تصمیمات رئیس سازمان بورس به بهبود بازار کمک کرده است؟ / بازار روی ریل شفافیت

افزایش دامنه نوسان در بازار های اول بورس و فرابورس و هر سیاستی که منجر شود بازار با سرعت بیشتری به سمت تعادل برود اقدام مثبتی است. افزایش دامنه نوسان که باعث تخلیه هیجانات و پویایی بازار می‌شود اقدام بسیار مثبتی برای بازار است در واقع نقدینگی را افزایش می‌دهد.

کارگزاری‌ها از ارکان مهم و جدا نشدنی بازار سرمایه هستند چون برای شروع هر گونه معاملات اعم از خرید و فروش سهام، معاملات برخط، معاملات آنلاین، معاملات آفلاین و... در بورس به وجود کارگزار و کد بورسی نیاز است اما چالش‌های قدیمی‌ترین رکن بازار چیست؟!

«یکی از چالش‌های مهم صنعت کارگزاری کسر ۵/۳۷ درصد سهم صندوق توسعه بازار است که با توجه به افزایش شدید هزینه‌های نرم افزاری شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمات، هزینه‌های زیرساختی و نیروی انسانی باعث شده، جریان وجه نقد عملیاتی کارگزاری‌ها منفی شود و حتی با توجه به این رکود شدید بازار در سال گذشته و کاهش قابل توجه درآمدهای کارگزاری باعث شده است تا درآمدها نتوانند کفاف هزینه‌های جاری کارگزاری را بدهند.» اینها بخشی از صحبت‌های المیرا نجف‌تومرایی، عضو هیأت مدیره کارگزاری خبرگان سهام در پاسخ به پرسش هفته‌نامه اطلاعات بورس درباره واکاوی چالش‌های کارگزاران است. وی البته به موضوعات روز هم پرداخت و برطرف شدن برخی از ابهامات متأثر در ماه اول قرن جدید بر بازار سرمایه مانند بودجه سال ۱۴۰۱ را موضوع با تأثیر مثبت در روند رو به رشد بازار سرمایه دانست و گفت: «به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که بورس در حال رسیدن به ثبات و تعادل است تصمیمات خلق‌الساعه می‌تواند بازار را از رسیدن به هدف نهایی خود بازدارد». ارزیابی تغییرات فعلی در بازار سرمایه مانند افزایش ماهانه یک درصدی دامنه نوسان و همچنین افزایش مظنه‌ها از دیگر محورهای گفت‌وگوی ما با عضو هیات مدیره کارگزاری خبرگان سهام بود.

* صنعت کارگزاری باوجود قدیمی بودن این نهاد در بازار سرمایه اما با چالش‌های زیادی مواجه است.
دقیقا؛ یکی از چالش‌های مهم صنعت کارگزاری کسر ۵/۳۷ درصد سهم صندوق توسعه بازار است که با توجه به افزایش شدید هزینه‌های نرم افزاری شرکت‌های ارائه دهنده، هزینه‌های زیرساختی و نیروی انسانی باعث شده، جریان وجه نقد عملیاتی کارگزاری‌ها منفی شود و حتی با توجه به این رکود شدید بازار در سال گذشته و کاهش قابل توجه درآمدهای کارگزاری باعث شده است تا درآمدها نتوانند کفاف هزینه‌های جاری کارگزاری را بدهند. یکی دیگر از چالش‌های صنعت کارگزاری تغییر نکردن سقف کارمزد معاملات کارگزاری در چندین سال اخیر است. با توجه به اینکه افزایش نرخ تورم باعث شده که ارزش معاملات افزایش خیلی شدیدی پیدا کند ولی سقف کارمزد کارگزاری‌ها همچنان همان عدد قبل بوده و تغییر نکرده است.

* با توجه به آرامش فعلی موجود فکر می‌کنید چالش بازار سرمایه چیست؟
بازار سرمایه در اولین ماه سال جدید با روند مثبتی شروع به کار کرد و حجم معاملات به نسبت معاملات ماه‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشت، برطرف شدن برخی از ابهامات متاثر بر بازار سرمایه مثل بودجه سال ۱۴۰۱ تاثیر مثبتی در روند رو به رشد بازار سرمایه داشت ولی برخی ابهامات دیگر مثل تعیین تکلیف نشدن برجام هنوز وجود دارد و نتیجه آن تاثیرزیادی روی بازار سرمایه خواهد گذاشت. در ریزش بی‌سابقه اخیر که شاهد رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران به دلیل ترس و نگرانی‌ها با وجود ارزنده بودن قیمت‌های تعداد زیادی از سهم‌ها بودیم، بازار سرمایه با شرایط بحرانی مواجه شد و می‌توان گفت بازار بسیار حساس و شکننده بود، بنابراین قانونگذار نیازمند اتخاذ تصمیمات اصولی و منطقی برای بهبود بازار سرمایه است و تصمیمات ناگهانی باید حتما با در نظر گرفتن تاثیرات آن در تمامی ابعاد اقتصادی و به تبع آن بازار سرمایه انجام شود. به‌عنوان مثال؛ تعیین عوارض صادراتی برای محصولات معدنی و فلزی که باعث فشار فروش در گروه فلزات اساسی شد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که بازار سرمایه 1در حال رسیدن به ثبات و تعادل است این تصمیمات می‌تواند بازار را از رسیدن به هدف نهایی خود بازدارد.

* به نظر شما اصلاحات و تغییراتی مانند افزایش دامنه نوسان یا نمایش عمق مظنه‌که به تازگی رخ داده چه تأثیراتی بر بازار سرمایه دارد؟
افزایش دامنه نوسان در بازار های اول بورس و فرابورس و هر سیاستی که منجر شود بازار با سرعت بیشتری به سمت تعادل برود اقدام مثبتی است. افزایش دامنه نوسان که باعث تخلیه هیجانات و پویایی بازار می‌شود اقدام بسیار مثبتی برای بازار است در واقع نقدینگی را افزایش می‌دهد. همچنین وضع مالیات به سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی هم با توجه به اینکه باعث انتقال نقدینگی از سپرده‌های بانکی به بازار سرمایه چه مستقیما از طریق باشد اقدام مثبتی برای بازار است. اقدام دیگری که در راستای شفافیت اطلاعات انجام شده و باعث افزایش قدرت تحلیل‌گری و عمق تحلیل‌گری سرمایه‌گذاران شده و قدم مثبتی برای بازار سرمایه است، بحث نمایش مظنه‌های عمق بازار و همین‌طور افشای عمومی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای نخستین بار که باعث می‌شود فرهنگ شفافیت و ارائه اطلاعات را برای همه نهادها تقویت کند.

  • ساره صابری - خبرنگار
کد خبر 452013

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =