دو متغیر تاثیرگذار بر آینده بازار سهام

در هفته‌ای که گذشته نوسان زیادی در رقم شاخص و اخبار مثبت و منفی از برجام را در بازار شاهد بودیم؛ به هم دلیل با یکی از فعالین بازار سرمایه مصاحبه‌ای را ترتیب داده‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

صدای بورس - حسین حریریان؛ در شرایطی که خبرهای چندان خوبی از برجام به گوش نمی‌رسد، برخی از کارشناسان معتقدند که گره زدن سرنوشت بازار سرمایه با برجام اشتباه است؛ به همین دلیل درباره کلیت بازار از محمد جواد میرطاهر، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین پرسش و پاسخی را انجام داده‌ایم.

این فعال بازار سرمایه گفت: متغییرهایی که در سال ۱۴۰۱ وجود دارند، بحث صعود بازار را بیشتر تقویت می‌کند و عمده دلیل آن هم به خاطر افزایش قیمت کالاهای اساسی و قیمت‌های جهانی و داخلی است. باید عنوان کرد که افزایش قیمت‌ها در داخل کشور بیشتر ناشی از هوشمندسازی یارانه‌هاست. روند بازار افت و خیزهای خود را دارد ولی مثل سال‌های ۹۸ و ۹۹ صعود و نزول تاریخی را تجربه نمی‌کند. همچنین بازار روندی متعادل را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد بورس تهران باید خود را با نرخ‌های بهره آتی و همچنین بحث تورم تعدیل کند.

میرطاهر ادامه داد: عمدتا گزارشات منتشر شده در بازار مطلوب است و طبق روال سنتی مبحث تقسیم سود بر بورس تاثیرگذار خواهد بود. این روزها در مجامع تقسیم سود خوبی انجام می‌شود که خود دلیلی بر استقبال از سهم‌های با DPS بالاست.


  • بیشتر بخوانید:

تصمیمات رئیس سازمان بورس به بهبود بازار کمک کرده است؟


مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین تشریح کرد: در حال حاضر عهده‌دار عرضه اولیه از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی هستیم و روز چهارشنبه گذشته نیز عرضه بزرگترین شرکت سیمان غرب آسیا را انجام دادیم. "سآبیک" عرضه و کشف قیمت شد و مورد استقبال سهامداران خرد نیز قرار گرفت. در دستور کار قرار گرفته است که در بورس و فرابورس به سرعت عرضه اولیه‌ها انجام شود.

وی افزود: نقدشوندگی و خود قیمت در بحث بازارگردانی سهم حائز اهمیت است. در بازارگردانی صیانت از نقدشوندگی سهم از اهمیت بیشتری برخودار است. با توجه به دستورالعمل که وجود دارد، تمام شرکت‌ها و صندوق‌های بازارگردان باید طبق آن عمل کنند که در نهایت نتایج آن در شاخص‌های نقدشوندگی سهم‌ها نمود پیدا می‌کند.

کد خبر 452281

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • لزوم اصلاح ساختار تامین اجتماعی

    لزوم اصلاح ساختار تامین اجتماعی

    در برخی صندوق های نوظهور از قبیل صندوق ملی تامین اجتماعی چین National Council for Social Security Fund (NCFFs)، رویه های جدیدتری نیز بکار گرفته شده است. در این صندوق که از سال ۲۰۰۰ میلادی آغاز به فعالیت کرده و ارزش دارایی های تحت مدیریت آن ۴۴۷ میلیارد دلار برآورد می شود، سرمایه گذاری مستقیم (حضور در بازار اولیه و راه اندازی کسب و کار) به همراه تخصیص ۱۰ درصد از سهام شرکت های دولتی به صندوق به چشم می خورد که نتیجه آن بازدهی ۱۵.۸ درصدی صندوق مذکور در سال ۲۰۲۰ میلادی است (که در نوع خود بسیار جالب است).

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =