راه نجات صنعت برق از مسیر بورس انرژی و حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌گذرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: استفاده از ظرفیت بورس انرژی برای جبران کسری برق صنایع در صورت عدم مداخله دولت، بسیار موثر است.

به گزارش صدای بورس، روح الله ایزدخواه گفت: دولت قبل برنامه‌ای برای مدیریت برق صنایع نداشت و در زمان پیک مصرف یک شبه برق این واحدها را قطع می‌کرد؛ اما دولت سیزدهم در برنامه‌ای زمان‌بندی شده به صنایع اعلام کرده که برق آن‌ها را چه زمانی قطع خواهد کرد. قطع برق صنایع راه جبران کسری برق نیست و راه‌حل اساسی برای جبران کسری برق صنایع، استفاده از ظرفیت نیروگاه‌های کوچک بخش خصوصی است. اگر دست آن‌ها را باز بگذاریم می‌توانند در کوتاه مدت و زمان‌های پیک مصرف، به کمک جبران کسری انرژی بیایند.

او می‌گوید: برای جبران کسری برق استفاده از ظرفیت بورس انرژی راه‌حل بسیار خوبی است، البته شرط آن مردمی بودن و عدم مداخله دولت و قیمت‌گذاری دستوری است. دولت به جای قیمت‌گذاری دستوری باید با نظارت بر معاملات اجازه دهد که مردم با مردم و بخش خصوصی با بخش خصوصی در قالب بورس انرژی معامله کنند؛ این مسیر در بسیاری از موارد واقعاً مشکل را حل می‌کند چرا که نیازی به سرمایه‌گذاری دولتی هم ندارد.


بیشتر بخوانید: صنایع زیرساخت‌ لازم برای تولید برق ندارند


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: انجمن‌های صنعتی نیز باید وارد گود شوند و دولت به آن‌ها مسئولیت دهد؛ یعنی خودشان مدیریت کنند که کدام واحد برق مازاد و کدام کمبود دارد و با یکدیگر تعامل کنند. این انجمن‌ها بهتر می‌توانند واحدهای زیرمجموعه را شناسایی کنند، اما دولت همواره سعی دارد خودش به صورت مجزا به موضوع واحدهای صنعتی ورود کند و با فشار مستقیم بر این واحدها مشکل کسری برق را حل کند. اگر به دنبال مردمی‌سازی واقعی اقتصاد هستیم معنایش این است که بگذاریم واحدهای صنعتی خودشان از طریق انجمن‌های شان در بورس انرژی با هم تعامل، مبادله و مسئله را حل کنند.

کد خبر 454074

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سود بالا در بورس دارویی

    سود بالا در بورس دارویی

    در این گزارش عملکرد ۲۶ شرکت‌های تولیدی گروه «محصولات دارویی» در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ را مورد بررسی قرار داده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =