تصمیمات خلق الساعه، بلای جان بورس

احتیاط بازار این روزها در سمت خرید از ترس تصمیمات لحظه ای و بعضا بدون پشتوانه کارشناسی افراد ذیصلاح است.

به گزارش صدای بورس، بازار سرمایه این روزها همسان با سایر بازار های موازی مشتمل بر مسکن، ارز، طلا و مسکوکات نیست و اثرات تورمی سنگین موجود در بازار های کالایی در بورس پدیدار نشده است به نحوی که اکثر گروه های بازار بر مبنای مدلهای ارزش گذاری پر کاربرد پیرامون صنایع و سهام مربوطه از جهت ارزش گذاری نسبی و جایگزینی از ارزندگی معناداری نسبت به نرخ دلار در بازارهای موازی برخوردار است.

با عنایت به موارد پیشگفته، احتیاط بازار این روزها در سمت خرید از ترس تصمیمات لحظه ای و بعضا بدون پشتوانه کارشناسی افراد ذیصلاح است.

تصمیماتی از قبیل قیمت گذاری دستوری و جدیدا مبحث اعطای قدرت تصمیم‌گیری قیمت گذاری از بورس کالا به وزارت صمت از مواردی است که منتج به تضعیف فضای معاملاتی بازار سرمایه شده است، این قبیل تصمیمات عملا منتج به انتقال بخش عمده ای از حاشیه سود شرکتهای تولیدی، بازار سرمایه در قالب یک فرصت آربیتراژ به سودجویان و دلالان فعال در این صنایع است که محصولات این شرکتها را به مصرف کننده نهایی در قیمتهای تعادلی که به مراتب بالاتر از قیمتهای دستوری و بورس کالا است می فروشند.

برای مثال زیان انباشته چند ده هزار میلیارد تومانی منعکس شده در صورتهای مالی شرکتهای خودرویی عملا بخشی از سودی است که به جای تحقق این سود در شرکتهای مزبور به جیب سودجویان و دلالان فعال در این صنایع با قیمتهای دستوری روانه شده‌است .

ستدعی است صدارتهای سیاسی و اقتصادی کشور با درک این موضع مهم، نسبت به اتخاذ تصمیمهای معقول مدیریتی دال بر تقویت بازار سرمایه و کاهش فرصتهای اربیتراژ برای دلالان و سودجویان در راستای حفظ و تقویت سودآوری شرکتهای بورسی و توسعه و تعمیق فضای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مبادرت می‌ورزند ، کما اینکه مسیر رشدی هر اقتصادی از بذل توجه ویژه به بازار سرمایه و صنایع تولیدی هر کشور می‌گذرد.

رضا نازی

کارشناس ارشد بازار سرمایه

کد خبر 455346

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • شبریز برای ۶ ماه ۱۴۰۰چقدر سود داد؟

    شبریز برای ۶ ماه ۱۴۰۰چقدر سود داد؟

    در بررسی کلی شرکت های پالایشی و برآورد سود سالهای۱۴۰۰و۱۴۰۱ به بررسی نماد معاملاتی شبریز پرداخته شده است که در ادامه می خوانید.

  • قیمت وآتی رشد می کند؟

    قیمت وآتی رشد می کند؟

    وضعیت نماد معاملاتی آتی تحلیل شد؛ در حال حاضر سهم با نسبت P /NAV در محدوده ۶۳ درصد در حال معامله است.

  •  وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود

    وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت صمت باید به سه وزارتخانه تبدیل شود تا بخش صنعت برود کار تخصصی خودش را انجام دهد و وزارت معدن هم با تمرکز بر بخش معدن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصاد کشور بیاید این حوزه را فعال کند و بخش بازرگانی هم حوزه بازار و معیشت مردم را مدیریت کند.

  • طلافروشها می گویند درآمد ماهانه مان کمتر از ٩ میلیون تومان است

    طلافروشها می گویند درآمد ماهانه مان کمتر از ٩ میلیون تومان است

    در حالی که همه می‌دانند صاحبان مشاغلی، چون طلافروشی، پزشکان و دندانپزشک‌ها درآمدی به مراتب بالاتر از درآمد کارگران دارند، اما بررسی سرانه مالیات ابرازی آن‌ها نشان می‌دهد مالیات پرداختی‌شان گاه از برخی کارگران نیز کمتر است، به طور نمونه سرانه مالیاتی ابرازی واحد طلافروشی تنها ۶ میلیون تومان است، در صورتی که مالیات پرداختی برخی کارگران در سال از واحد طلافروشی نیز بیشتر است.

  • بررسی عملکرد گروه پالایشی ها در یک نگاه

    بررسی عملکرد گروه پالایشی ها در یک نگاه

    بررسی صنعت پالایش فرآورده های نفتی در بازار سرمایه را در این مظلب دنبال کنید.

  • ریسک معامله بر روی فنورد چقدر است؟

    ریسک معامله بر روی فنورد چقدر است؟

    سهم فنورد یک افزایش سرمایه پیش رو دارد و قیمت همچنان رشد می کند آیا با این تحولات برای خرید این سهم عجله کنیم ؟! در ادامه تحلیلی از سهم فنورد را بخوانید.

  • دولت مشکل مسکن را حل می‌کند ؟

    دولت مشکل مسکن را حل می‌کند ؟

    مرحله دوم ثبت‌نام در طرح ملی جهش مسکن دولت اخیرا اجرا شده است.این طرح چه تاثیری بر بازار دارد و قیمت مسکن به چه سمتی می‌رود؟

  • اختلاف ۱۹۰ میلیونی قیمت ملک در تهران+ جدول

    اختلاف ۱۹۰ میلیونی قیمت ملک در تهران+ جدول

    قیمت یک آپارتمان در فرمانیه با متراژ ۴۳۰ متر و عمربنای یک سال، متری ۲۰۰ میلیون تومان است.

  •  قیمت خودرو در بازار رکودی تکان خورد

    قیمت خودرو در بازار رکودی تکان خورد

    بلاتکلیفی آیین نامه واردات خودرو معاملات را در بازار خودرو به حداقل رسانده است.

  • تعطیلات کدام خودرو را بالا کشید

    تعطیلات کدام خودرو را بالا کشید

    در روزهای اخیر در حالی که نوسانات قیمتی در بازار خودرو به حداقل رسیده است اما روند قیمت خودروهای تیبا صعودی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =