بررسی عملکرد گروه پالایشی ها در یک نگاه

بررسی صنعت پالایش فرآورده های نفتی در بازار سرمایه را در این مظلب دنبال کنید.

به گزارش صدای بورس، آخرین گزارشات و قیمتهای معامله گروه پالایشی در تاریخ۳۱خرداد۱۴۰۱ بررسی شده است.

براساس بررسی گروه پالایشی ها؛ سود سال۱۴۰۱ با فرض عدم تغییر مبنای قیمت گذاری نرخ نفت خام و فرآورده های نفتی نسبت به دستورالعمل نرخ گذاری سال۱۴۰۰ برآورد شده است.

میانگین نرخ ارز مبنای تسعیر برای کل سال۱۴۰۱ معادل ۲۶۰۰۰۰ برآورد شده است.

۱.پالایشگاههای فعال کشور

بررسی عملکرد گروه پالایشی ها در یک نگاه


اطلاعات جدول بالا مربوط به آخرین گزارشات و قیمتهای معامله در تاریخ۳۱خرداد۱۴۰۱است.

علت بالاتر بودن P/E TTM"شبریز"نسبت به سایر شرکتهای همگروه, عدم تعلق سود به سهام جایزه و حق تقدم حاصل از افزایش سرمایه به تاریخ ۰۱/۰۲/۱۴۰۱ است. به این منظور سود تقسیمی برآوردی که

بیش از ریال۵۰۰۰ است, در قیمت سهم لحاظ شده است.

بررسی عملکرد گروه پالایشی ها در یک نگاه


۲.برآوردسود هر سهم شرکتهای پالایشی

به منظور قابلیت مقایسه بهتر نسبت P/E ۱۴۰۰سود سال۱۴۰۰شبریز براساس سرمایه قدیم (۱۰میلیارد سهم) و سود سال ۱۴۰۱این نماد براساس سرمایه جدید (۳۰میلیارد سهم) برآورد شده است.

از آنجا که تا تاریخ این گزارش سرمایه شراز ثبت نشده است, سود سال۱۴۰۰و۱۴۰۱ایننماد براساس سرمایه قدیم در جدول بالا اعمال شده است.مبنای برآورد سود سال۱۴۰۱ گروه پالایش, نرخ نفت خام و فرآورده های نفتی

طی فصل بهار ۱۴۰۱براساس نرخهای اعلامی نشریه پلتس بوده که باتوجه به جداول بندهای ۴و ۵رشد بسیار زیادی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است. اینموضوع باعث افزایش سود برآوردی سال ۱۴۰۱نسبت به سال ۱۴۰۰

شده است.

سود سال۱۴۰۱ با فرض عدم تغییر مبنای قیمت گذاری نرخ نفت خام و فرآورده های نفتی نسبت به دستورالعمل نرخ گذاری سال۱۴۰۰ برآورد شده است.

میانگین نرخ ارز مبنای تسعیر برای کل سال۱۴۰۱ معادل ۲۶۰۰۰۰ برآورد شده است.


۳.شرکتهای دارای طرح های افزایش کیفیت محصولات و افزایش میزان ذخایر که برآورد می شود پروژه های آن ها در سال۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

بررسی عملکرد گروه پالایشی ها در یک نگاه


۴.مقایسه نرخ نفتخام و فرآوردههای اصلی طی سال۱۴۰۰

بررسی عملکرد گروه پالایشی ها در یک نگاه

۵.مقایسه میانگین قیمت نفت خام و فرآوردههای اصلی طی سه ماهه ابتدای سال۱۴۰۱

بررسی عملکرد گروه پالایشی ها در یک نگاه


۶.پیش بینی بهای نفت خام توسط (EIA)

مرکز اطلاعات انرژی آمریکا U.S Energy Information Administration در ماه ژوئن ۲۰۲۲ پیش بینی خود از قیمت نفت را به شرح زیر اعلام کرد:

چشم انداز کوتاه مدت انرژی در ماه ژوئن Short-Term Energy Outlook (STEO) از عدم قطعیت بیشتر ناشی از عوامل مختلفی شامل تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین برخوردار است. مفروضات اقتصاد کلان جهانی در (STEO) از Oxford Economicsاقتباس شده است و شامل رشد تولید ناخالص داخلی جهانی معادل۳.۱ درصد است.

در سال ۲۰۲۲و معادل۳.۴ درصد در سال۲۰۲۳, در مقایسه با رشد ۶.۰درصدی در سال ۲۰۲۱است. گستره ای از نتایج بالقوه اقتصاد کلان میتواند بر بازار های انرژی در دوره مورد پیش بینی تاتیر بگذارد. عوامل مبهم میزان عرضه انرژی در حال حاضر عبارت است از میزان تاثیر تحریم ها بر تولید نفت روسیه , تصمیمات تولید اوپک پلاس و میزان افزایش حفاری توسط تولید کنندگان نفت و گاز طبیعی آمریکا.

میانگین قیمت نفت خام برنت در ماه می ۱۱۳دلار در هر بشکه بود. ما انتظار داریم قیمت نفت خام برنت در نیمه دوم سال۲۰۲۲ -Q۳&Q۴ به۱۰۸ دلار در هر بشکه برسد و سپس در سال ۲۰۲۳ به۹۷ دلار در هر بشکه کاهش یابد. از آنجاکه میزان ذخایر فعلی نفت خام پایین است این موضوع باعث افزایش پتانسیل نوسانات قیمت نفت خام می شود.

نتایج واقعی نرخ نفت خام در دوره مورد پیش بینی ارتباط مستقیمی بر آثار تحریم های فعلی و احتمالی آتی بر میزان عرضه نفت روسیه در بازار جهانی دارد.

منبع: سبدگردان بها بازار پارس

کد خبر 455165

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =