۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
روغن هم یارانه‌ای می‌شود

فعالان صنعت روغن در انتظار نقطه صفر هستند. نقطه صفر زمانی است که از سوی دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن ابلاغ می شود و یارانه این کالا به صورت نقدی به مصرف کنندگان جامعه هدف تخصیص می یابد. لذا به نظر می رسد صنعت روغن تا زمان نقطه صفر در انجماد تولید و عرضه قرار داشته باشد.

به گزارش صدای بورس، یکی از سناریوهای قوی در خصوص بازار روغن، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. بر اساس شنیده‌ها دولت در نظر دارد اصلاح قیمت روغن را با حذف یارانه ارزی آن همراه کند تا تنها یک شوک قیمتی به بازار وارد شود. به این ترتیب اصلاح قیمت روغن ممکن است به آزادسازی قیمت نیز بینجامد.

دولت برای جلوگیری از فشار قیمتی به مردم نیز در نظر دارد یارانه نقدی روغن را به دهکهای منتخب از مصرف کنندگان پرداخت کند.

اما در سناریوی دوم قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن برقرار بماند و دولت برای جبران افزایش هزینه های کارخانجات اعم از رشد دستمزد نیروی کار و هزینه های بسته بندی، مابه التفاوت ۲۳۰۰ تومانی به تولیدکنندگان پرداخت کند که در این صورت قیمت روغن برای مصرف کننده ثابت خواهد ماند. با این حال در سناریوی دوم هنوز هیچ ساز و کاری مشخص نشده و شرایط و چگونگی پرداخت مابه التفاوت ها اعلام نشده است.

چرا روغن در بازار کم شد؟

سال گذشته صنعت روغن نباتی ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تن تولید کرده که به این ترتیب رکورد ۸۰ ساله تولید روغن شکسته شده است. با این حال چند ماه آخر سال کمبود روغن در بازار احساس می شد کما اینکه دبیر انجمن شیرینی و شکلات، دبیر انجمن صنایع کنسرو و دیگر فعالان صنایع غذایی طی مصاحبه هایی از این کمبودها گلایه کرده بودند. این کمبودها ناشی از چند دلیل عمده بود. اول آنکه واردات مواد اولیه توسط دولت کاهش یافت.


  • بیشتر بخوانید:

یارانه نقدی روغن در راه است؟


دوم آنکه به گفته فعالان حوزه روغن دولت حاضر نبود قیمت ریالی روغن را اصلاح کند. اردیبهشت سال ۱۴۰۰ آخرین زمانی بود که صنایع روغن، اصلاح قیمت دریافت کردند. آن زمان میانگین قیمت جهانی روغن حدود ۱۱۰۰ دلار در تن بود. سال گذشته قیمت های جهانی دانه های روغنی و روغن خام در اثر جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافت و به بالای ۲ هزار دلار در تن رسیده است.

بنابراین با وجود آنکه قیمت روغن خام در دنیا ۲ برابر شده اما قیمت ریالی روغن در ایران اصلاح نشده است. در این شرایط عملا هیچ تولیدکننده بخش خصوصی رغبتی برای واردات روغن خام نداشت. از سوی دیگر دولت نیز واردات مواد اولیه را کاهش داد و همین موضوع باعث افت شدید ذخایر روغن خام در کارخانجات شد.

دولت بازار روغن همسایه ها را تنظیم کرد

یکی از فعالان صنعت روغن گفت: دولت به بهانه حمایت از مصرف کننده تامین یکی از مواد مهم در بحث تنظیم بازار را دچار مشکل کرده است.

عدم اصلاح قیمت روغن در سال گذشته باعث افزایش قاچاق شدید روغن شد. به طوری که به نظر می رسد سال گذشته ارقام چند صد هزار تنی روغن قاچاق شده باشد. این عدد با کنار هم گذاشتن اعداد تولید و مصرف به دست می آید. پیش از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، سالانه در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن در کشور مصرف می شد.

به گزارش خبرآنلاین، او در ادامه گفت: دولت هم اکنون از ۲ محل به روغن یارانه می دهد. محل اول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و مابه التفاوت آن تا نرخ ۲۸ هزار تومانی دلار است. محل دوم نیز عدم اصلاح قیمت ریالی روغن های توزیع شده در بازار است. لذا دولت شرایطی فراهم کرده تا یک یارانه مضاعف نیز پرداخت شود که نفع عمده آن نیز به قاچاقچیان می رسد. در واقع دولت در حال تنظیم بازار کشورهای همسایه بوده است.

کد خبر 451400

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =