ابهام در میزان تأمین اراضی نهضت مسکن

با توجه به اطلاعات به دست آمده از برخی آمارها درباره نهضت ملی مسکن، تراکم واقعی واحدهای مسکونی این طرح برابر ۷۰ خانواده در هکتار و معادل ۲ برابر تراکم تهران و ۱۲ برابر متوسط شهرهای بزرگ است.

به گزارش صداس بورس،وزارت راه و شهرسازی بارها بیان کرده است که طی ۹ ماهه اولیه شروع دولت، در حال تامین زمین برای نهضت ملی مسکن بوده است و وزیر راه و شهرسازی اخیرا در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی عملیات اجرایی ۱۵ هزار واحد مسکونی‌ در منطقه چیتگر بیان کرد: ‌تاکنون بیش از ۷۰ درصد زمین در طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.‌

با توجه به این مسئله که بارها و بارها از مسئولان وزارت راه و شهرسازی خواسته شده تا آمار زمین را تدقیق کرده و به هکتار بیان کنند، اما همچنان این آمار به صورت رسمی بر مبنای تعداد مسکن عنوان می‌شود.


بیشتر بخوانید: ۳۰ درصد از مسکن مهر در ۹ سال گذشته هنوز تکمیل نشده است


*پرده‌برداری از آمار زمین تامین شده با توجه به اطلاعات وزیر راه و شهرسازی

گام اول برای رسیدن به عدد دقیق تامین زمین نهضت ملی مسکن بر اساس هکتار، نیازمند یک اطلاعات دیگر است. در این راستا رستم قاسمی در مصاحبه‌ای این اطلاعات اولیه را در اختیار قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی گفته بود:‌ ما در نهضت ملی مسکن تراکم‌ خانوار را به زیر ۵۰ خانوار در هکتار رساندیم و زمین بر این اساس واگذار کردیم.‌

با توجه به اطلاعات بیان شده توسط وزیر راه و شهرسازی با فرض اظهر من الشمس اینکه هر واحد مسکونی قرار است به یک خانواد برسد، در نهضت ملی مسکن ۵۰ واحد مسکونی در هر هکتار ساخته خواهد شد.

در این راستا با یک طرفین و وسطین ساده می‌توان دریافت با رعایت تراکم ۵۰ مسکن در هکتار، ساخت ۱.۴ میلیون واحد مسکونی به ۲۸ هزار هکتار زمین نیاز دارد.

به معنای دیگر تاکنون وزارت راه و شهرسازی باید ۲۸ هزار هکتار زمین تامین کرده باشد تا اخبار مخابره شده مبنی بر تامین زمین به منظور ساخت ۷۰ درصد واحدهای مسکونی و همچنین رعایت تراکم ۵۰ خانوار در هکتار صحیح باشد.

* زمین لازم برای نهضت ملی مسکن تامین نشده است

با توجه به لزوم تامین زمین ۲۸ هزار هکتاری برای ساخت ۱.۴ میلیون واحد مسکونی، موضوع را از یک منبع آگاه در سازمان ملی زمین و مسکن اطلاع گرفتیم تا به طور دقیق از زمین در نظر گرفته شده مطلع شویم.

این منبع آگاه گفت:‌ تاکنون مجموع زمین‌های در نظر گرفته شده برای ساخت ۱.۴ میلیون واحد مسکونی معادل ۲۰ هزار هکتار است.‌

به گفته این منبع آگاه، اگر منظور شما از تامین زمین، رسیدن به شرایط آماده به ساخت باشد، این ۲۰ هزار هکتار در این مرحله نیستند و بعضا در مراحل مراحل مقدماتی الحاق و تعیین کاربری‌ها قرار دارند.‌

به گزارش فارس، با توجه به جزئیات یاد شده به نظر می‌رسد، اطلاعات عنوان شده توسط وزیر راه و شهرسازی چندان دقیق نیست و واکاوی آمار تامین زمین و تدقیق آن می‌تواند عملکرد دست اندرکاران نهضت ملی مسکن طی ۹ ماه گذشته را مشخص کند.

کد خبر 453663

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =