کالابرگ الکترونیکی کی اجرا می‌شود؟

به‌نظر می‌رسد تقدم پرداخت یارانه نقدی بر درآمد حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰، یک عامل مهم رشد پایه پولی در اردیبهشت ماه است.

به گزارش صدای بورس، گزارش تحولات اقتصاد کلان منتشرشده از اردیبهشت ماه سال جاری توسط بانک مرکزی، حاکی از نکات مهم و البته سرنوشت‌سازی است که با واکاوی آن سیگنال‌های مهمی به سیاستگذار سیاست‌های پولی داده می‌شود. از مهمترین داده‌های منتشرشده در این مورد بروزرسانی رقم پایه پولی اردیبهشت ۱۴۰۱ بوده است؛ پیش‌تر با انتشار آمار فروردین ماه توسط بانک مرکزی، نکاتی در جزئیات رشد پایه پولی و نقدینگی وجود داشت که قابل تأمل بود، اما ابعاد دقیق آن برای کارشناسان معلوم نبود و حالا گزارش اخیر بانک مرکزی زوایای رشد پایه پولی و نقدینگی را شفاف‌تر می‌کند.

اخیراً اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی بیانگر آن است که حجم نقدینگی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۹۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این آمار حاکی از آن است که نقدینگی نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۲.۳ درصد افزایش یافته است. رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اردیبهشت نیز به ۳۷.۳ درصد رسیده است که در مقایسه با همین شاخص در فروردین ماه ۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است. پایه پولی نیز رفتاری مشابه نقدینگی داشت و سرعت رشد نقطه به نقطه آن اندکی کاهش یافت.

براین‌اساس پایه پولی نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۶.۵ درصد افزایش یافت و به ۶۴۳ هزار میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر رشد نقطه به نقطه این متغیر با کاهشی یک واحد درصدی نسبت به ماه قبل به سطح ۳۰.۵ درصد رسید.


بیشتر بخوانید: بنا بود دولت کالابرگ بدهد نه پول نقد


کالابرگ الکترونیکی راه مناسب‌تری نسبت به پرداخت یارانه نقدی؟!

نکته قابل توجه آمار پایه پولی در اردیبشهت ماه، افزایش ۳۱ هزار میلیارد تومانی آن است. این عدد وقتی معنای دقیق‌تری پیدا می‌کند که کنار ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت‌شده برای جبران تبعات حذف ارز ۴۲۰۰تومانی قرار گیرد،
در واقع این‌طور به‌نظر می‌رسد که، شاید دولت برای پرداخت یارانه نقدی در ماه اول مستقیماً از پایه پولی استفاده کرده باشد چرا که هنوز درآمد حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی (مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰تومانی تا نرخ نیما که حدوداً ۲۰ هزار تومان است) به حساب دولت واریز نشده است.

بنابراین شاید بتوان ادعا کرد که عمده این افزایش ناشی از اعطای منابع نقد به‌ازای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی است. با محاسبه میزان یارانه پرداختی در هر ماه (سه دهک مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و شش دهک مبلغ ۳۰۰ هزار تومان) به رقمی حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که تنها چهار هزار میلیارد تومان با افزایش میزان پایه پولی در اردیبهشت ماه فاصله دارد.

به گزارش تسنیم،لازم به ذکر است بر اساس حکم قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف شده است از طریق سازوکار کالابرگ الکترونیک نسبت به بازتوزیع یارانه کالاهای اساسی اقدام کند، این در حالی است که تا کنون به‌دلیل عدم پیاده‌سازی سازوکار مربوطه یارانه نقدی به‌صورت مستقیم پرداخت شده است. لازم به ذکر است در صورتی که این سازوکار منجر به خرید مستقیم دولت از تولیدکنندگان کالاهای مشمول نشود و با تدوین ضوابط مشخص مسیر چاپ پول و خلق نقدینگی مهار شود، می‌توان به نتیجه‌بخش بودن طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها امیدوار بود.

کد خبر 455347

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نظر رئیس  اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در مورد وزارت بازرگانی

    نظر رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در مورد وزارت بازرگانی

    وزیر اسبق بازرگانی معتقد است عملکرد ۱۰ ساله گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که بسیاری از اهداف ابتدایی تاسیس آن محقق نشده و از این‌رو بازگشت وزارت بازرگانی بهترین گزینه است.

  • یارانه معترضان چه زمان قابل برداشت می‌شود؟

    یارانه معترضان چه زمان قابل برداشت می‌شود؟

    بیستم تیر ماه یارانه نقدی واریز می‌شود و علاوه بر ۹ دهک درآمدی جامعه که از دو ماه قبل مشمول یارانه بودند، یارانه جاماندگان هم واریز می‌شود.

  • یارانه عید قربان صحت دارد؟

    یارانه عید قربان صحت دارد؟

    یارانه جاماندگان و معترضان همچنان با گذشت بیش از ۵۰ روز، قابل برداشت نیست. رئیس جمهور نهایتا هفته گذشته دستور داد که تکلیف یارانه جاماندگان مشخص شود و حالا این احتمال وجود دارد که این یارانه عید قربان واریز شود.

  • ثبت‌نام‌کنندگان جدید واجد شرایط، یارانه و معوقات را می‌گیرند؟

    ثبت‌نام‌کنندگان جدید واجد شرایط، یارانه و معوقات را می‌گیرند؟

    تمامی سرپرستان خانواری که تا تاریخ ۱۵ خردادماه جهت دریافت یارانه کمک معیشتی ثبت‌نام نموده‌اند و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشمول دریافت یارانه شناخته شده‌اند، تا پایان هفته یارانه و معوقات خود را دریافت می‌کنند.

  • تیک آف نرخ سود در بازار باز +جدول

    تیک آف نرخ سود در بازار باز +جدول

    در هفته سوم تیرماه در بازار باز بسط نقدینگی در سطح سابق باقیمانده و تغییر قابل توجهی راثبت نکرد . به طور کلی بانک ها با فروش اوراق در این بازار به بانک مرکزی سعی می کنند تا وضعیت نقدینگی خود را بهبود ببخشند.

  • تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته است.

  • چرا یارانه تیر، کم واریز شد؟

    چرا یارانه تیر، کم واریز شد؟

    سومین مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما انتقادات زیادی به نحوه واریز یارانه وارد است. مردم می‌گویند یارانه تیرکم واریز شده است.

  •  یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی فردا به دستمان می رسد ؟

    یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی فردا به دستمان می رسد ؟

    با وجود انتشار اخباری مبنی بر واریز یارانه معیشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی در روز بیستم تیرماه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد که این یارانه فردا واریز نخواهد شد.

  • وعده اجرایی شدن کالا برگ الکترونیک از شهریور ۱۴۰۱

    وعده اجرایی شدن کالا برگ الکترونیک از شهریور ۱۴۰۱

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زیر ساخت کالا برگ الکترونیک در حال آماده سازی است و بر اساس وعده داده شده در شهریور ۱۴۰۱ آماده می شود.

  • خبر مهم از بازگشت کالابرگ

    خبر مهم از بازگشت کالابرگ

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قرار است که نرم‌افزاری را اجرایی کنند که پرداخت ۶ الی ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام شود، یعنی مشمولان این طرح وارد نرم‌افزار می‌شوند و فروشگاه‌هایی که برای فروش تعیین شدند هم این نرم افزار را دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =