تکلیف دختران مجرد برای دریافت مستمری مشخص شد

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) یکی از سه صندوق مطرح ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود. مخاطبان این صندوق عموما از کارکنان سابق نیروهای مسلح هستند. در سال ۹۹ این صندوق مبلغ مستمری دختران مجرد بیمه‌شدگان متوفی را کاهش داد.

به گزارش صدای بورس، از سال ۹۹ سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به دختران مجردی که مستمری‌بگیر این صندوق بازنشستگی بودند، مبلغی کمتر از حق قانونی پرداخت می‌کرد. به نظر می‌رسد مجلس شورای اسلامی این رویه را تغییر داده است.

یکی از خدمات موسسات ارائه‌ط۳دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی، پرداخت مستمری بازنشستگی به بازماندگان بیمه شده متوفی است. این بازماندگان از همسر تا اولاد و حتی افرادی که به صورت قانونی تحت سرپرستی بیمه‌شده قرار گرفتند را شامل می‌شود.


بیشتر بخوانید :ابلاغ مصوبه مربوط به تعیین ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان


مطابق این رویه که در سه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، کشوری و بازنشستگی نیروهای مسلح جریان دارد، فرزندان دختری که مجرد باشند می‌توانند بعد از فوت بیمه شده اصلی، مستمری او را دریافت کنند. برابر مقررات، میزان این مستمری برای هر فرزند واجد شرایط، از حداقل ۲۵ درصد تا کل حقوق بازنشسته متفاوت است.

تاکتیک ابداعی ساتا برای پیشگیری از طلاغ‌ها صوری

البته این موضوع با برجسته شدن پدیده طلاق‌های صوری، در سال‌های اخیر، به چالشی برای صندوق‌های بازنشستگی تبدیل شد. به صورت مشخص صحبت از آن گروه از فرزندان دختری است که برای دریافت مستمری متوفی به صورت صوری طلاق می‌گرفتند. این اقدام در عمل باعث شد تا دو صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی با احتیاط بیشتری به چنین درخواست‌هایی ترتیب اثر دهند.

در مقابل اما، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، آیین‌نامه‌ای را به تصویب رساند و به موجب آن برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، از میزان مستمری دختران مجرد بیمه شده متوفی کاست.

این اقدام در زمان خود واکنش افکار عمومی و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. به صورت مشخص فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی به رسانه ها گفت: چنین رویه‌ای نه در صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی که در سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جریان دارد. از طریق وزیر مربوطه پیگیر هستیم تا آیین نامه مورد نظر تغییر کند.

به نظر می‌رسد بعد از گذشت نزدیک به سه سال از این ماجرا، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از اجرای آیین‌نامه مورد نظر منصرف شده است. در نتیجه از خرداد امسال، مستمری دختران مجرد بدون کسورات پیشگیرانه پرداخت می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز، به تازگی در همین رابطه خبر کوتاهی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد این تغییر رویه و عقب.نشینی صندوق بازنشستگی لشگری با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی ارتباط دارد.

کد خبر 455274

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • انتقاد به افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان

    انتقاد به افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان

    یونس محمدی گفت: تصمیم دولت در زمینه افزایش ۵۷درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در مقابل افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح مزدی، ناعادلانه بود.

  • شریک جدید تجاری ایران از اروپا می‌آید

    شریک جدید تجاری ایران از اروپا می‌آید

    رییس سازمان توسعه تجارت برای به منظور توسعه روابط تجاری ایران و صربستان، در راس هیاتی عازم این کشور شد.

  • از افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست

    از افزایش حقوق بازنشستگان خبری نیست

    به نظر می‌رسد که برای تیرماه نیز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به سیاق ماه گذشته محاسبه و پرداخت شود. موضوع غیرقانونی بودن مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان هنوز از طرف رئیس مجلس به دولت ابلاغ نشده است.

  • بازنشستگان منتظر همسان سازی حقوق نباشند

    بازنشستگان منتظر همسان سازی حقوق نباشند

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: هر ضریب افزایشی که درباره حقوق بازنشستگان اعمال می‌شود، به آن همسان‌سازی صورت گرفته نیز اصابت می‌کند.

  • سکوت دولت در برابر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان/افزایش تورم؛ بهانه جدید

    سکوت دولت در برابر مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان/افزایش تورم؛ بهانه جدید

    وضعیت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان نامعلوم است، با وجود اعلام نظر منفی کمیسیون تطبیق مقررات مجلس، هنوز خبری از احتمال اصلاح این مصوبه در هیات دولت نیست.

  • ترفندی که از کودکان کار به سالمندان نیازمند رسید

    ترفندی که از کودکان کار به سالمندان نیازمند رسید

    در گذشته کودکان کار از مردم درخواست می‌کردند برایشان از سوپر مارکت کیک و شیر و بیسکوییت بخرند، اما حالا هم نوع درخواست‌ها تغییر کرده است، هم سن و سال‌ها، زنان و مردان مسن درخواست‌هایشان را مطرح می‌کنند و روغن و تن ماهی و ماکارونی می‌خرند.

  • عیدی ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی برای این بازنشستگان

    عیدی ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی برای این بازنشستگان

    مستمری بازنشستگان صنعت نفت به همراه سایر مزایا ازجمله هدیه تولد بازنشستگان، ماهانه کمکی معیشت و گردشگری نیز به حساب افراد تحت پوشش واریز شده است.

  • وام 12میلیونی برای بازنشستگان

    وام 12میلیونی برای بازنشستگان

    میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، رقم جدید وام بازنشستگان را اعلام کرد. برای سال ۱۴۰۱ وام ضروری کارگران بازنشسته مبلغ دوازده میلیون تومان خواهد بود.

  • خبر خوش برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی

    خبر خوش برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی

    میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری که بعد از ظهر دوشنبه ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱ در محل سالن کنفرانس سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص بدهی دولت به تأمین اجتماعی، گفت: سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه و سهام به تأمین اجتماعی واگذار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =