نقش پررنگ مواد غذایی در تورم اردیبهشت

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود تورم سالانه مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۱ را ۳۸٫۷ درصد اعلام کرد. بررسی‌ها حاکی از آن است که گروه خوراکی‌ها بیشترین نقش را در ثبت این تورم داشتند. همچنین در بین خوراکی‌ها و مواد غذایی، سبزیجات و روغن صدرنشین گرانی‌ها شناخته می‌شود.

به گزارش صدای بورس، بررسی گزارش جدید مرکز آمار از تورم ایران نشان می‌دهد در دو شاخص سالانه و نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نقش پررنگ‌تری نسبت به گروه غیرخوراکی‌ دارند. اما در روند ماهانه که نرخ تورم با رشد ۰٫۲ درصدی به ۳٫۵ درصد رسید، کالاهای غیرخوراکی و خوراکی به ترتیب روی شاخص ۳٫۷ و ۳٫۳ درصد ایستادند.

همان‌طور که در نمودارهای زیر هم مشخص است، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها ۴۹٫۴ درصد و شاخص سالانه آن ۴۹٫۲ درصد است. بدین ترتیب شهروندان برای خرید مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات نسبت به اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به‌طور میانگین باید ۴۹ درصد پول بیشتری بپردازند.

تورم

روغن؛ رکورددار افزایش قیمت

به گواه داده‌های مرکز آمار در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به گروه «روغن و چربی‌ها» مربوط می‌شود. چنان‌که در اردیبهشت قیمت روغن نسبت به فروردین سال جاری رشد ۱۳٫۸ درصدی را تجربه کرد.

نکته جالب توجه به گروه سبزیجات بازمی‌گردد. این گروه که در روند ماهانه با افت ۲٫۸ درصدی قیمت مواجه شد، در روند سالانه رکورددار قیمت‌ها به شمار می‌رود. سبزیجات با ثبت تورم ۷۴٫۲ درصدی، صدرنشین گرانی مواد غذایی در یک سال اخیر شناخته می‌شود. رشد قیمت نان و غلات نیز در این مدت چشمگیر بود و روی شاخص ۶۵٫۷ درصد ایستاد.


بیشتر بخوانید: نرخ تورم کدام کشور بیشتر از ایران است؟


وقتی به مقایسه قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته می‌پردازیم باز هم سبزیجات با ثبت تورم نقطه‌ای ۶۶٫۶ درصد، صدرنشین می‌شود. پس از این گروه، ماهی‌ها و صدف‌داران در رده دوم قرار دارند.

همان‌طور که در جدول پایین هم مشخص است، بیشتر کالاهایی که در یک سال اخیر شیب ملایم‌تری داشتند، در روند ماهانه رکورددار شدند و بالعکس.

تورم

تأثیر خوراکی‌ها بر تورم اردیبهشت

اتاق بازرگانی تهران نیز با استناد به گزارش مرکز آمار پژوهشی انجام داده که نشان می‌دهد گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با سهم ۱۶٫۷۹ درصدی بیشترین نقش را در تورم نقطه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۱ دارد.

نمودار زیر نقش هر یک از گروه‌های کالایی و خدماتی در این شاخص را نشان می‌دهد.

تورم

گرچه طبق داده‌های مرکز آمار سبزیجات بیشترین تأثیر را در ضربه تورمی خوراکی‌ها داشته‌اند، اما یافته‌های اتاق تهران از نقش بی‌بدیل نان و غلات در این شاخص حکایت دارد.

در میان اقلام خوراکی و آشامیدنی، سه گروه نان و غلات، سبزیجات و گوشت قرمز و ماکیان بیشترین نقش تورمی را ایفا کرده‌اند. طوری‌که در مجموع حدود ۵۸ درصد از مشارکت ۱۶٫۸ واحد درصدی گروه خوراکی‌ها در تورم ماه مورد بررسی را تشکیل داده‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، میزان مشارکت یا تاثیر افزایش قیمت نان، شیر، تخم مرغ و گوشت مرغ در این ماه بر افزایش تورم حدود ۸٫۳ واحد درصد بود که جزئیات آن در نمودار زیر مشخص است.

کد خبر 452190

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سهم بالای اجاره و نان در تورم

    سهم بالای اجاره و نان در تورم

    تورم ماهانه اردیبهشت ۱۴۰۱ به بالاترین سطح یک دهه در مقاطع مشابه خود در سال های اخیر رسید. بررسی سهم تورم کالاها نشان می دهد بیشترین اثر افزایش تورم از ناحیه سه بخش بوده است. نان و غلات، اجاره و حمل و نقل.

  • پیشنهاد عجیب رییس سازمان شیلات ایران

    پیشنهاد عجیب رییس سازمان شیلات ایران

    رییس سازمان شیلات ایران گفت: پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها، آبزیان کالای مکمل گوشت قرمز و مرغ در سبد خانوارهای کم‌درآمد خواهند بود.

  • مرغ در بازار چند شد؟

    مرغ در بازار چند شد؟

    مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت مرغ قدرت خرید مرغ را کاهش داده است یا خیر؟ اظهار کرد: مردم یارانه دریافت کرده‌اند و قیمت مرغ نیز افزایش زیادی نداشته است؛ در نتیجه رکود بازار به قدرت خرید مردم ارتباطی ندارد.

  • آمادگی برای خرید روزانه ٣٠٠٠ تن شیر مازاد دامداران

    آمادگی برای خرید روزانه ٣٠٠٠ تن شیر مازاد دامداران

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران گفت:‌ آمادگی داریم تا روزانه ٣٠٠٠ تن شیرخام مازاد از دامداران خریداری کنیم.

  • کاهش مصرف، قیمت مرغ را ارزان کرد

    کاهش مصرف، قیمت مرغ را ارزان کرد

    رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: با آزادسازی قیمت‌ها و به تبع آن افزایش قیمت‌ها مصرف کالاهای اساسی از جمله تخم‌مرغ کاهش یافته‌ است.

  • صف طولانی مردم برای خرید نان

    صف طولانی مردم برای خرید نان

    مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران گفت: بعد از افزایش نرخ گندم صنف و صنعت قیمت نان فانتزی روند صعودی به خود گرفت از این‌رو بخشی از نیاز مردم که با این نان‌ها تامین می‌شد به سمت نان‌های سنتی سرازیر شدند.

  • قیمت ماهی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید

    قیمت ماهی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید

    سرپرست معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات گفت: حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد نرخ خوراک آبزیان افزایش پیدا کرده و این مسئله بر قیمت تمام شده محصول تاثیر خواهد گذاشت و با بالا رفتن نرخ ماهی قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند.

  • برای خرید انواع روغن خوراکی چقدر هزینه کنیم؟

    برای خرید انواع روغن خوراکی چقدر هزینه کنیم؟

    در این خبر به بررسی قیمت انواع روغن در بازار پرداختیم.

  • گرانی به ماالشعیر هم رسید

    گرانی به ماالشعیر هم رسید

    دبیر انجمن انجمن تولیدکنندگان ماالشعیر و مالت گفت: عدد تولید ماالشعیر در ۵ سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون لیتر در سال بود این در حالیست که سال گذشته میزان تولید ماالشعیر به عدد ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر رسیده است.

  • برای گوشت گوسفندی چقدر هزینه کنیم؟ + فهرست قیمت

    برای گوشت گوسفندی چقدر هزینه کنیم؟ + فهرست قیمت

    در این خبر به بررسی قیمت انواع گوشت گوسفندی در بازار پرداختیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =