بی توجهی خودروسازان به تذکرات سازمان ملی استاندارد

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد گفت: خودروساز موظف به رفع ایرادات پر تکرار است.

به گزارش صدای بورس، سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت و استاندارد کالاهایی است که مشمول استانداردهای اجباری هستند و خودرو هم یکی از این کالاهاست. سازمان ملی استاندارد اعتبار ایمنی ۳ خودرو سمند، تیبا صندوق دار و تیبا ۲ را تمدید نکرده و دلیل آن را عیوب پر تکرار عنوان کرده است.

آقایان انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، سرهنگ زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، موسوی، دبیر و سخنگوی هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو، آقای رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو و آقای پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا در رابطه با این موضوع به سوالات زیر پاسخ دادند.

این عیوب پر تکرار چیست؟

آقای انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: منشا این گزارشات مردم، آمار، اطلاعات تعمیرگاه‌ها و براساس ارزیابی شرکت‌های بازرسی سازمان ملی استاندارد است. در دوره تحولی جدید سازمان ملی استاندارد ایران در دولت مردمی براساس تعهد ۱۵ ماده‌ای خودروسازان متعهد شدند این عیوب را برطرف کنند. براساس این تعهد، تاییدیه کیفیت ایمنی و زیست محیطی یک ماهه صادر می‌شود.

یکی از مواردی که باید نظارت شود در رابطه با ایرادات پر تکرار است که در خودروهای مذکور وجود داشتند. حوزه ایرادات در انتقال قدرت، سیستم موتور و در بدنه، رنگ خودرو سیستم فرمان و چراغ‌هاست.

تاییدیه وقتی انجام نمی‌شود، پلاک گذاری صورت می‌گیرد؟

سرهنگ زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور: با توجه به اینکه این خودروها در فهرست تاییدیه سازمان ملی استاندارد وجود ندارند، قطعا پلاک گذاری نخواهند شد. قانون گذار در سال ۸۹ قانون ارتقاء کیفی خودرو را مصوب کرد که براساس آن تکلیف سازمان‌ها و دستگاه‌ها مشخص شد. وزارت صمت مکلف شده بود که برنامه‌ای تدوین کند برای ارتقای ایمنی خودرو، در سال ۹۵ مقرر شد از دی ۹۵ این استانداردها به استانداردهای ۸۵ گانه ارتقا پیدا کند.

این ارتقا در ۳ گام تعریف شد و باید تا سال ۹۷ اجرایی می‌شد، اما به دلیل مقاومت‌ها اتفاق نیفتاد. چنانچه نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی شود با متخلفان برخورد خواهد شد.

چرا این ایرادات رفع نشده است؟

آقای رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو: ما یک شورایی داریم تحت عنوان شورای عالی استاندارد زیر نظر شخص رئیس جمهور که ۱۵ عضو دارد و همه مصوبات در سطح شواری عالی استاندارد ابلاغ خواهد شد. آخرین مصوبات در سال ۹۷ مقرر بود تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه نسبت به صنعت خودرو وجود دارد ۵ استاندارد را می‌توانند نداشته باشند، اما از همان سال ۹۸ به بعد خودروی تارا با همه استانداردهای ۸۵ گانه تولید شده است.

خودروی سمند به دلیل بالابودن میزان تعهدات تولید شد، اما پس از آن دیگر در دستور کار تولید نبود. طبق گزارشاتی که داشتیم یک بهبود ۲۰ درصدی شاخص‌های کیفی قبل از تحویل به مشتری در فروردین امسال نسبت به میانگین بهمن و اسفند۲۰ درصد رشد کیفیت داشتیم.


بیشتربخوانید:دست دولت باید از خودرویی‌ها کوتاه شود


کاهش ۵۵ درصدی خودروهای متوقف از بهمن پارسال تا فروردین امسال داشتیم. ما هیچ گزارشی مبنی بر ایرادات پر تکرار خودرو سمند دریافت نکردیم.

آقای انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: سازمان ملی استاندارد ایران ذیل یک شورای عالی فرا قوه‌ای متشکل از ۳۴ عضو حقیقی و حقوقی و به ریاست رئیس جمهور انجام می‌شود. در آن تکالیف ذکر شده، خودروساز موظف به رفع ایرادات پر تکرار است و خودروساز قبل از اینکه تمدید اعتبار ندارد، نباید خودرو را پیش فروش کند.

برنامه ای برای رفع عیوب خودرو تیبا دارید؟

آقای پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا: خودروساز در این زمینه از سمت سازمان ملی استاندارد نامه‌ای را دریافت نکرده و من تازه این مشکلات را فهمیدم. باید جلساتی داشته باشیم مبنی بر اینکه برنامه‌ها ارائه و گزارشات ارائه شود و سپس دستورات داده شود هنوز تشکیل نشده و هنوز تعریفی از عیوب ایمنی وجود ندارد.

عدم باز و بست مناسب درب تیبا یک عیب پر تکرار است، اما با عیب ایمنی متفاوت است. گزارشی در این زمینه هنوز وجود ندارد. خودرو تیبا تا انتهای امسال از خط تولید خارج می‌شود، اما برای تیبا ۲ این برنامه وجود ندارد.

چرا این موضوع اهمیتی برای خودروسازها ندارد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آقای موسوی، دبیر و سخنگوی هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو: قطعه سازی یکی از اساسی‌ترین نقش ها را در کیفیت دارد. مافیا در زمینه قطعه سازی و خودروسازی وجود دارند. سازمان بازرسی کشور باید با نظارت‌ها جلوی ایجاد انحصار را بگیرد. خودروساز در این زمینه با عدم وصول بدهی‌های خود به قطعه سازها مقصر است. درصورت مرتفع نشدن این ایرادات ایمنی شاید وزیر صمت تا پای استیضاح هم بیاید.

کد خبر 452448

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تصمیم وزارت صمت در مورد سمند و تیبا

    تصمیم وزارت صمت در مورد سمند و تیبا

    وزیر صنعت،‌معدن و تجارت گفت: سازمان استاندارد مرجع رسمی ارزیابی کیفیت است و قطعا از این سازمان پشتیبانی می‌کنیم و تصمیمات آنها در مورد عدم تائید سمند و تیبا لحاظ می‌شود.

  • تیبا و سمند گران می شوند؟

    تیبا و سمند گران می شوند؟

    روند شماره‌گذاری خودروهای تیبا و سمند متوقف شده است. آیا تولید این دو خودرو نیز به پایان می‌رسد؟ توقف شماره‌گذاری چه تاثیری در بازار دارد؟

  • واگذاری خودروها از ابتدای خرداد به بورس

    واگذاری خودروها از ابتدای خرداد به بورس

    مدیر عامل ایران خودرو گفت: از ابتدای خرداد تولید خودرو ناقص از فرآیند تولید خارج می‌شود و خودروهای تولیدی به صورت ۱۰۰درصد در اختیار بورس برای حمل و تحویل به مشتری قرار می‌گیرد.

  • قیمت خودروهای سایپا امروز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت خودروهای سایپا امروز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند

    ایران خودرو و سایپا ۵۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند

    طبق بررسی مرکز پژوهش های مجلس عملیات زیان ده خودروسازان، فزونی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی (خودروسازی) بر درآمدهای عملیاتی، هزینه های بالای مالی خودروسازان، بدهی های شرکت های خودروساز،وجود سهام چرخه ای و حکمرانی معیوب و دارایی های مازاد و غیرمرتبط با کسب وکار خودروسازان از جمله چالش های شرکت های ایران خودرو و سایپا هستند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =