۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
دلیل پول پاشی در بانک‌ها مشخص شد

تزریق پول در بازارهای مالی در هفته دوم اردیبهشت ماه به سومین رکورد خود در بازه دوساله برگزاری بازار باز رسید. این درحالی بود که نرخ سود این بسط پول که به نوعی هزینه آن تلقی می شود در سطح پایینی در مقایسه با این دوسال قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس، روند بسط پول بانک مرکزی در بازار باز و بازار بین بانکی مسیری صعودی به خود گرفته ودر سطح بالایی به ثبت رسیده است. در این هفته ها بسط نقدینگی در بازارهای مالی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته تا ازاین طریق بتواند وضعین نقدینگی بانک ها را تنظیم کرده و از افزایش نرخ سود بانکی در بازارهای مالی جلوگیری کند.

به طور کلی در هر هفته بانک مرکزی در دو بازار اقدام به بسط پول می کند. بازار باز و بازار بین بانکی. در بازار باز تاریخ سررسید وام های اعطایی این نهاد به بانک های دارای کسری میان مدت بوده و بانک مرکزی قدرت تصمیم گیری بالاتری دارد. به عبارت دیگر رفتار بانک مرکزی در این بازار کنشگرانه است. در بازار بین بانکی اما تاریخ سررسید کوتاه مدت بوده و بانک مرکزی در آن منفغل است.

در همین رابطه در بازار های مالی ثبت شده در این مدت مشاهده می شود مجموع فعالیت بانک مرکزی در بازارها رکوردبالایی ثبت کرده است.

رکوردزنی بسط نقدینگی در بازارهای مالی

در هفته منتهی به ۱۲ اردیبهشت ماه بانک مرکزی در بازار باز ۸۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان پول بسط داد. به عبارت دیگر بانک ها در این بازار ۹۷ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی پیشنهاد دادند که با ۹۲ درصد آن موافقت شد. این میزان پذیرش معادل با تزریق پول در نهادهای مالی قلمداد می شود.


  • بیشتر بخوانید:

رشد پایه پولی بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت


در بازار کناری یعنی بازار بین بانکی نیز سطح اعتبارات قاعده مند برابر با ۶ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. در این بازار بانک های دارای کسری به سایر نهادهای مالی برای برطرف کردن کسری های کوتاه مدت خود رجوع می کنند. قرض دهی بانک مرکزی به این بانک ها همان اعتبارات قاعده مند تلقی می شود که نرخ سودی ۲۲ درصدی دارد.

در نهایت می توان گفت بانک مرکزی ایران در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۰ در حدود ۹۶ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان پول بسط داده که سومین رکورد را در بازه دوساه برگزاری بازار باز تاکنون داشته است.

ان در حالی است که این بسط پول ها توام با نرخ سود پایین بوده است.

وام مسکن

سطح پایین نرخ سود تزریق پول در بازارهای مالی

نرخ سود در بازارهای مالی موضوع مهمی است. این شاخص به نوعی هزینه تزریق در این بازارها تلقی می شود. نرخ سود در بازارباز برابر با ۱۹ درصد و نرخ سود اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز معادل با ۲۲ درصد در دومین هفته اردیبهشت به ثبت رسیده است.

محاسبه نرخ موزون بسط پول در بازارهای مالی هفته اخیر نشان می دهد به طور میانگین عملکرد بانک مرکزی در دو بازار مالی نرخ سودی معادل با ۱۹.۲ درصد داشته است.

روندهای آماری از مسیر این شاخص در دو سال برگزاری بازار باز نشان می دهد این شاخص در سطح پایینی در این دو سال قرار گرفته است.

به گزارش اکو ایران ،به عبارت دیگر افزایش بسط پول در بازار های مالی از سوی بانک مرکزی توام با کاهش نرخ سود یا هزینه آن در این نهاد های مالی بوده که به باور برخی اقتصاددانان می تواند تورم زایی بالایی را در پی داشته باشد.

وام مسکن

کد خبر 451266

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =