورس‌کالا انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده شرکت ایران خودرو نیز به جمع‌ عرضه‌کننده‌های خودرو در بورس‌کالا بپیوندد.

طبق اعلام وزارت صنعت، خودروهایی که میزان عرضه آنها بیش از تقاضا باشد، این امکان را دارند که در بورس عرضه شوند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود بعد از شاهین، محصولاتی مانند کوئیک متعلق به سایپا و همچنین تارا اتوماتیک، تارا دستی، دنا پلاس توربوشارژ و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک متعلق به ایران خودرو نیز امکان عرضه در بورس‌کالا پیدا کنند.

چگونه از بورس خودرو بخریم؟

متقاضیان برای خرید خودروها در بورس‌کالا ابتدا باید نسبت به دریافت کد معاملات بورس‌کالا اقدام کنند. نحوه دریافت کد معاملاتی بورس‌کالا نیز به این شکل است که متقاضیان به یکی از کارگزاری‌های مجاز مراجعه و به‌صورت آنلاین یا حضوری کد بورس‌کالا دریافت می‌کنند. البته پیش‌تر باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده باشند.

متقاضیان پس از دریافت کد بورس‌کالا، باید نسبت به گشایش حساب وکالتی اقدام کنند. حساب وکالتی حسابی است که به بورس‌کالا این امکان را می‌دهد که پس از آنکه خریدار در فرایند رقابت شرکت و کالا را خریداری کرد، بتواند از آن حساب برداشت کند و به این ترتیب مراحل تسویه انجام شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای خرید خودرو، باید ۳۰‌درصد قیمت پایه خودرو در حساب وکالتی خریدار موجود باشد. به این ترتیب زمانی که ثبت سفارش صورت می‌گیرد، این مبلغ تا زمان انجام فرایند حراج در حساب وکالتی مسدود می‌شود.

رئیس اداره ناظران و امور تالارهای بورس‌کالا درباره اینکه هر متقاضی چند درخواست می‌تواند ثبت کند، گفت: درحال حاضر هر کد ملی صرفا مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه شده است و صرفا هم امکان خرید یک دستگاه خودرو را دارد. همچنین صدور سند و شماره‌گذاری نیز فقط به اسم خریدار خواهد بود.

به‌گفته حمیدرضا رحمنی، پس از انجام فرایند حراج و نهایی‌شدن خریدار، یکسری هزینه‌های عوارض، شماره‌گذاری و هوشمندسازی کارت خودرو که در اطلاعیه عرضه به آن اشاره شده لحاظ می‌شود.

به گزارش همشری آنلاین، او درباره فرایند حراج نیز گفت: پس از نهایی‌شدن ثبت سفارش خریداران در روزی که عرضه و فرایند حراج صورت می‌گیرد، خریداران بر مبنای قیمت پایه در فرایند حراج شرکت کرده و درصورتی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد، در رقابت شرکت خواهند کرد و همچنین مالیات بر ارزش افزوده‌ای که پرداخت خواهد شد بر مبنای قیمت نهایی است که خریدار در سامانه ثبت و خرید خود را نهایی کرده است.

کد خبر 456752

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رونقی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 0
    مشخص شد تمام این قرعه کشی ها صوری و الکی بوده و دولت و مافیای خودرو و کارخانه و دلال همگی دست در یک کاسه دارند و سعی در ایجاد بازار سیاه هستند. مانند بازار سکه و ارز و طلا که خود مسئولین مملکت آن را مدیریت می کنند تا کسری بودجه رانت ها و پاداش های خود را تامین کنند.مردم همگی سرکار هستند.