مشاوران املاک ابزار قانونی ندارند

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری گفت: بحث دو فوریت مشاوران املاک و بازار مسکن را در دستور کار قرار داده ایم.

به گزارش صدای بورس، حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در برنامه تلویزیونی درباره اجاره نشینی که از اواسط خرداد فصل جابه جایی ها آغاز می شود، توضیحاتی ارائه داد.

چه تعداد در تهران قرارداد اجاره ملک داریم؟

نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشوری: در سال‌های مختلف اعداد مختلف بوده، از دهه ۸۰ که بیشتر قراردادها در سامانه کد رهگیری درج شده اعداد متفاوت بوده است، اما در دو سه سال اخیر به دلیل کرونا تا ۷۰ درصد قراردادها منجر به تمدید شده و در انعقاد قراردادهای جدید عدد مشخصی نداریم و با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته در جامعه قدرت خرید مردم و دهک‌ها ضعیف شده و بر خلاف میل باطنی اجاره نشینی روند صعودی داشته است.

افزایش اجاره ۲۵ درصدی که دولت تعیین کرده چقدر در این بازار تاثیر دارد و آیا در عرف رعایت می‌شود؟

نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشوری: با مردم باید صادقانه صحبت کنیم و مردم باید این قیمت‌ها را لمس کنند، طرحی که دولت مطرح کرده تا حدودی کنترل کننده است، اما مهم‌ترین اصل در برقراری کنترل اجاره توازن عرضه و تقاضاست. از سوی دیگر ما در تولید مسکن استیجاری موفق نبوده ایم و عملا مسکن تولید نشده و بخشی از موجران اجاره داری حرفه‌ای را رعایت نمی‌کنند.

در صورتی که این طرح اجرا شود به هدف نهایی خود یعنی کم شدن فشار بر مستاجران خواهیم رسید و با اجرای آن موجر و مستاجر راضی خواهند شد. از سوی دیگر تولید مسکن استیجاری زمان بر است و در صورتی که کلنگ شروع ساخت مسکن استیجاری زده شود هم دو سال زمان خواهد برد.

نقش اتحادیه در تعیین قیمت مسکن چیست؟

نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشوری: یکی از مولفه‌های موثر در حوزه اجاره نشینی گرفتن مشاوره از مشاوران املاک است، اما نباید فراموش کنیم که مشاوران املاک قوه قهریه ندارند، البته نباید هیچ یک از مشاوران املاک بالای ۲۵ درصد افزایش قیمت‌ اجاره را ثبت کنند و در صورت ثبت اجاره با آن‌ها برخورد خواهد شد.


بیشتر بخوانید: هدفی که به احتمال زیاد به سنگ می‌خورد / باز هم تصمیمات بدون تفکر


علی رغم کنترل و نظارت باید بر اهرم‌هایی مانند تسهیلات کارا و مدیریت نظام بانکداری و بنگاه داری هم توجه داشته باشیم.

از سوی دیگر بحث دو فوریت مشاوران املاک و بازار مسکن را در دستور کار قرار گرفته و توقع آن است قوانینی وضع شود که قابلیت اجرا داشته باشد.

آیا قیمت‌های اجاره که در آگهی‌ها درج می‌شود قانونی است؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری: اعدادی که در آگهی‌ها درج می‌شود از اعداد واقعی بازار و کف بازار بالاتر است و متعارف نیست و گزارش این قیمت‌های واقعی را تاکنون چندین بار اعلام کرده ایم و دادستانی هم به این موضوع ورود پیدا کرده چراکه زمینه ساز افزایش قیمت‌ها بر خلاف قیمت‌هایی که به صورت معمول در بازار افزایش یافته است می‌شود.

مالیات بر خانه‌های خالی چقدر در کاهش قیمت مسکن تاثیر گذار است؟

نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشوری: خوشبخانه مجلس اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تصویب کرده و دولت هم در این زمینه همواره ورود پیدا کرده و براساس آخرین آمارهای اعلام شده دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه وجود داشته که ۵۰۰ هزار واحد آن در استان تهران بوده که ۲۰۰ تا ۲۵۰ در حاشیه تهران بوده که بخشی از این واحدها مسکن مهر بوده که به دلیل رشد قیمت مسکن بخش عمده‌ای از این واحدها از فهرست آمارها خارج شده است، اما بخش زیادی ازواحدهای خالی مربوط به واحدهای لوکس و لاکچری بوده که دهک‌های ضعیف جامعه و متوسط حتی قدرت خرید انباری این واحدها را هم ندارند.

شبکه تولید و سرمایه گذاری را باید در این بخش کنترل کرد و در اختیار دولت قرار داد و از ورود غیر قانونی خودداری شود و اگر هم براساس قوانین وارد این حوزه شوند هم باید به گونه‌ای باشد که برای بخش زیادی از مردم قابل استفاده باشد.

گران‌ترین واحد و ارزان‌ترین‌های واحد مسکونی در تهران چند است؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نایب رئیس اول اتحادیه املاک کشوری: کوچک‌ترین متراژ مربوط به جنوب تهران بوده که واحدهای ۳۰ متری و ۲۷ متری بوده که میزان اجاره آن‌ها یک میلیون تومان بوده و گران‌ترین واحدها هم در تهران قیمت‌های مشخصی ندارند.

کد خبر 452661

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • وام مسکن چند؟

    وام مسکن چند؟

    هزینه وام مسکن که مدتی است روند افزایشی به خود گرفته طی ۱۰ روز گذشته صعودی بوده و تقریبا ثابت مانده است.

  • انتظار ۱۵ ساله برای تحویل مسکن مهر

    انتظار ۱۵ ساله برای تحویل مسکن مهر

    «من از سال ۸۷ برای تحویل واحد مسکن مهر ثبت‌نام کردم و تا سال ۹۲ در چند مرحله حدود ۲۵ میلیون تومان واریز کردم، بعد از آن وسعم نرسید. آن‌ها هم حذفم کردند.»؛ این روایت یکی از افرادی است که پس از گذشت چندین سال هنوز مسکن مهر خود را تحویل نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =