قیمت ۹۰ درصد محصولات پرفروش لوازم خانگی تنظیم شده است

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قیمت حدود ۹۰ درصد بازار و محصولات پرفروش لوازم خانگی تنظیم‌شده و در سطح تولیدکننده رشد نداشته‌اند، گفت: البته در سطح فروشنده‌ها ممکن است بین پنج تا ۱۰ درصد، نوسانات بازار داشته باشیم که طبیعی است.

به گزارش صدای بورس، محمدمهدی برادران شب گذشته با حضور در یک برنامه خبری تلویزیونی ضمن اشاره به نگرانی‌های مردم در رابطه با سطح کیفیت لوازم‌خانگی در کشور، این نگرانی مردم را تا حدودی به‌جا دانسته و اظهار کرد: سابقه‌ بسیاری از صنایع نشان می‌دهد که صنعت مدنظر به آن سطح رضایت مشتری نرسیده باشد؛ از همین روی در رویکردی که در حوزه سیاست‌گذاری، تعامل و هدایت‌گری با صنایع به‌ویژه در حوزه صنایع لوازم‌خانگی دنبال می‌شود، قرار بر حمایت از تولیدکننده‌ای شده است که تولید آن رقابتی و دارای کیفیت و مورد رضایت مردم باشد؛ در حقیقت حمایت از تولید نبایست منتج به تولید بدون کیفیت، غیررقابتی و گران شود. این موضوع را مجموعه صنایع که بدون احتساب قطعه‌سازان لوازم‌خانگی حداقل ۱۲۰ واحد فعال هستند، پذیرفته‌اند.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه بازار رقابتی کامل نیست و برندی خاص یا یک گروه صنعتی، یک سوم سهم بازار را در دست دارد که خود نوعی رهبری کردن بازار است، تصریح کرد: چنانچه به مقیاس تولید در سطح انبوه نرسیم، ممکن است نتوانیم رقابت کنیم یا کیفیت و خدمات پس از فروش را افزایش دهیم به همین علت ما هم از این‌که سهم تولیدکنندگان در بازار داخلی بالا باشد استقبال کرده و تلاش می‌کنیم که راه‌های بسته شدن کالای قاچاق را حداکثر کنیم؛ اما از سوی دیگر دائما در حال نظارت در قالب تعامل و گفت‌وگو هستیم و به آن‌ها گوشزد می‌کنیم که روند آن‌ها رو به رشد است یا خیر.

وی افزود: افزایش قیمتی در سال‌های گذشته صورت گرفت که معقول نبود و تولیدکننده به سمت تولید بیشتر نمی‌رفت، بلکه مسیر حرکت به سوی فروش با حداکثر سود را دنبال می‌کرد؛ لذا برای رقابتی شدن فضا تلاش شد و امکانات ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت که بر اساس آن در سال گذشته روند رو به رشدی در حوزه تولید داشتیم؛ هر زمان که تولید افزایش یابد، طبیعتا تبلیغات برای فروش هم بیشتر خواهد شد؛ بنابراین تولید و بازاریابی صورت گرفته، سود خوبی ایجاد خواهد کرد. تولیدکنندگان بایستی به سمت رضایت مشتری بروند.

تثبیت قیمت ۲۲۰۰ قلم محصول لوازم‌خانگی

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در ماه‌های اخیر از تولیدکنندگان خواسته‌ایم برای بازگشت اطمینان به بازار، قیمت‌ها در حد امکان تثبیت شود، گفت: براین اساس ۲۲۰۰ قلم کالایی که اکنون می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد همچون قیمت‌های یخچال، یخچال‌فریزر، لباسشویی و تلویزیون به پیش از دولت سیزدهم برمی‌گردد و افزایش اندک قیمت‌ها نیز دوباره و به‌صورت داوطلبانه و تعاملی به نرخ قبل بازگردانده شده است.

برادران افزود: بعضی از افراد صحبت از رکود در بازار می‌کنند، اما این نشان‌دهنده ثبات مدیریتی است. باید مشخص شود که چه کسی می‌تواند تولید انبوه و باکیفیت داشته باشد و چه کسی می‌تواند رضایتمندی مشتری را حاصل کند، بنابراین اکنون سطح رقابت به خدمات پس از فروش رسیده و اینکه چه ضمانت‌نامه‌هایی معتبرتر است.


بیشتر بخوانید: کالاهای قاچاق از بازار لوازم خانگی جمع می شود؟


معاون صنایع عمومی وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، درمجموع ۱۶.۵ میلیون واحد انواع لوازم‌خانگی تولید شد، گفت: امسال نیز تولید ۱۷.۵ میلیون واحد لوازم‌خانگی هدف‌گذاری شده است. همچنین برای سال آینده ۱۹ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۳، تولید ۲۲ میلیون دستگاه و برای سال ۱۴۰۴، تولید ۲۴.۵ میلیون دستگاه هدف‌گذاری شده است. امیدواریم امسال باهمتی که مردم در حمایت از صنعتگران خواهند داشت، در تولید یخچال، ماشین لباسشویی، کولرآبی، تلویزیون، لوازم‌خانگی گاز سوز و لوازم‌خانگی کوچک خودکفا شویم. در حال حاضر بسیاری از محصولات همچون کولرآبی، عمق تولید بسیار بالا و بیشتر داخلی است.

۲۰ درصد بازار لوازم‌خانگی در اختیار کالاهای خارجی/ممنوعیتی برای واردات کولرگازی وجود ندارد

برادران ضمن اشاره به بحث قاچاق اظهار کرد: در مجموع شش میلیارد دلار حجم بازار لوازم‌خانگی کشور است که اکنون ۱.۷ میلیارد دلار آن در اختیار کالای قاچاق است و این عدد قابل‌توجه است. بطور تقریبی بیش از ۲۰ درصد بازار قاچاق است که با ساماندهی این میزان قاچاق لوازم‌خانگی می‌توان ۶۰ هزار اشتغال ایجاد کرد. متأسفانه همچنان این باور غلط در بین مردم است که فکر می‌کنند هر کالای خارجی بهتر از کالای داخلی است؛ این درحالیست که حتی کالای داخلی باکیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را نمی‌خرند و کالای خارجی را به آن ترجیح می‌دهند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت یادآور شد: سال گذشته ۲.۵ میلیون دستگاه یخچال تولید شد که متناسب با نیاز کشور هم بود. در حوزه ماشین لباسشویی نیز دو میلیون دستگاه نیاز کشور برآورد شد که یک میلیون و ۶۱۳ هزار دستگاه تولید داشتیم. برای امسال نیز در نظر داریم در این زمینه به خودکفایی برسیم.

وی ادامه داد: در کولرآبی نیز مازاد تولید و صادرات وجود دارد. در کولرگازی ۶۰۰ هزار دستگاه نیاز برآوردی ما است که ۱۵۳ هزار دستگاه تولید شده است. این از مواردی است که واردات را آزاد کرده‌ایم؛ بنابراین اگر فردی قصد واردات کولرگازی را داشته باشد ممنوعیتی وجود ندارد.

برادران گفت: در حوزه لوازم‌خانگی کوچک مانند چرخ‌گوشت، آبمیوه گیری، جاروبرقی و اتو و... نیز با توجه به نیاز شش میلیون دستگاهی، پنج میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه به مرحله تولید رسید. ماشین ظرف‌شویی نیز جزو مواردی است که امسال به‌عنوان یک خط تولید ویژه روی آن کار خواهیم کرد؛ در این زمینه با چند تولیدکننده نیز به تفاهم رسیده‌ایم و چند افتتاح در ماه‌های آینده خواهیم داشت؛ بر این اساس نیازهای داخل در بسیاری از حوزه‌ها به خودکفایی حداکثری خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه در حوزه تلویزیون درست است که اکنون دو میلیون دستگاه نیاز کشور است و یک میلیون و ۵۳۷ هزار دستگاه تولید شده، اما شاید ظرفیت تولید ما باید بیش از چهار میلیون دستگاه باشد. چون نتوانستیم در حوزه قاچاق موفق عمل کنیم، ارزبری زیادی در حوزه تلویزیون وجود دارد؛ چرا که ۷۰ درصد این محصول وارداتی است و کمترین عمق تولید را در تلویزیون داریم که ۳۰ درصد است.

کد خبر 452723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =