۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
این سبزی سرشار از آب است!

شاید شما تا به امروز نمی‌دانستید که خواص سبزی کرفس برای سلامتی فراوان است علاوه بر اینکه کرفس یک سبزی کم کالری با محتوای آب بالاست. این گزارش صدای بورس را بخوانید و با فواید این سبزی شگفت انگیز آشنا شوید.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ فواید سلامتی کرفس به دلیل اینکه یک سبزی کم کالری با محتوای آب بالا و حاوی دوز قابل توجهی فیبر، همراه با برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بسیار زیاد است. این یک میان وعده راحت در حین ورزش و همچنین یک سبزی است که می‌تواند در غذاهای پخته شده، سیب زمینی سرخ شده و سالاد گنجانده شود.

به گفته مگان ور، متخصص تغذیه در فلوریدا، از آنجایی که کرفس عمدتاً از آب (تقریباً ۹۵درصد) تشکیل شده است، ویتامین یا مواد معدنی خاصی ندارد. با این وجود، طبق گفته محققان دانشگاه میشیگان، کرفس منبع خوبی از ویتامین K است و یک فنجان آن حاوی حدود ۳۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده را تامین می‌کند. کرفس همچنین می‌تواند به شما کمک کند فولات، پتاسیم، فیبر و ریز مغذی مولیبدن کافی دریافت کنید بعلاوه حاوی مقادیر کمی ویتامین C، ویتامین A و مقداری ویتامین B نیز است. کرفس به طور طبیعی کالری، کربوهیدرات، چربی و کلسترول کمی‌دارد.

برخلاف برخی سبزیجات، کرفس بیشتر مواد مغذی خود را حفظ می‌کند حتی اگر بخارپز شود. در مطالعه‌ای که به تازگی صورت گرفته ؛ کرفس بخارپز، آب پز و بلانچ شده را مقایسه و نشان داد که پس از ۱۰ دقیقه بخارپز، این سبزی همچنان ۸۳ تا ۹۹ درصد آنتی اکسیدان های خود را در مقایسه با نپخته حفظ کرده است. از سوی دیگر، جوشاندن و بلانچ کردن منجر به کاهش ۳۸ تا ۴۱ درصدی آنتی اکسیدان ها شد.

کرفس همچنین ماندگاری نسبتاً طولانی دارد (تا دو هفته در یخچال ماندگار است).

آیا برگ کرفس خوردنی است؟

به گزارش مجله Bon Appetit، اگرچه بسیاری از مردم برگ های کرفس را در سطل زباله یا سطل کمپوست می‌اندازند، اما برگ های آن کاملا خوراکی است و راه‌های زیادی برای استفاده از آن در وعده‌های غذایی روزمره وجود دارد.

کاهش وزن

طبق اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، دو ساقه کرفس با اندازه متوسط فقط حدود ۱۵ کالری دارد. این وعده همچنین حاوی حدود ۲ گرم فیبر رژیمی است که می‌تواند به کاهش هوس گرسنگی کمک کند زیرا فیبر آب را در دستگاه گوارش جذب می‌کند و باعث می‌شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد، نشان داد که افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی می‌تواند جزء حیاتی کاهش وزن باشد.

برخی از مردم ادعا می‌کنند که کرفس یک غذایی با "کالری منفی" است، یا غذایی است که ظاهراً کالری بیشتری برای هضم آن نیاز است، اما این درست نیست. در حقیقت اگرچه کرفس حاوی مقدار کمی کالری است، اما تعداد کالری هایی که برای هضم آن صرف می‌شود، کمتر است.

خواص ضد التهابی آب کرفس

آب کرفس به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سبزیجات به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شده است. کرفس سرشار از ترکیباتی به نام فیتونوترینت است که توسط گیاهان تولید می‌شود و ممکن است خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد. (طبق گفته مؤسسه ملی سلامت امریکا، آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند و ترکیبات ضد التهابی آنهایی هستند که با التهاب در بدن مبارزه می‌کند.)

مطالعه جدیدی در مورد تحقیقات روی موش ها بیان کرده: مطالعات تجربی نشان می‌دهد که کرفس دارای خواص ضد قارچی و ضد التهابی است. علاوه بر این، اسانس های آن دارای اثرات ضد باکتریایی هستند. دانه‌های آن در درمان برونشیت، آستنوپی، آسم، اختلالات پوستی مزمن، از جمله پسوریازیس، استفراغ، تب و تومورها موثر است. با این حال، از آنجایی که این مطالعات بر روی ظروف آزمایشگاهی و حیوانات انجام می‌شود، به گفته مؤسسه آمریکایی تحقیقات سرطان، مشخص نیست که چقدر به بدن انسان تاثیر می‌گذارد .

مزایای هیدراتاسیون

کرفس حدود ۹۵ درصد آب است. این می‌تواند خوردن سبزی را راهی خوب برای بالا نگه داشتن سطح مایعات لازم کند. کرفس به دلیل محتوای بالای آب خود یک میان وعده عالی برای جلوگیری از کم آبی در ماه های گرم تابستان است.

آیا کرفس می‌تواند از سوزش سر دل جلوگیری کند؟

به گفته دانشگاه جان هاپکینز، کرفس یک درمان سنتی قدیمی برای سوزش سر دل است، زیرا حاوی مقدار زیادی آب است که می‌تواند اسید معده را رقیق کند. ترکیبات موجود در کرفس، از جمله پلی ساکاریدهای بر پایه پکتین و آپیومان، ثابت شده است که احتمال زخم معده را کاهش می‌دهد، پوشش داخلی معده را بهبود می بخشد و ترشحات معده را کاهش می‌دهد.

آیا کرفس برای هضم خوب است؟

فیبر به دلیل فواید گوارشی آن به خوبی شناخته شده است. این به منظم نگه داشتن حرکات روده شما کمک می‌کند و در نتیجه یبوست را کاهش می‌دهد. روده های شما را سالم نگه می‌دارد و به حفظ وزن کمک می‌کند. طبق گفته اعلام سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA)، دو ساقه متوسط کرفس حدود ۸ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می‌کند.

برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان های موجود در کرفس می‌تواند به محافظت از پوشش معده و کاهش خطر زخم معده کمک کند. مطالعه‌ای که در مجله Pharmaceutical Biology منتشر شده، نشان داد که موش‌های آزمایشگاهی که عصاره کرفس مصرف می‌کنند، زخم‌های کمتری دارند و پوشش‌های معده محافظت‌شده‌تری دارند. فرض بر این است که این موفقیت توسط اپیمان، پلی ساکارید مبتنی بر پکتین که در کرفس یافت می‌شود، ایجاد شده است.

آیا کرفس می‌تواند کلسترول و فشار خون را کاهش دهد؟

به گفته گروه پزشکی رالی در کارولینای شمالی، فیبر کرفس ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کند، زیرا فیبر ترکیبات کلسترول اضافی را در روده شما جذب می‌کند و آنها را در فرآیند حذف از بین می برد. تحقیقات در مورد رابطه بین کرفس و کلسترول در انسان محدود است، اما مطالعات حیوانی نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد. مطالعه ای در دانشگاه شیکاگو که توسط نیویورک تایمز در سال ۱۹۹۲ توصیف شد، نشان داد که یک ماده شیمیایی موجود در کرفس به نام فتالید، سطح کلسترول بد را در موش ها تا ۷ درصد و فشار خون را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.

یک مطالعه انجام شده بر روی انسان، که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال طب طبیعی منتشر شد، عصاره دانه کرفس را که به مدت شش هفته به افراد مبتلا به فشار خون خفیف تا متوسط داده شد، بررسی کرد و کاهش فشار خون را مشاهده کرد. با این حال، بسیاری از نویسندگان این مطالعه برای یک شرکت فروش عصاره کرفس کار می کردند.

توجه به این نکته مهم است که خوردن غذاهای کامل فواید سلامتی بیشتری نسبت به مصرف ترکیبات جداگانه در کرفس یا سایر سبزیجات دارد و کرفس به تنهایی فشار خون را کاهش نمی‌دهد. در عوض، یک رژیم غذایی سالم به طور کلی غنی از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و کم سدیم و چربی اشباع شده، فشار خون را کاهش می‌دهد.

کد خبر 455367

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سرانه مصرف میوه خانوارها در سراشیبی

    سرانه مصرف میوه خانوارها در سراشیبی

    مصرف میوه به اذعان کارشناسان و دست اندرکاران روند کاهشی دارد و برخی کارشناسان حوزه سلامت نسبت به کاهش میوه در سبد خانوار هشدار دادند.

  • این میوه‌ها ارزان شدند

    این میوه‌ها ارزان شدند

    قیمت ۱۶ قلم میوه ازجمله انگور عسگری، آناناس طلایی، آلو قطره، لیمو ترش، شکرپاره، بدامی و... در میادین میوه و تره بار کاهش داشت.

  • سد نمرود به بهره ‎برداری می رسد

    سد نمرود به بهره ‎برداری می رسد

     وزیر نیرو گفت: سد نمرود در شهرستان فیروزکوه پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و تا حدود زیادی تکمیل شده که پس از رفع مشکل تملک اراضی به بهره برداری خواهد رسید.

  • قیمت نارنگی سبز لامپی شمال

    قیمت نارنگی سبز لامپی شمال

    مراکز عرضه کننده و میادین تره بار و میوه انواع میوه ها و مرکبات را با کیفیتهای گوناگون و با قیمتهای مختلف ارائه می کنند که نمونه های نارنگی سبز از کیفیت خوبی برخوردار بوده و مشتریان زیادی طرفدار این میوه می باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =