۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
هوافروشی به اسم چیپس

قیمت چیپس در هر بسته ۴۴۰ گرمی به ۸۲ هزار تومان رسید. این یعنی هر کیلو چیپس در بازار بیش از ۱۸۶ هزار تومان ارزش دارد. این در حالی است که اکنون هر کیلو گوشت راسته گوسفندی با استخوان در بازار ۱۸۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

چه کسی تصور می‌کرد یک روز قیمت چیپس در یک بسته به ۸۲ هزار تومان برسد؟ در حالی که چیپس یکی از تنقلات بسیار محبوب کودکان و حتی بزرگسالان است که در گذشته حتماً اگر فردی برای خرید به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها می‌رفت، این خوراکی در سبد خریدش جای داشت.

به گزارش صدای بورس با نگاهی به فروشگاه‌های آنلاین، قیمت‌های عجیب و غریب به چشم می‌خورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد یک بسته چیپس ۴۴۰ گرمی دیگر گران‌تر از یک کیلو مرغ عرضه می‌شود.

انواع دیگری از چیپس نیز موجود است که جزو گروه لاکچری‌ها قرار می‌گیرد. در حال حاضر گران‌ترین چیپس‌های موجود در بازار پرینگلزهای خارجی هستند که به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش قیمت بالایی داشته‌اند. در حال حاضر قیمت چیپس پرینگلز ۱۴۹ گرمی در سوپرمارکت‌ها ۹۶ هزار تومان است. یعنی هر کیلو از این چیپس بیش از ۶۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت چیپس

اکنون چیپس ساده نمکی ۴۴۰ گرمی ۸۲ هزار تومان، چیپس برگه سیب‌زمینی ۴۵۰ گرمی ۷۶ هزار تومان و چیپس نمکی ۲۴۰ گرمی ۴۲ هزار تومان قیمت دارند. همچنین چیپس با بسته‌بندی کوچک کمتر از ۱۲ هزار تومان پیدا نمی‌شود. این در حالی است که سال گذشته حداکثر قیمت چیپس در بازار کمتر از ۳۰ هزار تومان بود.

قیمت چیپس در حالی نجومی شد که دلیل مواد اصلی آن را سیب‌زمینی، روغن و نمک تشکیل می‌دهد. قیمت فعلی سیب‌زمینی به عنوان ماده اولیه اصلی تهیه چیپس، بین ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان است.

در واقع این سؤال مطرح می‌شود که مگر برای تهیه یک چیپس ۴۴۰ گرمی چه میزان سیب‌زمینی، روغن، مواد طعم‌دهنده در کنار سایر هزینه‌ها مانند حمل‌ونقل و حقوق دستمزد صرف می‌شود؟

هر چند که شاهدیم همواره قیمت این محصول با افزایش قیمت سیب‌زمینی رشد می‌کند. اما بعد از کاهش نرخ سیب‌زمینی در بازار، قیمت این خوراکی محبوب پایین نیامد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود در سایت دیجی‌کالا قیمت یک بسته چیپس ۴۴۰ گرمی ۸۲ هزار تومان است. با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان دریافت که هر کیلوگرم از این محصول به نرخ ۱۸۶ هزار تومان می‌رسد. یعنی ۳۰۰۰ تومان گران‌تر از یک کیلو گوشت راسته گوسفندی با استخوان.

قیمت چیپس

اما در کنار افزایش قیمت چیپس، همواره مردم از کم‌فروشی و هوافروشی اقلام خوراکی مانند چیپس و پفک گلایه‌مند بوده‌اند. حتی مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به این موضوع اعتراض داشت.

او در این باره اعلام کرد: بررسی‌های تصادفی مرکز اندازه‌شناسی و اوزان این سازمان حاکی از کم‌فروشی در ۴۱.۳۵ درصد برندها و واحدهای بزرگ موجود در بازار است.

به گزارش تجارت نیوز - پفک، پفیلا و انواع غلات حجیم‌شده شیرین، در فاصله یک‌ سال گذشته افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند. هر چند که بسیاری عامل اصلی گرانی این دست محصولات را به افزایش قیمت روغن در پی حذف ارز ترجیحی گره می‌زنند. اما تأثیر روغن در قیمت نهایی چیپس چقدر است؟

کد خبر 455997

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خشکبار چقدر گران شد؟

    خشکبار چقدر گران شد؟

    در این خبر به بررسی قیمت انواع خشکبار در بازار پرداختیم.

  • افزایش قیمت ماده اولیه نخ

    افزایش قیمت ماده اولیه نخ

    رئیس انجمن صنایع نساجی ایران از افزایش قیمت یکی از مهمترین مواد اولیه مورد نیاز تولید الیاف و نخ به دلیل عرضه تلفیقی چیپس پلی استر وارداتی همزمان با چیپس داخلی خبر داده و خواستار عرضه جداگانه این دو محصول و همچنین افزایش عرضه نوع داخلی چیپس پلی استر شده است.

  • آیین نامه واردات خودرو چه شد؟

    آیین نامه واردات خودرو چه شد؟

    دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دولت گذشته بدون مشورت با تشکل‌ها جلوی ثبت سفارش خودروهای خارجی را گرفت و شرایط امروز بازار خودرو را رقم زد، اما امروز باید با درس گرفتن از این تجربه دردناک، تصمیمی بگیریم که به نفع جامعه باشد.

  • روغن خوراکی ارزان شد

    روغن خوراکی ارزان شد

    معاون وزیر صمت از کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت انواع روغن‌های مایع و جامد خبر داد.

  • ۱۳ غذای کم کالری و وحشتناک سیر کننده !

    ۱۳ غذای کم کالری و وحشتناک سیر کننده !

    یکی از چالش برانگیزترین تغییرات رژیم غذایی می‌تواند کاهش کالری دریافتی باشد. بسیاری از غذاهای کم کالری می‌تواند بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی و عدم سیری در شما ایجاد کند با این حال، غذاهای مغذی زیادی وجود دارد که هم سیر کننده است و هم کالری کمی دارد.

  • بازار سوپرمارکتی ایران در مقایسه با ترکیه

    بازار سوپرمارکتی ایران در مقایسه با ترکیه

    اندازه بازار صنعت کالاهای سوپرمارکتی در ایران تا انتهای سال ۱۴۰۰، حدود ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است که به ازای هر نفر در سال به ۲۷۰ دلار می‏رسد. سرانه هر فرد در ترکیه با جمعیتی مشابه ایران به حدود ۱۴۲۴ دلار در سال می‏رسد. در میان کشورهای مورد بررسی فرانسه با سرانه ۴۹۶۹ دلار در سال بالاترین آمار را دارد.

  • ۸ راه برای کاهش وزن در ۳۰ سالگی

    ۸ راه برای کاهش وزن در ۳۰ سالگی

    سلامتی ثروت است. در تمام طول زندگی یک فرد، از جمله در دهه ۳۰ زندگی، سلامت انسان باید در اولویت باشد. وقتی صحبت از کاهش وزن می شود، افراد بسیار بی انگیزه شده‌اند. بی‌تحرکی آنها به حدی رسیده است که توجه به سیگنال‌هایی که بدن می‌دهد را از دست می‌دهند.

  • حمایت از کودکان بی‌سرپناه در طرح نیکوکاری اسنپ

    حمایت از کودکان بی‌سرپناه در طرح نیکوکاری اسنپ

    اسنپ از آغاز طرح جدید نیکوکاری‌ اسنپ‌کلاب با نام «حمایت از کودکان بی‌سرپناه زیر ۱۳سال» خبر داد. این طرح که با همکاری موسسه خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» اجرایی می‌شود، نهمین طرح از طرح‌های نیکوکاری باشگاه مشتریان اسنپ در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت است. هدف از اجرای این طرح کمک به تجهیز و راه‌اندازی خانه‌ای امن برای حمایت از کودکان بی‌سرپناه است که در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار دارند.

  •  رژیم غذایی محبوب کیم کارداشیان

    رژیم غذایی محبوب کیم کارداشیان

    رژیم غذایی ۵ عاملی یک برنامه رژیم غذایی و تناسب اندام بر اساس عدد پنج است. اگر می‌خواهید در مورد این رژیم پرطرفدار بیشتر بدانید گزارش پیش رو را تا انتها دنبال کنید.

  • استمرار خرید تضمینی گوشت قرمز و سفید در کشور

    استمرار خرید تضمینی گوشت قرمز و سفید در کشور

    وزیر جهادکشاورزی گفت: امیدواریم از این هفته خرید تضمینی مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز را با سرعت بیشتری استمرار دهیم.

  • بحران روغن آفتابگردان به ایران رسید؟

    فروش روغن، به شرط خرید تن ماهی!

    بحران روغن آفتابگردان به ایران رسید؟

    توزیع روغن آفتابگردان در جهان، تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در شرایط بحرانی قرار گرفت. به گونه‌ای که قیمت این محصول در بازار جهانی صعودی شد و تجارت آن به شکل قابل توجهی کاهش یافت. اما این بحران به بازار روغن ایران هم رسیده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =