چابهار به بنادر دهمین واردکننده کالا از ایران متصل می‌شود

یک رایزن بازرگانی سابق ایران می‌گوید: قرار است، یک خط دریایی مستقیم میان ایران و عمان از طریق بندر چابهار در زمینه مسافری و باری ایجاد شود.

به گزارش صدای بورس، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به دعوت پادشاه عمان به این کشور سفر کرده که در این سفر، هیئتی از بخش خصوصی نیز حضور داشتند.

مجید قربانی فراز دیپلمات و رایزن بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: میزان صادرات و واردات ایران در سال ۱۴۰۰ به ترتیب به ارزش ۴۸ و ۵۲ میلیارد دلار بوده؛ ۱۰ کشور اولی که ایران به آن‌ها کالا صادر می‌کند، شامل چین، عراق، ترکیه، امارات، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، تایلند و عمان هستند.

او می‌گوید: عمان رتبه دهم را در دریافت کالاهای ایرانی دارد، اما در بین ۱۰ کشور برتری که ایران از آن‌ها واردات انجام می‌دهد، حضور ندارد؛ کشوری که با داشتن ۴ میلیون جمعیت، ظرفیت‌های خوبی برای تجارت دارد. این کشور دارای مناطق آزاد تجاری است و ایران می‌تواند به صورت ایستگاهی از این کشور استفاده کند؛ یعنی، پایگاه خوبی برای ارتباط ایران با سایر کشورهای دنیاست.

ایجاد یک خط دریایی بین ایران و عمان از طریق بندر چابهار در آینده

قربانی فراز گفت: عمان دارای بنادر زیادی از جمله سلطان قابوس در مسقط، صلاله و منطقه الوستاست و کشور ما نیز تجار و بازرگانان را تشویق کرده که از طریق این بنادر، اقدام به تجارت کنند. بنادر ایران از جمله بندر چابهار نیز دارای ظرفیت زیادی برای تجارت هستند که کشورهای خارجی در آن سرمایه گذاری می‌کنند.

کشور سرمایه گذار باید دارای ظرفیت‌های زیرساختی باشد؛ بنا به اظهارات برخی کارشناس‌ها، این زیر ساخت‌ها تقویت نشده و طرف‌های خارجی به اندازه ۲۵ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده اند؛ در حالی که قرار به سرمایه گذاری به مبلغ ۸۵ میلیون دلار بوده است. همچنین قرار است، یک خط دریایی مستقیم میان دو کشور از طریق بندر چابهار در زمینه مسافری و باری ایجاد شود تا بتوان از ظرفیت این بندر استفاده بیشتری برد.

طبق گفته او، ۱۰ قلم کالای صادراتی ایران به دنیا شامل گاز طبیعی، پلی اتیلن با وزن‌های چگالی خاص، متانول، پروپان، اوره، محصولات نیمه تمام از آهن، فولاد و شمش هستند که از این کالاها، اوره و متانول را به عمان صادر می‌کنیم؛ البته باید به این موارد مواد غذایی را نیز اضافه کنیم و مهمترین اقلام صادراتی و وارداتی ایران به / از عمان به شرح زیر است:

نوع تجارت ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹
واردات عمان از ایران در سال ۱۴۰۰ قیر اوره محصولات آهنی میوه و تره بار مصالح ساختمانی خشکبار مواد غذایی شیرینی لوازم خانگی
صادرات عمان به ایران در سال ۱۴۰۰ زغال سنگ گندم و جو دانه‌های روغنی کاغذ و مقوا تجهیزات پزشکی مواد معدنی لوازم یدکی ذرت مواد دندانپزشکی

به گفته رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی، تفاهم در دو بخش دریایی و هوایی میان دو کشور ایران و عمان صورت گرفته است؛ همچنین زمینه گسترش فعالیت‌های دریایی از طریق مسافری و کانتینری با ایجاد ۵۰ پرواز در هفته بین شهرهای دو کشور فراهم شد. قرار است یک مرکز لجستیکی در ایران از طریق راه آهن و حمل و نقل ریلی به کشورهای آسیای میانه در منطقه قفقاز اختصاص پیدا کند و همچنین کشور عمان خواستار پیوستن به توافقنامه ترکیبی ایران و عشق آباد شده است.


بیشتر بخوانید: افزایش ۱۲۵ درصدی تخلیه و بارگیری کالای نفتی در بندر چابهار


رشد ۵۳ درصدی تجارت غیرنفتی ایران و عمان در ۱۴۰۰

به گفته آقای علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت، قرار است در عمان مرکز تجاری تاسیس شود. با توجه به افزایش میزان تجارت مشترک با کشورهای همسایه، هنوز میزان تجارت ایران با عمان پایین است و این کشور در میان اصلی‌ترین شرکای اقتصادی ایران قرار ندارد، اما در طی سفر هیئت ایرانی به عمان، یک هیئت تجاری که شامل ۳۰ شرکت خصوصی، نمایندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات می‌شود نیز اعزام شده است.

او گفت: برگزاری نشست تجاری در اتاق بازرگانی مسقط و پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک توسعه روابط اقتصادی و تجاری به ریاست معاونان وزرای دو کشور، برنامه‌ این سفر است و از جمله موانع توسعه همکاری‌های تجاری بین ایران و عمان می‌توان به حمل و نقل و مسائل بانکی اشاره کرد.

طبق آمار گمرک، تجارت غیرنفتی ایران با عمان در سال ۱۴۰۰، چهار میلیون و ۱۹۰هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۵میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که نسبت به پارسال ۵۳ درصد در ارزش افزایش داشته که سهم صادرات ایران به عمان، ۷۱۶ میلیون دلار بود و ۶۳ درصد نسبت به پارسال رشد داشته؛ واردات ایران از عمان نیز ۴۳ درصد نسبت به گذشته رشد کرده و به ارزش ۶۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسیده است.

چابهار نیازمند سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری//// عمان رتبه دهم را در دریافت کالاهای ایرانی دارد/// عمان پایگاه خوبی برای ارتباط ایران با سایر کشورهای دنیا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آمار گمرک نشان می‌دهد، صادرات ایران به عمان در فروردین ۱۴۰۱ به ارزش ۷۴ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۲۹۶ دلار بود که نسبت به فروردین پارسال، رشد ۱۰۳ درصدی و از ابتدای امسال تا فروردین نسبت به مدت مشابه پارسال، رشد ۱۴۳ درصدی داشته است.

کد خبر 452341

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • میوه‌های نوبرانه چند؟

    میوه‌های نوبرانه چند؟

    مشاهدات میدانی حاکی از آن است که هزینه خرید دو تا سه قلم از میوه های فصل و نوبرانه بیش از ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =