تصمیمات خلق الساعه، بلای جان بورس

بازار سرمایه این روزها همسان با سایر بازارهای موازی مشتمل بر مسکن، ارز، طلا و مسکوکات نیست و اثرات تورمی سنگین موجود در بازارهای کالایی در بورس پدیدار نشده است...

به گزارش صدای بورس بازار سرمایه این روزها همسان با سایر بازارهای موازی مشتمل بر مسکن، ارز، طلا و مسکوکات نیست و اثرات تورمی سنگین موجود در بازارهای کالایی در بورس پدیدار نشده است به نحوی که اکثر گروه‌های بازار بر مبنای مدل‌های ارزش‌گذاری پر کاربرد پیرامون صنایع و سهام مربوطه از جهت ارزش‌گذاری نسبی و جایگزینی از ارزندگی معناداری نسبت به نرخ دلار در بازارهای موازی برخوردار است.
با عنایت به موارد پیش‌گفته، احتیاط بازار این روزها در سمت خرید از ترس تصمیمات لحظه ای و بعضا بدون پشتوانه کارشناسی افراد ذیصلاح است.
تصمیماتی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری و جدیدا مبحث اعطای قدرت تصمیم‌گیری قیمت‌گذاری از بورس کالا به وزارت صمت از مواردی است که منتج به تضعیف فضای معاملاتی بازار سرمایه شده است، این قبیل تصمیمات عملا منتج به انتقال بخش عمده ای از حاشیه سود شرکت‌های تولیدی، بازار سرمایه در قالب یک فرصت آربیتراژ به سودجویان و دلالان فعال در این صنایع می‌باشد که محصولات این شرکت‌ها را به مصرف‌کننده نهایی در قیمت‌های تعادلی که به مراتب بالاتر از قیمت‌های دستوری و بورس کالاست می‌فروشند.
برای مثال زیان انباشته چند ده هزار میلیارد تومانی منعکس شده در صورت‌های مالی شرکت‌های خودرویی عملا بخشی از سودی است که به جای تحقق این سود در شرکت‌های مزبور به جیب سودجویان و دلالان فعال در این صنایع با قیمت‌های دستوری روانه شده ‌است.
مستدعی است صدارت‌های سیاسی و اقتصادی کشور با درک این موضع مهم، نسبت به اتخاذ تصمیم‌های معقول مدیریتی دال بر تقویت بازار سرمایه و کاهش فرصت‌های آربیتراژ برای دلالان و سودجویان در راستای حفظ و تقویت سودآوری شرکت‌های بورسی و توسعه و تعمیق فضای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مبادرت می‌ورزند، کما این‌که مسیر رشدی هر اقتصادی از بذل توجه ویژه به بازار سرمایه و صنایع تولیدی هر کشور می‌گذرد.

  • رضا نازی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 455711

اخبار مرتبط

  •  قیمت این خانه حقوق ۵۰۰۰ سال یک کارمند است!

    قیمت این خانه حقوق ۵۰۰۰ سال یک کارمند است!

    در این گزارش به بررسی قیمت خانه هایی پرداخته‌ایم که شنیدن نرخ آنها شما را حیرت زده می‌کند.

  • چرا قیمت طلا و سکه افت کرده است؟

    چرا قیمت طلا و سکه افت کرده است؟

    در چند روز گذشته اخبار سیاسی و اجتماعی باعث افزایش نرخ دلار شد. حتی دلار از میانه‌های روز گذشته دلار به کانال بالاتر رفت و البته امروز بار دیگر به محدوده پیشین بازگشت.اما طلا و سکه روندی مشابه این ارز را طی نکردند. چرا افزایش قیمت دلار، روی بازار طلا تاثیر چندانی نگذاشت؟

  • هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیونی مسکن ۱۳۴ میلیون تومان شد

    هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیونی مسکن ۱۳۴ میلیون تومان شد

    با توجه به افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به هر برگه ۱۴۰ هزار تومان، متقاضیان دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن باید ۱۳۴ میلیون تومان برای دریافت این وام هزینه کنند.

  • بازار جهانی طلا به روایت تحلیلگران

    بازار جهانی طلا به روایت تحلیلگران

    بازارهای طلا پس از فروش گسترده‌ای که در این بازار انجام شده، اندکی آرام می‌شوند و البته احتمال پرش کوتاه‌مدتی برای آن وجود دارد اما نمودارهای بلندمدت نشان می‌دهند که این منطقه تا سطح ۱۶۸۰ دلار به عنوان یک سطح پشتیبانی اصلی گسترش می‌یابد.

  • گزارش بررسی کاهش زیان ایران خودرو

    گزارش بررسی کاهش زیان ایران خودرو

    صنعت خودروسازی یکی از سودآورترین صنایع در جهان است. در ایران این صنعت علیرغم قدمت کمتر از ۱۰۰ سال، از نظر محبوبیت و میزان توجه مردم، با صنایعی چون نفت، پتروشیمی و فلزات اساسی برابری می کند. همچنین ایران یکی از صادرکنندگان خودرو در منطقه خاورمیانه است و خودروهای سمند و دنا از محصولات ایران خودرو و ساینا و کوئیک از محصولات سایپا، بیشترین صادرات را در سال های اخیر به خود اختصاص داده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =