گام مثبت فرابورس در حذف حجم مبنا

تا پایان تیر ماه تعداد نمادهایی که دامنه نوسان آنها حذف شده به ۷۰ نماد خواهد رسید.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ میثم فدایی مدیرعامل فرابورس در ارتباط با حذف حجم مبنا به صدای بورس گفت: فرابورس در خصوص حذف حجم مبنا گام‌های مثبتی برداشته است و ما ضوابط مربوط به حذف حجم مبنا را اصلاح کردیم به شکلی که ان شاءالله تعداد بیشتری به نمادهایی که حجم مبنای آنها حذف شده، اضافه خواهد شد.

وی در مورد جزئیات حذف حجم مبنا برای نمادها گفت: به احتمال زیاد تا پایان تیر ماه تعداد نمادهایی که دامنه نوسان آنها حذف شده به ۷۰ نماد خواهد رسید.

مدیرعامل فرابورس در خصوص شائبه حذف دامنه نوسان به مثابه دستکاری در بورس گفت: خیر، این کار دستکاری بازار سرمایه نیست ما با حذف دامنه نوسان و حجم مبنا به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شویم چرا که در بازارهای سرمایه دنیا دامنه نوسان اعداد بیشتری است و حجم مبنا نیز در خصوص بازار نقد در بورس‌های دنیا به طور کل وجود ندارد.

وی بیان کرد: در خصوص تاثیری که این قوانین در بازار سرمایه کشور داشته نیز باید گفت، با قوانینی که در این حوزه داشیتم در بازار اول و دوم فرابورس، حجم معاملات نسبت به سال گذشته تا ۲۰۰ درصد رشد داشته است. در بازار پایه نیز برخی از نمادها در صف خرید و فروش قفل بودند که با حذف حجم مبنا به نقدشوندگی مطلوبی رسیدند و با افزایش ۲۴۴ درصدی روبه‌رو شدند. ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم معاملات خوبی داشتیم که در گزارشات سازمان بورس وجود دارد.


بیشتر بخوانید:

بورس؛ مقصد بعدی اسنپ/ استقلال جلوتر است یا پرسپولیس؟


شرکت فرابورس ۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ در اطلاعیه‌ای حجم مبنا را با ۲ شرط حذف کرد، نخست آن که سهم طی سه ماه گذشته دارای میانگین حجم معاملات بیش از دو برابر حجم مبنا باشد و دوم آن که مجموع حداقل تعهد معاملات روزانه بازارگردان فعال در آن دو نماد دو برابر حجم مبنا باشد.

از ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ برای نخستین بار عدم اعمال حجم مبنا برای ۲۰ نماد فرابورسی در بازارهای اول و دوم اعلام شد. یعنی حجم مبنا برای ۲۰ نماد معاملاتی اعمال نشد. این نمادها شامل اتکای، تاپکیش، توسن، ثتران، حآسا، حآفرین، دسانکو، زنگان، سمگا، شبصیر، شکام، فرابورس، فروی، فزرین، کتوکا، کلر، گدنا، مادیرا و مدیریت بودند.

بعد از آن تا پایان اسفند ۱۴۰۰ نمادهای بورسی که حجم مبنا بر آنها اعمال نشد به ۲۹ نماد رسید. در سال جدید و در ۴ تیر ماه ۱۴۰۱ به این تعداد، ۱۸ نماد دیگر اضافه شد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتلا البرز، بیمه پاسارگاد، نیروگاه زاگرس کوثر، پخش البرز، سرمایه‌گذاری مسکن الوند، سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب، حمل و نقل گهرترابر سیرجان، داروسازی دانا، تولید نیروی برق دماوند، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، فروسیلیسیم خمین، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، گسترش صنایع روی ایرانیان، فرانسوز یزد، سرمایه‌گذاری آوا نوین و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان اشاره کرد که از شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۱ حجم مبنا برای آنها اعمال نشد. و اکنون این نمادها به ۴۶ نماد رسیده است.

کد خبر 454301

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =