احتمال سونامی جدید در بازار خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشورمعتقد است؛ اگر در همین ابتدای سال نقدینگی به صنعت قطعه سازی کشور تزریق نشود، تولید خودرو کاهش می‌یابد و احتمال تشکیل سونامی کاهش عرضه خودرو و افزایش قیمت‌های کاذب در بازار زیاد است.

به گزارش صدای بورس، وضعیت نامناسب صنعت خودرو و افزایش نارضایتی مردم به جایی رسید که رئیس جمهور ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ به صورت سرزده به شرکت ایران خودرو رفت و برای پایان دادن به این وضعیت ۸ فرمان صادر کرد.

یکی از دستورهای صریح رئیس جمهور به خودروسازان، تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار است.انحصار در تولید و عرضه خودرو باید شکسته شود و خودروسازان باید هرچه زودتر به فکر تامین قطعات موردنیاز و ترخیص خودروهای دپوشده باشند.

کاهش تولید خودرو و افزایش تعداد خودروهای ناقص در کف پارکینگ شرکت‌های خودروسازی دو اتفاقی است که صنعت خودرو با آن روبه‌رو شده است. این در حالی است که پارکینگ‌های خودروسازی مملو از خودروهایی است که هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده‌اند و در انتظار تأمین و رسیدن قطعات مورد نیازاست.

ریشه افزایش تعداد خودروهای ناقص در کف پارکینگ خودروسازان تنها به دلیل عدم تأمین قطعات خودرویی است که به گفته نجفی منش؛ افزایش تزریق نقدینگی به قطعه سازان باعث رونق تولید خودرو و ثبات در عرضه و تقاضای این محصول در بازار می‌شود.

در همین رابطه محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به اقتصاد ۲۴ گفت: میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان به ۴۷ میلیارد تومان رسیده است. قرار بود سال گذشته بانک مرکزی ۱۰ هزار میلیارد تومان به خودروسازان جهت پرداخت بخشی از مطالبات قطعه سازان وام دهد که متأسفانه بانک مرکزی به تعهد خود عمل نکرد.

نجفی منش

وی تصریح داشت: با عدم پرداخت وام به خودروسازان از سوی بانک مرکزی، وضعیت تولید قطعه و در نهایت خودرو همچنان بحرانی باقی مانده است و خودروسازان برای تأمین قطعات مورد نیاز تولید با کمبود شدید نقدینگی جهت پرداخت بدهی خود به قطعه سازان مواجه اند.

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور؛ رئیس جمهور بر افزایش تولید خودرو تأکید دارد. تسریع در پرداخت وام از سوی بانک مرکزی به خودروسازان باید در اولویت برنامه دولت قرار بگیرد. اگر در سال جاری بانک مرکزی وام مورد نیاز خودرو سازان را پرداخت نکند، قطعه سازان نیزنمی توانند قطعات مورد نیاز صنعت خودرو سازی کشور را تأمین کنند.

نجفی منش تصریح داشت: قطعه سازان در صورت تأمین نقدینگی آمادگی افزایش تولید را دارند و در اسرع وقت به تعهدات خود عمل خواهند کرد. اما اگر نقدینگی به قطعه سازان نرسد، وضعیت تولید خودرو در سال جاری خیلی بدتر ازسال ۱۴۰۰ خواهد شد.


بیشتربخوانید: مسیر شکست انحصار در بازار خودرو


رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشورتأکید داشت: ازبهمن سال گذشته تولید قطعات خودرو کاهش داشته است و با ادامه کمبود نقدینگی احتمال کاهش تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ توسط شرکت‌های خودرو ساز به ویژه در شرکت سایپا بیشتر خواهد شد.

وی گفت: تنظیم و ثبات قیمت‌ها بستگی به تعادل عرضه و تقاضای خودرو در بازار دارد. قطعاً برای کاهش قیمت‌های کاذب باید تولید خودرو و عرضه آن به بازار بیشتر شود.

نجفی منش ادامه داد: تأمین نقدینگی قطعه سازان و پرداخت مطالبات آن‌ها از سوی خودرو سازان تا حد زیادی وضعیت بازار خودرو را تنظیم خواهد کرد؛ در غیر این صورت اگر جریان کمبود نقدینگی و بدهی خودرو سازان به قطعه سازان افزایشی باشد، احتمال ایجاد سونامی جدید قیمت در بازار خودرو ۱۴۰۱ وجود دارد.

کد خبر 451202

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دلیل پول پاشی در بانک‌ها مشخص شد

    دلیل پول پاشی در بانک‌ها مشخص شد

    تزریق پول در بازارهای مالی در هفته دوم اردیبهشت ماه به سومین رکورد خود در بازه دوساله برگزاری بازار باز رسید. این درحالی بود که نرخ سود این بسط پول که به نوعی هزینه آن تلقی می شود در سطح پایینی در مقایسه با این دوسال قرار گرفته است.

  • قیمت محصولات ایران خودرو؛ شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت محصولات ایران خودرو؛ شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
    0 0
    وقتی ماکارونی که قبلا۳۰۰درصد تو سه سال گرون شد وحالاتویک روز ۳۰۰درصد دیگه گرونش میکنن یعنی اینکه برنج باید چندین برابرماکارونی شود دیگه تکلیف خودرو مشخصه که هزار قطعه از جنسای مختلف توش بکار میره۱۷