۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
طلا و دلار چه آینده‌ای دارند؟

قیمت دلار در چند هفته اخیر روندی کند، اما صعودی داشته است. چه سیگنال‌هایی در بازارهای خارجی و داخلی بر این نوسانات قیمتی موثر بوده است؟

به گزارش صدای بورس، قیمت دلار در روزهای اخیر در کانال ۲۸ هزار تومان نوسان دارد. چه سیگنال‌هایی بر بازار اثرگذار بوده است؟

عوامل موثر بر قیمت دلار

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی درخصوص مسائلی که در روند صعودی اخیر قیمت دلار موثر بوده بیان کرد: اگر با دید برجامی نگاه کنیم توقف مذاکرات و ابهام در پیش‌بینی روند آینده، اکنون درحال تحت تاثیر قرار دادن بازار ارز است.

او ادامه داد: اما نکته مهم‌تری که دراین خصوص وجود دارد این است که اگر شاخص دلار آمریکا را بررسی کنیم باتوجه به رشد نرخ تورم و افزایش نرخ بهره، سپرده‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا افزایش یافته و میزان تقاضا را در جهان افزایش داده است. این افزایش تقاضا تا حدودی در کشور ما هم مشاهده می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

از ابتدای سال کدام بازار سودآورتر بود/ طلا، سکه، بورس، دلار؟ از ابتدای سال کدام بازار سودآورتر بود/ طلا، سکه، بورس، دلار؟


این کارشناس بیان کرد: از دید تکنیکال، مرز روانی ۲۸ هزار و ۶۰۰، مرزی است که شکستن آن تاکنون برای دلار امکان‌پذیر نبوده، اما با توجه به اینکه این سطح بارها تست شده و ناکام مانده است امکان دارد ریزش قیمت اینبار به معنی جمع کردن انرژی برای شکستن محدوده ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان باشد و هرچه پایین بیاید می‌تواند جذابیت ورود را برای سرمایه‌گذار نوسان‌گیر بیشتر کند.

دیبا ادامه اد: از طرفی باید این را هم درنظر داشته باشیم سیاست‌هایی که از طرف چین اعمال می‌شود علاقه‌ای برای تضعیف دلار ندارد و می‌خواهد شاهد دلار قوی‌تری باشد.

سیگنال‌های افزایشی برای بازار طلا

به گزارش تجارت نیوز، برزو حق‌شناس، دیگر کارشناس بازارهای مالی گفت: اخبار برجام نشان می‌دهد احتمال امکان توافق کم است. دولت هم تلاش می‌کند با گفتاردرمانی‌ها بازار را نگه دارد. از سوی دیگر، در بحث پایه پولی، بی‌انضباطی مالی همچنان موج می‌زند و نقدینگی نیز به تبع پایه پولی رشد می‌کند.

او ادامه داد: اشتباهی که درحال حاضر سیاست‌گذار انجام می‌دهد آن است که بازارها را سرکوب می‌کند و اجازه نمی‌دهد با تورم رشد کند.

این کارشناس یادآور شد: روند دلار و طلا احتمالا صعودی باشد. هرچند که دولت سعی دارد آن را کنترل کند. روند انس هم تا پایان سال ۲۰۲۲ صعودی به نظر می‌رسد. درنتیجه طلا با این دو اهرم می‌تواند صعود بیشتری را نسبت به دلار تجربه کند.

کد خبر 451124

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • رشد تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۳۰ از رشد عرضه پیشی می‌گیرد

    رشد تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۳۰ از رشد عرضه پیشی می‌گیرد

    بانک آمریکایی جِی‌پی مورگان در نخستین چشم‌انداز انرژی سالانه خود اعلام کرد که رشد تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۳۰ از رشد عرضه پیشی می‌گیرد و جهان برای جلوگیری از بحران انرژی باید تا ۲۰۳۰ در زمینه تقویت تولید انواع انرژی و زیرساخت‌ ۱.۳ تریلیون دلار بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

  • دلیل پول پاشی در بانک‌ها مشخص شد

    دلیل پول پاشی در بانک‌ها مشخص شد

    تزریق پول در بازارهای مالی در هفته دوم اردیبهشت ماه به سومین رکورد خود در بازه دوساله برگزاری بازار باز رسید. این درحالی بود که نرخ سود این بسط پول که به نوعی هزینه آن تلقی می شود در سطح پایینی در مقایسه با این دوسال قرار گرفته است.

  • هشدار بانک مرکزی

    هشدار بانک مرکزی

    بانک مرکزی هشدار داد اجاره حساب‌های بانکی توسط افراد کلاهبردار و برای پوشش فعالیت‌های مجرمانه انجام می‌شود، بر این اساس هموطنان ضمن هوشیاری در این زمینه مراتب را به مراجع قضائی و قانونی اطلاع دهند.

  • نرخ رسمی ۲۰ ارز افزایش یافت | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

    نرخ رسمی ۲۰ ارز افزایش یافت | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

    بنابر اعلام بانک مرکزی، امروز نرخ ۲۰ ارز افزایش و نرخ ۱۰ ارز کاهش یافت.

  •   بانک‌ها از بازار خارج می‌شوند؟

    گزارش تخلف بانکی جدید

    بانک‌ها از بازار خارج می‌شوند؟

    بانک‌ها از هرگونه سرمایه‌گذاری در بازارهای ملک، ارز و طلا منع شدند و بعد از این فعالیت بانک‌ها در این حوزه‌ها ممنوع است. اما بانک‌ها چقدر به سوداگری در بازارهای مالی دامن زده‌اند و آیا بسته راهبردی ابلاغ شده می‌تواند مانع فعالیت بانک‌ها در بازار دلالی و واسطه‌گری شود؟

  •  خریداران منتظر قیمت جدید سکه باشند

    حباب سکه چقدر شد؟

    خریداران منتظر قیمت جدید سکه باشند

    نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با توجه به عدم نوسان قیمت در هفته جاری، احتمال جهش قیمت سکه و ارز در بازار داخلی از روز چهارشنبه پس از تعطیلات عید فطر زیاد است.

  • ظهور طالبان با صادرات ایران به افغانستان چه کرد؟

    ظهور طالبان با صادرات ایران به افغانستان چه کرد؟

    رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان می‌گوید با وجود افت ۲۰ درصدی، همچنان صادرات ایران به افغانستان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =