پیشنهاد عرضه برق در بورس انرژی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در قالب پیشنهادی بیان کرد که با توجه به کمبود تولید برق در کشور و لزوم حرکت به سمت تولید برق، برق در بورس انرژی عرضه شود تا ضمن خرید و فروش شفاف، ظرفیتهای جدیدی هم ایجاد شود.

به گزارش صدای بورس، فتح الله توسلی ، با اشاره به ورود کشور به پیک مصرف برق گفت: موضوع برق و سایر انرژی ها به صورت زنجیره وار به یکدیگر وصل است پس برای تولید برق باید ابتدا نیروگاه تقویت شده که این کار هم منوط به تامین گاز و همچنین تجهیز چاه های جدید و افزایش پرداخت و استخراج و تزریق گاز است، موضوعی به هم پیوسته و زنجیره وار که همه به منابع مالی به صورت ریالی و ارزی نیاز دارند.

وی افزود: در این شرایط بحث تحریم‌ها و محدودیتهای مالی و ارزی هم مطرح است. اما قبل از آن باید این موضوع بررسی شود که چرا مسوولان دولت سابق سرمایه گذاری لازم برای تامین برق نکردند، چون نیاز کشور برای برق خانگی و صنایع و کشاورزی مشخص است و باید برای سالهای آینده برنامه ریزی صورت می گرفت.


بیشتر بخوانید: راه نجات صنعت برق از مسیر بورس انرژی و حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌گذرد


نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با بیان اینکه باید برای تامین برق از طریق انرژی های نو، پنل‌های خورشیدی، انرژی هسته ای و ساخت نیروگاه برنامه ریزی می شد، گفت: الان تبعات این وضعیت خیلی پیچیده و خطرناک شده مثلا ما به کشوری مثل عراق صادرات برق داریم ولی نتیجه قطعی برق در تابستان به عراق این است اگر بخواهیم چیز دیگری به این کشور وارد کنیم به ما اعتماد نمی کنند البته که بُعد دیگر ماجرا اولویت بر تامین نیاز داخلی است باید قبل از هر چیزی نیاز داخلی را با صادرات تنظیم کرد.

توسلی با بیان اینکه باید به سمت عمومی کردن تولید برق و خارج کردن آن از حالت دولتی حرکت کرد، گفت: در حال حاضر وزارت نیرو دستور کاری به معاونت مربوطه برای استقرار پنلهای خورشیدی در سقف خانه ها داده است به این شکل که در سقف خانه های هدفبندی شده پنلهای خورشیدی قرار داده می شود و از آن خانه ها برق می خرند، این کار را می توان در زمینهای کشاورزی خشک شده بایر و ملی انجام داد، با این وضعیت مردم احساس می کنند که هم در تامین انرژی نقش داشته و هم سود می برند علاوه بر این بخشی از بار دولت هم کم شده و سرمایه گذاری برای تولید برق انجام شده است.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که برق و گاز در بورس انرژی عرضه شود چون این اقدام ظرفیتهای جدیدی را ایجاد می کند هم باعث تقویت بورس شده و هم می توان از قبل خرید و فروش برق پول به دست آمده را به صنایع داد تا آنها تجهیزات مورد نیاز برای تولید برق داشته باشند.

کد خبر 454283

برچسب‌ها

اخبار مرتبط