اثر افزایش قیمت خوراکی ها بر دهک‌های پایین

طبق گزارش های رسمی افزایش هزینه برای خانوارها در ۹ دهک به بالای ۵۰ درصد رسیده که برای دهک اول به عنوان کم درآمدترین ، ۶۴ درصد بوده است.

به گزارش صدای بورس،اعلام گزارش تورم برای خردادماه امسال بیانگر آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی و تغییر روند پرداخت یارانه از واردکننده به مصرف کننده بود. این گزارش نشان داد که رکوردهای تازه ای در شاخص تورم طی چندین سال گذشته ثبت شده است؛ به طوری که تورم ماهانه به ۱۲.۲ درصد رسید که این نرخ قابل توجه بود.

همچنین تورم نقطه به نقطه (افزایش هزینه نسبت به ماه مشابه سال قبل) با افزایش حدود ۱۳ درصدی به ۵۲.۵ درصد رسید و تورم سالانه که چندماهی در دور کاهشی قرار داشت در نرخ ۳۹.۴ درصد ثبت شد.

افزایش هزینه دهک اول ۱۵ درصد بیشتر از دهک دهم

اما بررسی تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران در رابطه با روند تغییر قیمت و افزایش هزینه در بین تمامی دهک‌های هزینه‌ای به غیر از دهک دهم، از تورم بیش از ۵۰ درصد بین آنها حکایت دارد.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در دهک‌ها نشان می دهد که در دهک اول ۶۴ ، دوم ۶۱ ، سوم ۵۸.۳ ، چهارم ۵۶.۹، پنجم ۵۵.۲ ، ششم ۵۴.۱ ، هفتم ۵۲.۸ ، دهک هشتم ۵۱.۲ و دهک نهم ۵۰.۴ درصد هزینه‌ها نسبت به خرداد پارسال افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه برای دهک دهم که پردرآمدترین دهک است از افزایش کمترین نسبت به سایر دهک‌ها برخوردار بوده و ۴۹ درصد گزارش شده است. بر این اساس افزایش هزینه برای دهک اول ۱۵ درصد بیشتر از دهک دهم بوده است.


بیشتر بخوانید :تورم کنترل خواهد شد


افزایش ۲۳ درصدی تورم دهک کم درآمد در یک ماه

در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال جاری، تورم نقطه ای برای دهک اول ۲۳ درصد رشد داشته و از ۴۱.۲ به ۶۴ درصد رسیده است. این در حالی است که برای دهک دهم این افزایش هزینه کمتر در حدود هشت درصد بوده است؛ به طوری که از ۴۱.۲ به ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

تورم سالانه نیز برای دهک اول ۴۲.۷ و در روندی کاهشی برای دهک سوم ۳۸.۳ درصد ثبت شده است. براین اساس فاصله تورمی دهک‌ها به حدود ۴.۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد رشد کرده است.

در این رابطه یادآور می‌شود که شاخص تورم بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در ۱۰ دهک تقسیم می‌شود که دهک دهم پردرآمدترین و دهک اول کم درآمدترین این تقسیم بندی است. افراد و خانوارهای مختلف ترکیب سبد مصرفی متفاوتی نسبت به میزان درآمد خود دارند، شاید تغییرات قیمت برای همه یکسان باشد ولی تاثیرگذاری آن برای افراد مختلف، ‌متفاوت است که در تورم دهک‌ها این اختلاف نمایان می شود.

به گزارش ایسنا، بر این اساس،‌ تغییر تورم دهک‌ها بستگی به ترکیب درآمد و اینکه در ماه مورد نظر،‌ کدام کالا افزایش قیمت بیشتری داشته،‌ متفاوت است، مثلا وقتی خوراکی‌ها افزایش بیشتری داشته باشند، برای دهک‌های پایین‌تر، تورم بالاتری دارد ولی در برخی کالاهای دیگر متفاوت خواهد بود مثل اتفاقی که در خرداد ماه امسال رخ داده است.

افزایش هزینه برای پردرآمدها و کم درآمدها چقدر است؟

کد خبر 454404

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ترفندی که از کودکان کار به سالمندان نیازمند رسید

    ترفندی که از کودکان کار به سالمندان نیازمند رسید

    در گذشته کودکان کار از مردم درخواست می‌کردند برایشان از سوپر مارکت کیک و شیر و بیسکوییت بخرند، اما حالا هم نوع درخواست‌ها تغییر کرده است، هم سن و سال‌ها، زنان و مردان مسن درخواست‌هایشان را مطرح می‌کنند و روغن و تن ماهی و ماکارونی می‌خرند.

  • رئیس‌جمهور باید در مجلس درباره گرانی‌ها توضیح دهد

    رئیس‌جمهور باید در مجلس درباره گرانی‌ها توضیح دهد

    نماینده مردم آق قلا در مجلس با بیان اینکه گرانی اقلام مصرفی و اجاره بهای مسکن مردم را با مشکل مواجه کرده است از رئیس جمهور خواست تا با حضور در مجلس در خصوص ادامه مسیر توضیحاتی به نمایندگان ارائه کنند.

  • چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده/ ساماندهی نظام پولی، غول مرحله آخر مدیریت تورم

    چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده/ ساماندهی نظام پولی، غول مرحله آخر مدیریت تورم

    کمتر از یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و دولت سیزدهم اکنون در میانه مسیر کنترل بحران تورمی به جا مانده از دولت قبل است؛ در میان عوامل تورم، شاخص‌های پولی ازجمله رشد پایه پولی و نقدینگی سخت‌ترین بخش این بحران است که بررسی‌ها، چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده را کاهشی نشان می‌دهد.

  • توقف طرح های عمده کشور با قیمت گذاری دستوری

    توقف طرح های عمده کشور با قیمت گذاری دستوری

    متاسفانه طرح‌های توسعه‌ای که به منظور سرمایه‌گذاری تعریف شده، به دلیل کسری که برای نرخ بازگشت سرمایه که متاثر از قیمت فروش است، محقق نمی‌شود.

  • تورم جهانی تا چند سال دیگر ادامه دارد ؟

    تورم جهانی تا چند سال دیگر ادامه دارد ؟

    دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی بیان کرد که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا قیمت‌ها دوباره کنترل شود.

  • زوال طبقه متوسط در شکاف بین دارا و ندارها

    زوال طبقه متوسط در شکاف بین دارا و ندارها

    نرخ تورم خرداد ماه رکورد زد. تورم ماهانه ۱۲٫۱ درصد و تورم نقطه به نقطه ۵۲٫۵ درصد بیشتر شده است. این بالاترین نرخ تورم تجربه شده در چند دهه گذشته است. پیش از این کارشناسان اقتصادی بروز تورم را هشدار داده بودند. اما قرار است نرخ تورم تا کجا پیش برود؟

  •  آیا تورم دولت قبل به ۶۰ درصد رسیده بود؟

     آیا تورم دولت قبل به ۶۰ درصد رسیده بود؟

    شب گذشته رئیس جمهور ادعا کرد کشور را با تورم ۶۰ درصدی تحویل گرفتیم. این در حالی است که نرخ تورم نه تنها در مرداد که در ماه‌های قبل از آن هیچگاه به ۶۰ درصد نرسیده است. آیا رئیسی به مردم آمار اشتباه داد؟

  • شوک تورمی حذف یارانه ها بر زندگی مردم

    شوک تورمی حذف یارانه ها بر زندگی مردم

    تورم دهک اول در خرداد امسال برابر با ۶۴ درصد، بیشترین میزان این شاخص در سال های گذشته و در میان طبقات دیگر بوده است. در ادامه دهک دوم نیز دومین گروهی است که تورم آن فراتر از ۶۰ درصد ثبت شده است.

  • مسئولیت گرانی‌ها بر عهده همه ماست؛ نه دولت مجلس را مقصر جلوه دهد و نه مجلس

    مسئولیت گرانی‌ها بر عهده همه ماست؛ نه دولت مجلس را مقصر جلوه دهد و نه مجلس

    نماینده ابهر، خرم‌دره و سلطانیه با تاکید بر اینکه مسئولیت گرانی‌ها بر عهده همه مسئولان است، اظهار کرد: نه دولت مجلس را مقصر جلوه دهد و نه مجلس، دولت را مقصر بداند؛ چراکه مردم تحت فشار گرانی فرقی میان مجلس و دولت نمی‌بینند.

  • استخوان‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ مجوز فروش دارند؟

    استخوان‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ مجوز فروش دارند؟

     به تازگی در فضای مجازی فیلمی از عرضه استخوان راسته گوسفندی، در یکی فروشگاه های زنجیره ای در بسته بندی‌های با مجوز سازمان دامپزشکی، در حال دست به دست شدن است. این فیلم با واکنش های زیادی از سوی مردم مواجه شده است و برخی دلیل اصلی آن را شرایط نامساعد اقتصادی عنوان می‌کنند. اما، کارشناسان، فروش استخوان را پدیده تازه نمی‌دانند و معتقدند عرضه استخوان دامی به عنوان بخشی از آلایش قابل مصرف دام، پیش از این نیز وجود داشته و اکنون شکل عرضه بهداشتی‌ آن بیشتر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =